وقتی برخی بدآموزی‌ها در شبکه‌های وطنی کم از ماهواره ندارد

یک کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی با بیان اینکه امروزه برخی بدآموزی­‌ها در شبکه­‌های وطنی ما کم از ماهواره ندارد، گفت: رسانه ما در برخی موارد ارزش­‌ها و هنجارهای زندگی بیگانه را به تصویر می­‌کشد.

طبس نیوز: یک کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی با بیان اینکه امروزه برخی بدآموزی­‌ها در شبکه­‌های وطنی ما کم از ماهواره ندارد، گفت: رسانه ما در برخی موارد ارزش­‌ها و هنجارهای زندگی بیگانه را به تصویر می­‌کشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل ازخبرگزاری ایسنا، رسانه‌ها بخش مهمی از زندگی روزمره‌ کودکان را تشکیل می‌دهند و طبیعتاً برای بزرگ‌ترها نیز به همین‌گونه است اما در کنار آن، خیلی چیزهای دیگر نیز وجود دارد.

اگر کودکان در خانواده در مورد تصمیم‌گیری‌ها شریک شوند، اعتماد به نفس پیدا کرده و این حس را به‌دست می‌آورند که از طرف بزرگ‌تر جدی گرفته می‌شوند و این مساله، پایه مهمی برای تکامل و رشد شخصیت آنان است.

کودکانی که با اعتماد به نفس در این دنیا زندگی می‌کنند، کمتر تحت تاثیر رسانه‌ها قرار می‌گیرند و خیلی راحت از راه به‌در نمی‌شوند، شخصیت‌های کارتونی و داستان‌ها و قصه‌های رسانه‌ها، نقش قدرتمندی را در زندگی‌شان ایفا نمی‌کنند.

رواج انواع مد‌های غربی از آسیب­‌های ماهواره

فرامرز سنگری آبیز کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی و مدرس دانشگاه گفت: ماهواره، رسانه‌ای است دیداری، شنیداری و برای دریافت پیام‌هایش نیازی به ​داشتن خواندن و نوشتن نیست و در نتیجه می‌تواند نقش یک آموزشگاه موثر را ایفا کند.

وی با اشاره به اینکه ماهواره همچون بسیاری از نوآوری­‌ها می­‌تواند چون یک تیغه دولبه‌­ای باشد که هم جنبه مثبت و هم جنبه منفی دارد، گفت: برنامه‌­های ماهواره­‌ای مطابق با ارزش­‌ها وهنجارهای کشور تولیدکننده ساخته شده که در بحث تبادل فرهنگی برخی جنبه­‌های منفی از آن گرفته می­‌شود.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی مهمترین آسیب‌­های ماهواره و جنبه­‌های منفی را افزایش رفتارهای غیراخلاقی و جرائم خاص، ترویج ادیان الحادی، عادی‌سازی دوستی دو جنس، روابط فرا زناشویی در جامعه، ایجاد اختلالات جنسی و شخصیتی در جوانان بخصوص زن و شوهر جوان، خیانت، طلاق و جنایت و بلوغ زود‌رس عنوان کرد.

سنگری ادامه داد: یکی از مهمترین آسیب­‌های ماهواره رواج انواع مد‌های غربی و پدیده‌های ضدفرهنگی است، بطوریکه زنان و دختران جوان، با دیدن فیلم‌ها و سریال‌های پخش شده از شبکه‌های ماهواره‌ای و بخصوص شبکه‌های فارسی زبان، با تقلید از نوع پوشش و آرایش بازیگران و هنرپیشگان این فیلم‌ها، سعی در هرچه شبیه‌تر کردن خود با این افراد دارند که رواج چنین پوشش­‌هایی که این دسته از افراد در جامعه و در انظار عمومی به کار می‌برند، در دراز مدت سبب از بین رفتن کرامت و شرافت در میان افراد جامعه و برچیده‌شدن پرده‌های حیا در میان دختران و پسران می‌شود.

