بازماندگان آنتونوف روی هوا

پس از گذشت حدود چهار ماه از سقوط آنتونوف ۱۴۰در شهرک آزادی تهران، نه تنها رسیدگی به تخلفات مقامات مسئولی که این هواپیما را مونتاژ و با وجود تذکرات نمایندگان مجلس نسبت به عیب های آنتونوف از آن استفاده کرده بودند،‌ به انجام نرسید که وضعیت آسیب دیدگان این حادثه هم در ابهام قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، نمایندگان کمیسیون عمران مجلس می گویند پرونده احضار وزیر راه و شهرسازی هنوز روی میزشان است ضمن اینکه چنانچه حقوق بازمانده های حادثه اعم از پرداخت حق بیمه و جبران خسارات مالی احقاق نشود، این بار علاوه بر وزیر راه و شهرسازی از وزیر دفاع هم سوالاتی خواهند داشت. اما حوادث و سوانح در کشور ما تنها به سقوط آنتونوف محدود نمی شود؛ اگر علت بروز حادثه را کنار بگذاریم،‌ معلق ماندن وضعیت آسیب دیدگان و فراموش شدن آنها پدیده ای است که مدام تکرار می شود؛‌ شاید به تعداد سقوط هواپیماها. خبرنگار قانون با بازخوانی پرونده سقوط آنتونوف ۱۴۰ سعی در یادآوری این حادثه جهت رسیدگی به وضعیت بازماندگان دارد.

روز واقعه
«پرواز شماره ۵۹۱۵ در ساعت ۰۹:۲۵ دقیقه صبح از تهران به مقصد طبس با سقوط هواپیما در شهرک آزادی ناتمام ماند.» این خبری بود که صبح روز نوزدهم مرداد ماه سال جاری، در راس اخبار همه خبرگزاری ها قرار گرفت.

سقوط هواپیما سبب شده بود همه راه ها به شهرک آزادی ختم شود. اگر از یکشنبه بازاری که پر از جمعیت بود و در نزدیکی محل حادثه قرار داشت می گذشتی به راحتی می توانستی از لابه‌لای پرسیدن قیمت اجناس، اطلاعاتی به دست بیاوری؛ حاصل مشاهدات مردم،‌ صدای انفجار مهیب و دود غلیظ سیاه رنگی که تمامی نداشته. هر چه نزدیک تر بشوی بوی سوخته انسان را بیشتر حس می کنی و آن وقت است که یک بال بزرگ هواپیما را می بینی که به شکل عمودی وسط میدان افتاده. از نوار زرد رنگی هم که سربازها دور تا دورش ایستاده اند اگر بگذری دیگر نمی توانی به تکه های انسان و فلز نزدیک بشوی. شاهدان عینی می‌گفتند خلبان فداکاری کرده به این دلیل که متوجه شده دیگرکاری نمی شود کرد و قرار است همگی باهم بمیرند طوری هواپیما را نشانده که به منازل مسکونی نخورد یا کج نشود در یکشنبه بازاری که بالای ۵۰۰ نفرکشته برجا بماند.

خبر احضار وزیر راه به مجلس بلافاصله پس از سقوط
آنچه در مورد آخرین هواپیمایی که در ایران سقوط کرد، عجیب به نظر می رسید این بود که هواپیمای سپاهان ایرباس در مهرآباد چه کار می کرده و با آنکه تا به حال این هواپیما در مسیر تهران- طبس پرواز نداشته، این بار چرا این اتفاق می افتد؟ خبرها حاکی از این بود که این هواپیما به لحاظ ایمنی تایید نشده و حتی در پروازهای آزمایشی خود سقوط کرده بود که این مهم ابهامات پرواز آنتونوف را بیشتر کرد. عباس فلاحی باباجانی عضو کمیسیون عمران مجلس، اندکی پس از سقوط هواپیما در اظهار نظری با بیان اینکه هواپیما مشکل فنی داشته گفته بود: «این مشکل را خلبان هم پیش از پرواز اعلام کرده بود و حالا این برای ما مهم است که چرا جلوی پرواز این هواپیما گرفته نشد؟ اعضای کمیسیون عمران، پیش از آخرین پروازی که منجر به کشته شدن ۴۰ نفر از هموطنانمان شد، به صورت مکتوب و شفاهی به مدیران کشور اعلام کرده بودند که این هواپیما عیب هایی دارد.» او به اتفاقاتی که برای اتوبوس ها در جاده قم و اصفهان رخ داد، نیز اشاره کرده و به طعنه گفته بود: مشکلات پیش آمده برای قطارها هم مسکوت ماند، بحث هواپیماها هم که این گونه است، خدا کند که برای کشتی ها اتفاقی نیفتد. فلاحی باباجانی بر این نکته تاکید کرده بود که ما به اقتدار، مدیریت و تجربیات دکتر آخوندی احترام می گذاریم؛ ایشان جزو وزرایی هستند که ما رای خوبی به او داده ایم و به عقیده من این کوتاهی ها از سوی معاونان ایشان بوده که باید وظایفشان را به نحو احسنت انجام می دادند.

