۹۰۰ میلیون ریال اعتبار ملی در باغ تاریخی گلشن طبس هزینه می‌شود

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس گفت: بهسازی و زیباسازی باغ گلشن طبس با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اجرایی می‌شود.

طبس نیوز: رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس گفت: بهسازی و زیباسازی باغ گلشن طبس با اعتبار ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی اجرایی می‌شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سیدمهدی قیصری با بیان اینکه باغ تاریخی گلشن طبس مربوط به دوره زندیه و قاجار است، اظهار کرد: این اثر در تاریخ ۲۰ دی ۱۳۵۵ با شماره ثبت ۱۳۱۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و این باغ باشکوه یکی از مهمترین باغ های ایرانی به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: این باغ به وسیله سومین حاکم طبس، ساخته شده و در وقف نامه‌ای که در سال ۱۲۱۸ هـ.ق تهیه شده این باغ و املاک زیادی وقف اولاد و امور خیریه شده است.

قیصری ادامه داد: این باغ بر روی امتداد جریان آب چشمه های سرد و گرم که به جانب طبس می آید شکل گرفته و آب از انتهای مجموعه وارد باغ می شود و پس از آبیاری کرتها و حرکت در جویها و فواره ها از زیر هشتی ساختمان سردر می گذرد و به شهر می رسد.

وی به طراحی این باغ بر اساس نمونه چهار باغ اشاره کرد و گفت: این طراحی برگرفته از آیات قرآن در مورد بهشت بوده که دو نهر در آن همدیگر را قطع می کنند و درختانی که گفته می‌شود ۴۰۰ سال عمر دارند سایه دل انگیزی را در کنار دیوارهای کهن این باغ می گسترانند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی و گردشگری طبس این باغ را یکی از باغ های نادر در ایران دانست و ادامه داد: سالیانه صدها هزار جهانگرد و گردشگر از این باغ تاریخی بازدید می کنند.

قیصری گفت: در این راستا نظر به اهمیت و ارزش این اثر ملی قابل ثبت در فهرست باغ های جهانی اقداماتی از ابتدای اردیبهشت ماه سال جاری با اعتبار معادل ۹۰۰ میلیون ریال از محل اعتبارات ملی آغاز شده و تا آخر تیرماه ادامه خواهد یافت.

وی اجرای زیرسازی و حصارکشی باغ به ارزش ۲۵۰ میلیون ریال، نورپردازی سردر ورودی باغ به ارزش ۴۰۰ میلیون ریال، تکمیل حصار در قسمت پیشخوان با مشارکت شهرداری به ارزش ۵۰ میلیون ریال و کف سازی راهروهای اصلی باغ به ارزش ۲۰۰ میلیون ریال از مهمترین اقدامات بوده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 − 7 =