منطقه نایبندان طبس بدون هیچ‌گونه آلودگی نوری و بهترین منطقه رصدی است

سرپرست پروژه آلودگی نوری با اعلام این که تاریک‌ترین منطقه رصدی قابل دسترس در ایران پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس و کویر بهاباد می‌باشد افزود: منطقه نایبندان طبس بدون هیچ گونه آلودگی نوری بوده و بهترین منطقه رصدی با امنیت خوب محسوب می‌شود.

خبر طبس: سرپرست پروژه آلودگی نوری با اعلام این که تاریک‌ترین منطقه رصدی قابل دسترس در ایران پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس و کویر بهاباد می‌باشد افزود: منطقه نایبندان طبس بدون هیچ گونه آلودگی نوری بوده و بهترین منطقه رصدی با امنیت خوب محسوب می‌شود.

سهراب علیدوستی، مدرس نجوم و سرپرست پروژه آلودگی نوری در گفتگو با پایگاه اطلاع‌رسانی طبس با بیان این که آسمان شب هرچه تاریک‌تر باشد، پر ستاره‌تر خواهد بود اظهار کرد: به علت طراحی نامناسب لامپهای معابر، قسمت زیادی از این نور‌ها به سمت آسمان ساطع می‌شوند که در نتیجه باعث محو شدن ستارگان می‌شوند.

وی افزود: برای داشتن آسمانی پر ستاره باید کیلومتر‌ها از شهر فاصله گرفت تا آلودگی نوری کم شده و آسمان پر ستاره گردد و آلودگی نوری شهر‌ها تا کیلومتر‌ها آنطرف‌تر بر آسمان شب تاثیر می‌گذارند، مثلا اصفهان تا ٢٠٠ کیلومتری و تهران تا ٣٠٠ کیلومتری بر آسمان شب اثر مخرب دارند.

سهراب علیدوستی گفت: بنابراین آسمانی کاملا بکر و تاریک در دنیا کمیاب است. اینجانب در حدود ١٠سال به پژوهش در مورد آلودگی نوری و مکانیابی آسمان تاریک پرداخته‌ام که در آن مکان‌های تاریک رصدی شناسایی شدند.

سرپرست پروژه آلودگی نوری با اعلام این که تاریک‌ترین منطقه رصدی قابل دسترس در ایران پناهگاه حیات وحش نایبندان طبس و کویر بهاباد می‌باشد افزود: منطقه نایبندان طبس بدون هیچ گونه آلودگی نوری بوده و بهترین منطقه رصدی با امنیت خوب محسوب می‌شود و در مقیاس بورتل که مقیاسی برای درجه بندی آسمان شب است، آسمان نایبندان را دارای رتبه ٢ کرده است.

وی ادامه داد: وجود ارتفاعاتی همچون نایبند، کوههای شتری و… باعث شفافیت هرچه بیشتر آسمان منطقه شده است. پناهگاه حیات وحش نایبندان به همراه کویر بهاباد نه فقط برای منجمان حائز اهمیت است، بلکه برای طرفداران محیط زیست، عکاسان حیات وحش، کویر نوردان و… نیز اهمیت زیادی دارد. در این منطقه حیوانات کمیابی همچون یوز، کاراکل، پلنگ، زاغ بور و… زیست می‌کنند که نشان از تنوع بالای این منطقه دارد.

سهراب علیدوستی با بیان این که نبود جاده، روستا و معدن بزرگ در منطقه در کنار زحمت محیط‌بانان باعث بکر ماندن آن شده است گفت: متاسفانه شکار غیر مجاز و بهره برداری غیر اصولی از معادن، باعث تخریب محیط زیست شده است.

وی افزود: همچنین گسترش لامپ‌های غیراستاندارد در شهرهای طبس، دیهوک و بهاباد باعث به خطر افتادن آسمان تاریک منطقه شده است به طوری که آلودگی نوری شهر طبس تا بیش از ١٠٠ کیلومتر آنطرف‌تر بر آسمان شب تاثیر مخرب می‌گذارد.

این مدرس نجوم با ابراز تاسف از این که ارزش یک معدن ساده یا جاده‌ای غیر ضروری از نادر‌ترین حیوانات و محیط زیست بیشتر است گفت: حیات وحش، محیط زیست طبیعی و آسمان تاریک، میراثی هستند که باید به نسل آینده تحویل دهیم.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تغییر نگرش مردم و مسولین این نعمت‌های خدادادی برای نسل‌های امروز و آینده حفظ شود.

2 دیدگاه دربارهٔ «منطقه نایبندان طبس بدون هیچ‌گونه آلودگی نوری و بهترین منطقه رصدی است;

  1. منطقه نایبندان دیهوک منطقه بسیار زیبایی است زیستگاه یوزپلنگ ایرانی (منطقه حفاظت شده علی آباد) آبگرم دیگ رستم و معماری کوهپایه ای روستای فوق العاده زیبای نایبند
    از عموم اهالی شریف شهر طبس – دستگردان و دیهوک دعوت میشود تشریف بیاورند
    میو ه های بسیار خوبی هم دارد پرتقال لیمو شیرین خرما و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

17 + چهارده =