کمبود ۱۳۰ نیروی معلم در طبس/ هزار دانش آموز اضافه شدند

معاون مدیر کل و مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس با توضیح اینکه بخش دستگردان طبس دارای آموزش و پرورش مستقل است گفت: مجموعه آموزش و پرورش طبس شامل شهر طبس، بخش مرکزی و بخش دیهوک است.

به گزارش طبس نیوز، علی کدخدایی در نشست خبری شنبه شب که در محل ساختمان اداری این اداره برگزار شد، گفت: در این مجموعه تعداد ۱۴۰ آموزشگاه و مدرسه در سه مقطع تحصیلی با ۷۰۵ کلاس درس و با تعداد ۱۵ هزار و ۹۴۹ دانش آموز در مهر ماه ۱۴۰۱ هستند.

وی افزود: این رقم بالغ بر هزار نفر افزایش جمعیت دانش آموزان را نسبت به سال گذشته نشان می‌دهد و رسالت ما را در حوزه پشتیبانی، تامین تجهیزات و فضای آموزشی سنگین‌تر می‌کند.

کدخدایی عنوان کرد: برای نمونه اگر هزار دانش آموز اضافه شود باید هزار صندلی اضافه شود و هر صندلی ۵۳۰ هزار تومان است و این یعنی آموزش و پرورش طبس حداقل ۵۰۰ میلیون تومان فقط باید صندلی دانش آموزی تهیه کند.
او با اشاره به کمبود فضای آموزشی گفت: در دو سال گذشته و به دلیل کرونا آموزش‌ها به صورت نیمه وقت، مجازی، یک روز درمیان یا یک هفته درمیان بود و شاید برخی از کسری ها به چشم نمی آمد.
ریاست اموزش و پرورش طبس افزود: از مهر ۱۴۰۱ به طور کامل آموزش حضوری و تمام وقت است که در همین راستا مجموعه آموزش و پرورش از خرداد ماه سال جاری اقدام به تشکیل ستاد پروژه مهر سال ۱۴۰۱ کرده است.

وی تشریح کرد: تاکنون ۳۰ جلسه کارشناسی و تخصصی در سطح ستاد پروژه مهر و کارگروه‌های تخصصی آن برگزار شده و تمام اموراتی که به سال تحصیلی جدید و پیش رو مربوط می‌شود، مورد بررسی قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول ادامه داد: در کل مجموعه آموزش و پرورش شهرستان طبس تعداد هزار و ۷۲ نیرو در مجموعه آموزش و پرورش داریم که با توجه به تعداد کلاس‌های درس، تراز نیروی انسانی ما منفی ۱۳۰ هست یعنی تعداد ۱۳۰ نفر کمبود معلم داریم که این تعداد کمبود به جز معلم پرورشی، مشاور مدرسه و معاون پرورشی است.

وی گفت: ما می‌توانیم حدود ۵۰ نفر از اداره کل مجوز بگیریم و از معلمان بازنشسته استفاده کنیم و حدود ۵۰۰ تا ۷۰۰ ساعت شاید بتوانیم مجوز بگیریم که به همکاران شاغل خود اضافه کار دهیم ولی باز هم ۱۳۰ نفر عدد بالایی است.

وی ابراز امیدواری کرد که با تدابیر و صرفه جویی در برخی از مناطق و مدارس این موضوع را مدیریت کنند.

کدخدایی عنوان کرد: امیدواریم اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان جنوبی و وزارت آموزش و پرورش امسال به ما مجوز جذب خرید خدمات یا نیروی حق‌التدریس را بدهد گرچه چیزی که تاکنون اعلام کردند امسال به هیچ عنوان جذب اینگونه نخواهد بود.

او گفت: با رایزنی که داشتیم از نیروهای خارج از مجموعه توانستیم تعداد و جذب سرباز معلم را از ۲ نفر به ۱۰ نفر برسانیم و کسانی که از دانشگاه فرهنگیان یا آزمون استخدامی وارد می‌شوند هم وضعیت مشخصی دارند.

وی در خصوص نیروی انسانی این اداره گفت: در سال جاری بیش از ۵۰ نیروی بازنشسته داشتیم که این عدد امکان افزایش آن تا ابتدای سال تحصیلی و تداوم آن وجود دارد و در کل وضعیت نیروی انسانی مطلوبی نداریم.

« کمبود معلم و اجباری به نام شیفت مخالف»

علی کدخدایی کمبود معلم در روستاها را نیز از دیگر دغدغه ها عنوان کرد و افزود: در سال گذشته پنج روستا به ناچار به جای دو معلم، یک معلم داده بودیم، مثلا در روستای مرغوب بخش دیهوک باید دو معلم اختصاص میدادیم اما یک معلم داشتیم و به این معلم جهادگر گفتیم که دانش آموزان را تقسیم بر دو کنید، صبح تا ظهر یک گروه و ظهر تا شب گروه دیگر به مدرسه بروند که به این موضوع شیفت مخالف می‌گویند.