رسیدگی به تخلفات مونتاژکنندگان هواپیما در دستور کار مجلس
عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که آیا به تخلف کسانی که این هواپیما را به ایران وارد و مونتاژ کرده اند هم رسیدگی می شود، گفته بود: عوامل مختلفی در این قضیه دخیل هستند؛ در بحث واردات هواپیما و اجاره کردن آن بر اساس جلسه ای که گذاشته شد، قرار شد که دیگر از این هواپیما استفاده نشود؛ با توجه به جدیتی که در کمیسیون پیش گرفته شده است باید اطمینان داشت که هر کسی مقصر قضیه بوده باید با او برخورد شود که یک بخش آن مدیریت فرودگاه‌های کشور است که نباید می گذاشتند این پرواز انجام بگیرد. او گفته بود:هر کس دیگری که در این قضیه مقصر بوده باید پاسخگو باشد.
پیام تبریک محمود احمدی نژاد
اما در میان اخبار ریز و درشت آخرین سقوط هواپیمای ایران که با وجود تبدیل به پیچ و مهره‌های معلق در فضا و مشتی خاکستر هر روز پرده ای جدید از ماهیت خود را نشان می داد، پیام تبریک محمود احمدی نژاد، یکی از اعضای تشخیص مصلحت نظام می توانست تیر خلاصی باشد برسهم آخرین بازمانده ها. محموداحمدی نژاد در پیامی، قهرمانی تیم ملی کشتی آزاد جوانان در رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جوانان جهان در زاگرب کرواسی را تبریک گفت. قهرمانی تیم‌های ورزشی به خصوص کشتی که ورزش ملی و باستانی مان است می تواند برای هر ایرانی لذت بخش باشد و افراد زیادی از مقامات مسئول و غیر مسئول را به ارسال پیام تبریک ترغیب کند. شاید پیام تبریک محمود احمدی نژاد از این جهت توجه را به خود جلب کند که او هیچ عکس العملی نسبت به سقوط هواپیمایی که خود تولید آن را در ایران آغاز کرد، نشان نداد. آنتونوف-۱۴۰هواپیمایی ملخ‌دار، محصول شرکت هواپیماسازی آنتونوف در خارکف اوکراین است. در سال ۱۹۹۶ (۱۳۷۴) یعنی تنها پس از سه سال از آغاز ساخت این هواپیما بعد ازانجام مذاکراتی، قرارداد ساخت و مونتاژ این هواپیما درایران منعقد شد اما هیچ شرکت هواپیمایی حاضر به خرید این هواپیما نشد. در دورانی که محمود احمدی نژاد رئیس دولت بود، شرکتی تاسیس شد تا هواپیمای تولید شده خودشان را به خودشان بفروشند.
این هواپیما که دارای سوابق سقوط در روسیه و جمهوری آذربایجان هم بود درهشتم بهمن ماه ۸۷ درحوالی فرودگاه شاهین شهر اصفهان سقوط کرد وتمامی پنج سرنشین آن کشته شدند. اما سقوط آخر مهر تاییدی شد تا به طور کلی کنار گذاشته شده و استفاده از آن در خطوط هوایی ایران ممنوع شود.
به نظر نمی رسید که احمدی نژاد نداند که برخی رفتارهایش می تواند توجه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کند. او شاید خوشحال هم بشود که نامش حتی برای مدتی کوتاه در صدر اخبار بیاید، هر چند خودش سازنده هواپیمایی باشد که جان ده ها نفر را گرفته است.

