کاروانسرای «ده محمد» نامزد ثبت در فهرست میراث جهانی

کاروانسرای ده محمد در کنار تعدادی دیگر از کاروانسراهای کشور از سوی ارزیابان وزارت میراث‌فرهنگی انتخاب‌ و برای ثبت در فهرست میراث جهانی به یونسکو پیشنهاد شده است.

به گزارش طبس نیوز، در مهر ماه سال جاری نیز ارزیابان یونسکو برای ارزیابی نهایی به ایران و استان خراسان جنوبی سفر خواهند کرد.

رباط بسیار خوش ساخت روستای ده محمد با نمایی تماما سنگی که از صلابت و استواری خاص خود برخوردار است متعلق به دوران قاجار (۱۲۱۵ه ق) بوده و با شماره ۲۳۸۱ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

شریعتی منش معاون مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شیردل بخشدار دستگردان، نجاتیان سرپرست و بهبهانی کارشناس اداره میراث فرهنگی شهرستان طبس روز گذشته از روند آماده سازی این بنا بازدید و ثبت جهانی کاروانسرای ده محمد را یک فرصت استثنایی برای توسعه گردشگری و رونق اقتصادی منطقه عنوان نموده و خواستار مشارکت و همکاری همه افراد و نهادهای ذی ربط جهت آماده سازی بنای مذکور و تحقق این مهم شدند.

شایان ذکر است آثاری که در فهرست جهانی قرار گیرد ضمن برخورداری از ردیف اعتباری ملی از کمک‌های فنی و اعتباری یونسکو نیز بهره مند خواهند شد.

معرفی اثر جهانی شده به ۱۶ زبان دنیا از دیگر مزایای این موضوع می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 + نه =