طبسی ها ۱۰ فقره وقف جدید ثبت کردند

طبس نیوز، رییس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: در یک سال گذشته ده فقره وقف جدید صورت گرفته است.

به گزارش طبس نیوز، علی امینی نسب در نشست خبری دوشنبه شب، با گرامیداشت هفته وقف افزود: دهه وقف امسال از ۱۲ مهر ماه آغاز و تا ۲۲ مهر ادامه خواهد داشت.

وی بیان کرد: دیدار با امام جمعه، غبار روبی مزار شهدا، همایش یاوران وقف، ویزیت رایگان، توزیع غذا، نان و بسته های لوازم التحریر از جمله برنامه های دهه وقف در طبس می باشد.

رییس اداره اوقاف طبس با بیان اینکه تعداد ۵۳۵ موقوفه در طبس ثبت شده افزود: از این تعداد ۳۷۵ موقوفه متصرفی و ۱۶۰ موقوفه غیر متصرفی است.

وی خاطرنشان کرد: قدیمی ترین وقف طبس در سال ۱۱۱۱ هجری قمری مربوط به حاج لطفعلی نادمی است که مقدار ۷۰ فنجان با نیت گرامیداشت ماه شعبان و رمضان و اعیاد غدیر و مبعث وقف شده است.

امینی نسب یادآور شد: بزرگترین موقوفه توسط امیرحسنخانی در سال ۱۳۱۸ هجری قمری دارای ۱۲۷۷ رقبه با ۵۱ نیت وقف شده که در طبس، بشرویه، سرایان، خوسف، گناباد و شمیرانات می باشد که حدود ۸۰ درصد درآمد آنها طبق نیت واقف باید در طبس اجرای نیت شود.

وی افزود: آخرین وقفی که انجام شده یک باب مغازه در حاشیه خیابان نواب صفوی است که به ارزش یک میلیارد تومان بوده است.

وی به انواع طرح های مختلف از جمله طرح آرامش بهاری، بصیرتی عاشورایی ،ضیافت الهی و برنامه های فرهنگی در بقاع متبرکه اشاره کرد و افزود: در سال گذشته مسابقات قرآنی در طبس با شرکت ۴۲۲ نفر برگزار شد که تعداد ۱۴ نفر به مرحله استانی راه پیدا کردند.

امینی نسب گفت: یکی از مشکلات طبس موقوفاتی بود که بعد از زلزله خریداری شده و سند شش دانگ صادر شده بود ولی چون مشکوک به وقف بود برخی با مراجعه و پیگیری های لازم ملک را تسلیم نموده و به مالکین رایگان اجاره داده شده است.

وی تاکید کرد: دولت آباد از موقوفات امیرحسنخانی است که سند شش دانگ آن وقف شده است .

او با اشاره به نیات وقف کنندگان گفت: یکی از مشکلات امروز شهرستان طبس مسئله بهداشت و درمان است که از خیرین در خواست می شود در این زمینه واقف باشند.

وی گفت: همچنین نیت هایی با موضوعات علم و فناوری ، بسته های لوازم التحریر ، و آماده سازی مکان های مناسب برای برپایی مراسمات دینی و مذهبی است.

خبرنگار: حسین بخشی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × دو =