به وضعیت بازماندگان رسیدگی نمی‌شود
حالا پس از گذشت نزدیک به چهار ماه از این حادثه نه تنها خبری از پاسخگویی مسئولان راجع به سقوط هواپیما نیست که نمایندگان مجلس از عدم رسیدگی به وضعیت بازماندگان سخن می گویند. عضو هیأت رئیسه کمیسیون عمران مجلس در تذکری به وزرای راه و شهرسازی و دفاع می گوید که باید وضعیت بیمه حادثه دیدگان آنتونوف ۱۴۰ پیگیری و تکلیف حادثه دیدگان و بازماندگان این سانحه مشخص شود. محمد فیروزی در نشست علنی روزشنبه ۲۰ دی ماه مجلس شورای اسلامی، به وزرای راه و شهرسازی و دفاع در تذکری شفاهی می گوید: در خصوص پیگیری وضعیت بیمه حادثه دیدگان آنتونوف ۱۴۰ هیچ فرد و دستگاهی پاسخگوی وضعیت بیمه ای افراد فوت شده و بازماندگان این حادثه نیست و باید در این خصوص عنایت ویژه ای صورت گیرد. این عضو کمیسیون عمران مجلس ،می گوید: در حادثه آنتونوف ۱۴۰ که عده ای فوت کردند،‌ خوشبختانه عده ای هم جان سالم به در بردند. به این دلیل که آسیب دیدگان این حادثه- چه مصدومان و چه بازماندگان افراد متوفی- دچار خسران شدند، متولیان امر باید خسارت وارده به آنها را جبران کنند.

وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع باید جوابگو باشند
نماینده نطنز می گوید: وزارت راه و شهرسازی و وزارت دفاع باید جوابگوی خسارات وارده به آسیب دیدگان این حادثه باشند. اما متاسفانه تا به حال هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده که خسارت‌های مالی وارد شده به این افراد جبران شود.‌ جبران خسارت های مالی کمترین کاری است که می توان انجام داد چرا که خسارت های جانی قابل جبران نیستند. محمد فیروزی با بیان اینکه با آسیب دیدگان این حادثه در ارتباط است و از وضعیت آنها آگاه است، می گوید که اعضای کمیسیون عمران مجلس در احقاق حقوق آسیب دیدگان سقوط هواپیما مصر هستند و اگر پیگیری‌هایشان به جایی نرسد بدون شک از حقوق شرعی و قانونی خود در به مجلس کشاندن وزیر استفاده خواهند کرد. این عضو کمیسیون عمران مجلس در پاسخ به این سوال که طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی یا معاونین او در خصوص استفاده از آنتونوف ۱۴۰ به کجا رسید، توضیح می‌دهد: طرح سوال همچنان بر قوت خود باقی است. طرح سوال از وزیر راه و شهرسازی در قالب نامه ای به کمیته سوانح و حوادث فرستاده شد که قرار است با پیگیری هایی که انجام می شود ان شاءا… به نتیجه‌ای مطلوب برسد. او در مورد اینکه آیا حوادث و سوانحی که پیش از این هم منجر به وارد شدن خسارت به افراد شده -چرا که این اولین باری نیست که هواپیما در کشور ما سقوط می کند- اظهار بی اطلاعی می‌کند و می‌گوید در حال حاضر برنامه ما رسیدگی به وضعیت این بازمانده هاست.

برگرفته از: سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون

دیدگاهی در “بازماندگان آنتونوف روی هوا

  1. اگر ایشان اینهمه تخلف در پرونده خود دارد چرا استیضاح نمیشود چون روی سنگ پای قزوین را هم سفید کرده چون از استغفا که خبری نیست نمایندگان گویا از اختیارات و وظایف خود را فراموش کرده اند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × دو =