وی افزود: روستاهای مرغوب، همت آباد، سرند، ماودر و پیستان به همین روش اداره می‌شدند که ما به اهالی این روستاها قول دادیم که به این موضوع رسیدگی شود.

وی به مدرسه قدس دیهوک اشاره کرد و گفت: ما پیگیریم که یک آموزشگاه مختلط را تبدیل به دو مدرسه پسرانه و دخترانه مجزا کنیم ولی چون فضای آموزشی نداریم به صورت «شیفت مخالف» و دو نوبته خواهد شد که در این مورد هم نیاز به تزریق نیرو داریم.

معاون مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی بیان کرد: در سه ماه گذشته ارتباطات خوبی با نهادها و دستگاه های اجرایی شهرستان و استان داشتیم، جلسات شورای آموزش و پرورش به ریاست معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس برگزار شد و مقرر شد در دوره جدید با نظم و انسجام خوبی و در هفته اول هر ماه این جلسه برگزار شود.

«خیرین پای کار»

وی افزود: دو جلسه از نشست عمومی مجمع خیرین مدرسه ساز و مدرسه یار شهرستان برگزار شده که نتایج خوبی داشته و امیدواریم بتوانیم از ظرفیت خیرین محترم در زمینه جبران کمبودهای فضای آموزشی و تجهیزات استفاده کنیم.

در دو ماه گذشته خیر محترم از موسسه «مهر گیتی» تهران نسبت به تامین اعتبار دبیرستان و هنرستان شش کلاسه آسیه دیهوک قول دادند و همچنین زمین خیرساز که توسط خیر محترم «حاج یداله رزم آزما» که در سنوات گذشته اغاز به کار شده بود اما به دلیل اختلاف کارفرما و پیمانکار پروژه متوقف شده بود، اکنون اختلافات رفع شده و مجدد آغاز به کار شده است.

برای منطقه زیباشهر طبس با توجه به کمبود فضای آموزشی برنامه ای وجود دارد که زمانی که نهایی شد رسانه ای می‌کنیم.

«پروژه های آموزش و پرورش طبس»

علی کدخدایی تصریح کرد: سالن ورزشی شهدای معلم با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی از طرح هایی است که امیدواریم در دهه فجر به بهره‌برداری برسد.

وی افزود: کانون امام خمینی دیهوک تکمیل است که پس از هماهنگی در هفته دولت قابل بهره‌برداری است و شبانه روزی شدن هنرستان کار و دانش انتظام در منطقه دیهوک از دیگر موارد انجام شده است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس ادامه داد: دبستان دو کلاسه روستای شیرآباد تکمیل شده و امیدواریم در مهرماه حضور دانش آموزان را در این فضای آموزشی داشته باشیم.

وی افزود: چمن مصنوعی دبستان صالح زاده و زمین ساحلی دبیرستان شهید غلامی نیز دو پروژه ملی طرح شهید سلیمانی است که توسط دولت جدید در وزارت آموزش و پرورش آغاز شده و هدف آن بهینه‌سازی و استفاده مطلوب از فضاهای آموزشی است.

« وضعیت کنکور مطلوبی نداریم»

کدخدایی با اشاره به وضعیت نامطلوب کنکور و الزام برنامه ریزی جامع ۵ تا ۱۰ ساله برای این موضوع گفت: وضعیت کنکور امسال از سال گذشته بهتر بود، در نتایج کنکور سراسری امسال ۳۸ نفر رتبه زیر هزار و ۶۳ نفر رتبه زیر دو هزار داشتیم که امید بالایی در گرفتن کرسی رشته های مهم پزشکی، دندانپزشکی، حوزه علوم انسانی و دانشگاه فرهنگیان را ایجاد کرده است.

در تابستانی که گذشت آموزش و پرورش اقدام به ایجاد پایگاه های اوقات فراغت کرد که شامل ۱۷ پایگاه در سطح شهرستان داشتیم و هزار دانش آموز در کلاس های مختلف قرآنی،دفرهنگی، هنری، آموزشی مهارتی و ورزشی شرکت کردند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به تکمیل نمازخانه های مدارس اشاره کرد و گفت: در سال پیش رو چند مورد از نمازخانه های مدارس در دبستان حضرت نرجس، دبستان شهید مهاجریان روستای دشتغران، دبیرستان دخترانه شهید باهنر، دبستان فاطمیه شهر دیهوک، دبستان شهید کاظمی روستای خسروآباد، دبیرستان شهید آوینی روستای جوخواه به مرور و برخی با تزریق اعتبار به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی افزود: با تعاملی که با آستان امامزاده حسین بن موسی الکاظم(ع) داشتیم، در یک ماه گذشته توانستیم تعداد ۷۰ تخته فرش متبرک آستان امام رضا(ع) را دریافت و به نمازخانه های مدارس اهدا کنیم.