بیشترین مخاطبان شبکه‌­های ماهواره‌­ای چه گروه­های از جامعه هستند

وی در پاسخ به این سوال که بیشترین مخاطبان شبکه­‌های ماهواره­‌ای چه گروه‌­های از جامعه هستند، گفت:

مخاطبان شبکه­‌های آسیب­زای ماهواره­‌ای را می‌­توان به شش دسته تقسیم کرد:

اولین دسته: در بین گروه‌­های سنی جوانان و نوجوانان هستند بخصوص جوانان و نوجوانانی که با والدین­‌شان شکاف نسلی دارند.

گروه دوم: از نظر تقیدات مذهبی در بین خانواده‌­هایی که گرایش­های مذهبی کم­رنگ­تری وجود دارد و در واقع ارزش­‌ها و هنجارهای ملی و مذهبی در وجودشان نهادینه نشده است.

گروه سوم: افراد با افکار به اصطلاح مدرن و امروزی که برخی از ارزش­‌ها و هنجارها را سنتی وقدیمی می­‌دانند و معتقد به تغییر و به روز کردن آن‌ها هستند.

گروه چهارم: افرادی که ارزش­ها و هنجارهای ملی و مذهبی را قبول ندارند و به دنبال ارزش­‌ها و هنجارهای جدید هستند.

گروه پنجم: افراد بی­‌تفاوتی که به دنبال پرکردن اوقات فراغت هستند و از ماهواره و شبکه­‌های دولتی استفاده می­‌کنند.

گروه ششم: افرادی که از برنامه­‌های صدا و سیما خسته شده و به دنبال تنوع هستند و در عین اعتقاد به ارزش­‌ها و هنجارها به مرور وابسته به شبکه­‌های ماهواره می­‌شوند.

برخی بدآموزی­‌ها شبکه­های وطنی کم از ماهواره ندارد

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی درخصوص تاثیر شبکه­‌های ماهواره­‌ای بر سبک زندگی مردم، افزود: برخی بدآموزی­‌ها درشبکه­‌های وطنی ما کم از ماهواره ندارد، اگر از بین کشورهای پیشرفته سبک زندگی ژاپن و کره جنوبی در فیلم­‌ها را مرور کنیم این کشورها و سایر کشورهای آسیای جنوب شرق در عین پیشرفت سبک زندگی خود را به معنای عام دارد در واقع در بحث تبادل فرهنگی جنبه­‌های مثبت را گرفته و جنبه‌­های منفی را به خودشان برگردانده‌­اند که نمونه­‌اش را می­توان در سبک معماری، پوشش، زبان و بسیاری از آداب و رسوم آنها دید.

سنگری ادامه داد: حال باید دید ایران ما که کشوری در حال توسعه است، روی کدام جنبه از فرهنگ کارکرده؟ پوشش محلی، معماری و یا زبان­‌های بومی و محلی! معماری ما در حال ازبین رفتن است، روی سبک زندگی متولیان فرهنگ صحبت زیاد شده اما نتیجه و برایند کار را ارزیابی نکرده‌­اند.

وی اظهار کرد: رسانه ما در برخی موارد ارزش‌­ها و هنجارهای زندگی بیگانه را به تصویر می­‌کشد، ما صحبت از پوشش اسلامی می­‌کنیم اما هر یک از ما که خواسته باشیم لباس مناسب برای همسر و یا دخترمان بخریم پیدا نمی­‌کنیم، چراکه روی ذوق و سلیقه مردم کار نشده است.

کارشناس ارشد پژوهش علوم اجتماعی گفت: من فکر می­کنم زمانی که فرهنگ ما چنین سرگذشت و تسهیل‌گری برای پذیرش سبک زندگی بیگانه داشته باشد و کار جدی که مقبول عامه مردم باشد انجام نداده باشد، به راحت تسلیم تبلیغات ماهواره‌ای می‌­شود.

شبکه­‌های ماهواره‌­ای به دنبال استحاله فرهنگی نسل جوان هستند

سنگری با بیان اینکه شبکه­‌های ماهواره‌­ای آسیب­زا در راستای خدمت به مردم راه اندازی نشده­اند بلکه به دنبال استحاله فرهنگی ما بخصوص نسل جوان ما هستند، افزود: با این استحاله اگر امروزه منافعشان تامین نشده به حاکم کردن ارزش­ها و هنجارهای خود در دراز مدت می­‌توانند منافع‌شان را تامین کنند.

