بازگشت ۱۱ واحد صنعتی خراسان‌جنوبی به چرخه تولید/ ۲ هزار نفر شاغل می‌شوند

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به بازگشت ۲۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید طی سال گذشته، گفت: با تلاش‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشت.

عباس جرجانی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بیرجند، اظهار داشت: خراسان‌جنوبی به دلیل قرار گرفتن در موقعیت خاص زمین‌شناسی و اینکه از ۶۵ نوع ماده معدنی شناخته شده در کشور حدود ۵۰ نوع آن در این استان است، به عنوان بهشت معادن نام برده می‌شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر۶۹۶ معدن با ذخیره قطعی ۶.۸ میلیارد تن در استان خراسان‌جنوبی وجود دارد، اظهار داشت: ۶ درصد مجموع معادن کشور، ۵.۱ درصد از ذخایر قطعی، ۲.۴ درصد استخراج اسمی و ۸.۵ درصد اشتغال در حوزه معادن کشور مربوط به خراسان‌جنوبی است.

بازگشت ۶۰ واحد معدنی به چرخه تولید

شهریورماه سال گذشته ۲۶۰ واحد معدنی تعطیل شده بود که در جلسات متعدد از جمله شورای معادن ۶۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشت

 

وی افزود: شهریورماه سال گذشته ۲۶۰ واحد معدنی تعطیل شده بود که در جلسات متعدد از جمله شورای معادن ۶۰ واحد دوباره به چرخه تولید بازگشت و براساس تفاهم‌نامه‌های ستاد توسعه خاوران یک تفاهم‌نامه برای واحدهای معدنی تعطیل شده نیز مبادله شد.

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اعلام اینکه در بخش صنعت ۵۴۴ واحد دارای پروانه بهره‌برداری داریم که تعدادی تعطیل شده، بیان داشت: در حال حاضر کمتر از ۱۰ واحد صنعتی بزرگ با اشتغال بیش از ۲۵۰ نفر، ۱۸ واحدهای صنعتی متوسط و ۵۰۸ واحد صنعتی کوچک با اشتغال زیر ۵۰ نفر در استان وجود دارد.

جرجانی با اعلام اینکه در حال حاضر ۳۲۳ واحد صنعتی در استان فعال اما ۴۰ درصد واحدهای صنعتی تعطیل و نیمه تعطیل است، اضافه کرد: صنایع با اشتغال کمتر از ۵۰ نفر در زمره صنایع کوچک، اشتغال ۵۰ تا ۱۰۰ نفر صنایع متوسط و بیش از ۱۰۰ نفر صنایع بزرگ محسوب می‌شوند.

اشتغال ۱۱۰ هزار نفری در استان

۱۲ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۳ هزار نفر در بخش معدن و ۸۷ هزار نفر در بخش تجارت مشغول به‌کار هستند

 

وی مطرح کرد: در حال حاضر ۱۱۰ هزار نفر در سه بخش صنعت، معدن و تجارت استان مشغول به‌کار هستند که از این تعداد ۱۲ هزار نفر در بخش صنعت، ۱۳ هزار نفر در بخش معدن و ۸۷ هزار نفر در بخش تجارت مشغول به‌کار هستند.

بازگشت ۱۱ واحد به چرخه تولید

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی با اشاره به بازگشت ۲۰ واحد تولیدی استان به چرخه تولید طی سال گذشته، عنوان کرد: با تلاش‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال جاری نیز تاکنون ۱۱ واحد غیرفعال به چرخه تولید بازگشت.

۷۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای رونق تولید در استان پرداخت شد که ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای دارای مشکل پرداخت شد

 

رئیس سازمان صمت خراسان‌جنوبی از پرداخت ۷۱۸ میلیارد تومان تسهیلات در سال گذشته برای رونق تولید در استان خبر داد و گفت: حدود ۱۴۴ میلیارد تومان تسهیلات یارانه‌دار به واحدهای دارای مشکل پرداخت شده است.

بهره‌برداری از کارخانه فولاد قاینات

جرجانی تصریح کرد: در سال جاری تکمیل واحدهای تولیدی دارای پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد پیگیری می‌شود که احداث خط تولید جدید در کاشی نیلوفر با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد در حال انجام است و ظرف ۲ماه آینده با ظرفیت اشتغال ۳۵۰ نفر به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی همچنین به وضعیت کارخانه فولاد قاینات اشاره و بیان داشت: یکی از مشکلات استان آهن فولاد قاینات بود که با پیگیری‌های انجام شده اصلاحات در دستگاه‌ها انجام و در حال تست است که این واحد نیز طی ۴۵ روز آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.

۲ هزار نفر شاغل می‌شوند

وی همچنین با اشاره به بهره‌برداری ۲ واحد تولید کاغذ با پیشرفت فیزیکی ۸۵ درصد و ۳۰ درصد تا آذرماه امسال، مطرح کرد: در مجموع بهره‌برداری از این طرح‌ها زمینه اشتغال ۲ هزار نفر در بخش صنعت استان محقق خواهد کرد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۷ درصد صادرات کشور به افغانستان از استان خراسان‌جنوبی انجام می‌شود و در چهار ماه گذشته ۴۸ میلیون دلار صادرات داشتیم که ۳۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافت.

انتهای پیام/۳۴۰۳/ح


لینک منبع خبر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × چهار =