دلیل حادثه معدن طبس تا سه روز آینده اعلام می‌شود

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد تجهیزات و امکانات ایمنی معدن ذغال سنگ یال شمالی طبس را مناسب خواند و گفت: کارشناسان خبره‌ی کار هم از وزارتخانه و اداره کل و هم از شهرستان، موضوع حادثه معدن یال شمالی را بررسی می‌کنند و امیدوارم تا سه روز آینده نتیجه اعلام شود.

طبس نیوز به نقل از خبرگزاری ایسنا: «امرالله فلاح‌زاده» در حاشیهٔ مراسم تشییع جنازه جان‌باختگان معدن یال شمالی در طبس، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) – منطقه یزد در طبس، گفت: براساس بررسی‌های صورت گرفته بازرسان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی طبس از اول سال تاکنون، سه مرتبه بازرسی از این معدن انجام داده و براساس وظیفه نکات ایمنی را به کارگران معدن مذکور آموزش داده و تذکرات لازم را نیز داده بودند.

وی با بیان این‌که حد نرمال گاز موجود در معادن ذغال کمتر از یک درصد است، خاطرنشان کرد: اگر درصد گاز موجود در معادن بالا‌تر باشد، خطرناک است.

فلاح‌زاده افزود: براساس آخرین سنجش که روز قبل از حادثه در معدن یال شمالی انجام شده بود، درصد گاز متان در این معدن ۰. ۲ درصد بوده است.

وی اظهار کرد: بر اساس یک جریان ناخودآگاه حفره گازی آزاد می‌شود و وقتی این گاز به محوطه آزاد وارد شود با اکسیژن ترکیب شده و با کوچک‌ترین حرکت حرارتی از جمله دست کشیدن به لباس که باعث ایجاد الکتریسیته شود، مشتعل شده و باعث ایجاد دی اکسیدکربن می‌شود.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: بر اساس آخرین بررسی‌های ما، این موضوع باعث اتفاق افتادن حادثه معدن یال شمالی شده است.

وی تأکید کرد: هم کارفرمایان و هم کارگران معدن آموزش‌های لازم را فراگرفته بودند و سوابق‌ آن نیز موجود است.

فلاح‌زاده ادامه داد: بازرسان شهرستان و استان باید به صورت دوره‌ای معادن بازرسی و امکانات آن‌ها را بررسی کنند که بازرسان ما در طبس بازرسی‌های لازم را انجام داده و نکات مدنظر را به کارفرما تذکر داده‌اند و کارفرما نیز در این زمینه همکاری لازم را داشته و بسیاری از مواردی که مدنظر کار‌شناسان و بازرسان بوده را برطرف کرده است.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان یزد با ناکافی دانستن تعداد بازرسان ادارهٔ تعاون، کار و رفاه اجتماعی طبس، اعلام کرد: تا آخر سال دو بازرس دیگر به این اداره اضافه خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − دو =