وی تامین زمین و ایجاد فضای آموزشی در شهرک‌های جدید طرح اقدام مسکن ملی را از دغدغه‌های مهم آموزش و پرورش دانست و تاکید کرد: جمعیت شهر طبس رو به افزایش است و اگر قرار است هزار و ۵۰۰ خانوار در مسکن ملی اضافه شود به یقین نیاز به احداث فضای آموزشی است.

وی گفت: بر اساس قانون دستگاه ها و نهادهای حقیقی و حقوقی که اقدام به احداث شهرک هایی با حداقل ۲۰۰ واحد مسکونی می‌کنند مکلفند نسبت به احداث و پیش‌بینی فضای آموزشی در آن مناطق اقدام کنند.

علی کدخدایی با بیان اینکه: ما پیگیریم که در مجوعه مسکن ملی در شهر طبس و دیهوک زمین برای فضای آموزشی تعلق گیرد، گفت: حدود ۱۵ قطعه زمین برای این موضوع در نظر گرفته شده اما در خصوص احداث آن باید هماهنگی هایی صورت بگیرد تا زمانی که خانواده ها مستقر شوند با بحران مواجه نشوند.

وی با اشاره به احداث پردیس آموزشی طبس گفت: در سنوات گذشته شرکت زغالسنگ طبس اقدام به احداث یا طراحی یک مجموعه آموزشی بزرگ کردند که در همان محدوده مسکن ملی است و امیدواریم در این زمینه شرکت زغالسنگ، آموزش و پرورش را یاری کنند، گرچه در موضاعات دیگر همراهی کردند که از اینعزیزان تشکر می‌کنیم.

او همچنین به تجهیزات گرمایشی و سرمایشی مدارس اشاره کرد و گفت: بخاری های چکه ای از مدارس شهرستان حذف شده و به دلیل اینکه فصل گرما در طبس طولانی تر از فصل سرد است کولر گازی که قابلیت گرمایشی و سرمایشی دارد نصب شده و در مراکزی که شوفاژ دارد چون سیستم گرمایشی استانداری داشت از کولر آبی استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به سوال اینکه دستورالعمل شهرسه مدارس خصوصی بر چه اساسی است گفت: سازو کار نرخ شهریه های مدارس غیردولتی بر اساس کارشناسی املاکی برای نرخ اجاره بها، نرخ حق‌التدریس و خدمات ارائه شده و ثبت آن در سامانه مشخص شده، تعیین می‌شود.

وی گفت: امیدواریم مدرسه غیرانتفاعی در میدان آزادگان راه اندازی شود تا برخی از مشکلات کمبود فضا در آن منطقه حل شود.

علی کدخدایی گفت: از روز نخست کاری سه سرفصل و شاخص را برای انجام برنامه های مختلف در نظام تعلیم و تربیت قرار دادیم.

او ادامه داد: اولین شاخص بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی است که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ و ترسیم شد و کلیات آن ایجاد تحول در نظام‌های اداری و حاکمیتی است که ما در آموزش و پرورش به عنوان سند و راهبرد مدنظر خواهیم داد.

وی افزود: سرفصل دوم که خود را ملزم به رعایت اجرای آن می‌دانیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که با تاکید مقام معظم رهبری به مجموعه آموزش و پرورش در سال های گذشته ابلاغ شده و به عنوان یک سند بالادستی مورد تاکید مسئولین وزارت آموزش و پرورش است.

مدیر آموزش و پرورش شهرستان طبس تامید کرد: شاخص سوم مبحث اول از فصل دوم سند تحول دولت مردمی دکتر رییسی است که مربوط به مجموعه تحولات و تغییراتی است که باید در سیستم آموزشی و تربیتی کشور و در آموزش و پرورش رقم بخورد.

وی گفت: کار را بر این اساس آغاز کردیم تا در مهرماه ۱۴۰۱ که به عقیده من متفاوت‌ترین مهر سال‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران خواهد بود از حیث تحولاتی که رخ داده و نظام تعلیم و تربیت دستخوش این تغییرات قرار گرفته امیدوایم بتوانیم به بهترین شکل ممکن خدمات اموزشی و تربیتی خودمان را به دانش آموزان و خانواده های عزیز ارائه کنیم.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده + 1 =