وی اظهار کرد: باتوجه به آمار بالای بازدیدکنندگان شبکه­‌های ماهواره‌­ای پیش‌بینی می­‌شود شبکه­‌های ماهواره جایگاه خود را درخانواده‌­ها مستحکم‌­تر کند و از بینندگان رسانه ما کاسته شود.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: لذا باید به دنبال فرهنگ­‌سازی استفاده از ماهواره بود، چرا که با توجه به اعلام مسئولین نیروی انتظامی و دیگر دست اندرکاران رسانه، استفاده از ماهواره امروزه بخصوص در کلان شهرها جنبه عمومی پیدا کرده و زمانی که یک مسئله اجتماعی عمومی شد کمتر قدرتی می‌­تواند با یک پدیده عمومی مقابله کند.

سنگری ادامه داد: به همین دلیل است که در نظام­های حقوقی معتبر جهان، مسائلی که عمده مردم بدان عمل می­کنند را به عنوان جرم تعریف نمی­کنند، چراکه می­دانند که معنای این جرم انگاری، مجرم شمردن بیشتر مردم است که نمی­توان با آن برخورد کرد، لذا باید به دنبال راهکارهای بهتری درخصوص نحوه استفاده بود.

وی تنوع بخشیدن به برنامه­های صدا و سیما متناسب با ذوق و سلیقه مردم با انجام نظرسنجی­‌های معتبر، تقویت فرهنگ اصیل بصورت عملی و نشان دادن ارزش‌های بالای آن به سطوح پایین جامعه، فرهنگ­‌سازی استفاده از شبکه­های ماهواره‌­ای و کارفرهنگی انجام دادن، ارتقای سطح آگاهی افراد و ترویج زندگی معنوی متناسب با نیاز جامعه، کم کردن شکاف نسلی بین والدین و فرزندان و ترویج الگوهای تربیتی و رفتاری صحیح اسلامی ایرانی در خانواده و جامعه را ازجمله پیشنهاداتش درخصوص گرایش کمتر مردم به استفاده از ماهوار عنوان کرد.

هدف اصلی رسانه­‌ها حاکم کردن فرهنگ خود بر مخاطبین است

حجت‌الاسلام محمد باقر باقری معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی نیز گفت: با توجه به نقشی که رسانه­‌های جمعی در جهان ایفا می­‌کنند که هدفشان اثرگذاری به منظور ترویج فرهنگ خود و حاکم کردن فرهنگشان بر مخاطبین است، به طور مستقیم نمی­‌توانند بگویند قصد حاکم کردن فرهنگ خود را داریم و به طور غیر مستقیم اثر می­گذارند.

وی، افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان و پیشگیری از آثار سوء، افزایش یادگیری مهارت­‌های فرزند پروری والدین، افزایش آرمان‌گرایی، اصلاح خلق و رفتار و مثبت اندیشی کودکان و نوجوانان، توجه دادن به حمایت مسئولین از کودکان و نوجوانان از جمله از آثار مثبت رسانه‌­های عمومی عنوان کرد.

باقری با اشاره به اینکه قابلیت­ها و نفوذ گسترده رسانه­­‌ها موجب می­‌شود این ابزار بتواند همچون آیینه، نقش هریک از عوامل جامعه­‌پذیری کودکان و نوجوانان را به خود بگیرد و کارکردهای مثبت یا منفی خانواده، مدرسه و همسالان را در زندگی کودکان و نوجوانان تقویت یا تضعیف کند، افزود: قابلیت تکرار الگوهای رفتار و ارزش­‌های ارائه شده در این رسانه­‌ها، امکان یادگیری و نفوذ آن­ها را در کودکان و نوجوانان افزایش می­‌دهد.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی درخصوص آثار منفی رسانه‌­های عمومی نیز گفت: ماهواره با استفاده از روش­های هیجانی، دراماتیک و اقرارآمیز ناسالم در جذابیت برنامه­‌هایش کودکان و نوجوانان را مجذوب خود می­‌کند.

تولیدات ماهواره­ای بدون توجه فرهنگ هر جامعه، کودکان را تحت تاثیر قرار می­‌دهد

باقری با بیان اینکه بین‌المللی شدن نفوذ این رسانه­‌ها، فرآیند جامعه‌­پذیری مثبت کودکان و نوجوانان را به مخاطره می­‌اندازد، گفت: در حالی که رکن اصلی جامعه­‌پذیری، یادگیری و درونی ساختن فرهنگ، ارزش و الگوهای روندی پذیرفته شده در هر جامعه است، تولیدات رسانه­‌های ماهواره­ای بدون توجه فرهنگ، ارزش­‌ها و آداب و رسوم خاص هر جامعه،کودکان و نوجوانان را تحت تاثیر قرار می‌­دهد.

وی ادامه داد: در حالی که جامعه­‌پذیری، فرآیندی تدریجی و به موازات افزایش سن است و کودک در درون خانواده به تدریج، ارزش­‌ها و الگوهای رفتار والدین را متناسب با وضعیت خانواده خود می­‌آموزد و والدین به تدریج فرزندان خود را مربوط به سنین مختلف مانند روابط اجتماعی و جنسیت، رعایت قوانین و نهادهای اجتماعی آشنا می­‌کنند، اما این رسانه­ها تمامی گروه‌­های سنی و جنسی را بدون توجه به فاصله­‌های سنی و طبقات مخاطب یک پیام و برنامه قرار می­‌دهند که این امر، روند رشد تدریجی کودکان را دچار آشفتگی و جامعه پذیری آنان را دچار اختلال می­‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خراسان جنوبی افزود: با توجه به اینکه این رسانه­‌ها قدرت­مندترین ابزار تاثیر‌گذاری در سطح بین‌المللی را به کار می­گیرند و در راستای اهداف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی از این ابزار سود می­‌جویند و این امر موجب می­‌شود که برای تامین منافع خود، به تبلیغ وسیع دخانیات، خشونت، بی­‌بندوباری جنسی و جنایات، به عنوان مهمترین جاذبه­‌های رسانه­‌ای به کار گرفته که این اقدام آثار مخربی بر روح و روان کودکان، نوجوانان و جامعه خواهد گذاشت.

باقری در خصوص مرزهای ارزشی بین والدین و فرزندان نیز یادآور شد: هرچند جوانان و نوجوانان تحت تاثیر فرهنگ وارداتی رسانه­‌های بیگانه قرار گیرند، فاصله آن­ها با والدین بیشتر خواهد شد که خود همین ایجاد فاصله مضر است.

ورود ماهواره به خانه را می‌­توان به منزله ورود یک فرد نامحرم دانست

حجت‌الاسلام هادی شهاب کارشناس مذهبی نیز گفت: از تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره، سست شدن بنیان خانواده است.

وی افزود: ورود ماهواره به خانه را می­‌توان به منزله ورود یک فرد نامحرم دانست که دوست ناباب برای فرزندان بوده و همچنین درصدد اختلاف‌افکنی بین زن و شوهر است.

عضوهیات علمی دانشگاه بیرجند اظهار کرد: والدین در کاستن اثرات مخرب تربیتی ناشی از ماهواره­‌ها، اینترنت و… نقش بسیار مهمی را می­‌توانند ایفا کنند.

شهاب تصریح کرد: آنچه در این زمینه به عنوان مهم­‌ترین اقدام والدین مطرح است، این است بوده همواره ارتباط خود را با فرزندان، به ویژه نوجوانان حفظ کنند.

وی با اشاره به اینکه شبکه­‌های ماهواره با دخالت در سیستم تربیتی، نظام خانواده را بهم‌ریخته است، گفت: دشمن در این حوزه بسیار فعال بوده و هزینه می‌کند، اما متاسفانه برخی از خانواده‌ها خودشان مشوق این موضوع هستند و به راحتی و بدون هیچ کنترل و نظارتی، تجهیزات ماهواره و سایر امکانات آن را در اختیار فرزندانشان قرار می‌دهند.

شهاب، به ­هم ریختن نظام تربیتی و دخالت در آن، تغییر دادن موئلفه­‌های سبک زندگی، تربیت نسلی بی­‌بندوبار، ارتباطات عاطفی کاهش ارتباطات کلامی اعضای خانواده ایرانی را از جمله آسیب­‌های ماهواره عنوان کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 5 =