دامداران طبسی از دستور وزیر هم ناامید شدند/آیا دست مافیا در میان بود؟

تعلل در اجرایی شدن قول خرید دام توسط وزارت جهاد کشاورزی باعث ناامیدی و نگرانی دامداران و عشایر خراسان جنوبی و شهرستان طبس شد.

گزارش اختصاصی؛

به گزارش طبس نیوز، روز ۱۳فروردین ۱۴۰۱ بود که معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس جلسه ای ترتیب داد تا اوضاع عشایر و دامداران شهرستان را مورد بررسی قرار دهد و تاکید کرد کار باید عملیاتی باشد و اولین موضوع هماهنگی و کمک تمامی دستگاه‌های مرتبط است.

با پیشقدم شدن فرمانداری، طبس موفق شد توسط شرکت تعاونی عشایر کیمیای پلیکان خرید مستقیم از کشاورزان جنوب کشور را داشته باشد و ۵۰۰ تن نهاده دامی را به مرور در اردیبهشت ماه امسال وارد کند.

با این موضوع قیمت نهاده دامی به قیمت خرید و نصف قیمت بازار به دست دامداران و عشایر می‌رسد.

از سوی دیگر با توجه به وضعیت حاد خشکسالی خراسان جنوبی و به ویژه شهرستان طبس که با ۴۹.۹ میلیمتر بارندگی در سال زراعی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ بدترین وضعیت بارندگی را در استان داشته در نشستی از نصیرایی نماینده مردم شهرستان های طبس، فردوس، بشرویه و سرایان در مجلس شورای اسلامی تقاضای دیدار فوری با وزیر جهادکشاورزی مطرح می‌شود.

پس از هماهنگی و همراهی تمامی مسئولان شهرستان طبس و خراسان جنوبی، این دیدار در روز سه شنبه چهارم مرداد ماه برگزار شد.

در این دیدار وضعیت دامداران و عشایر خراسان جنوبی و شهرستان طبس شرح داده شد و مسئولین استانی و شهرستانی درخواست کردند که دست دلالان برای خرید دام حذف شود و دولت برای حمایت از این قشر خود اقدام کند.

مسعود رضا بندگی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار «طبس نیوز» اینگونه گفت: همانجا آقای وزیر با معاون خود آقای دماوندی تماس گرفت و گفت خراسان جنوبی را ویژه ببینید و برای خرید اقدام کنید، بعد از چند روز این دستور شفاهی تبدیل به نامه مکتوب شد.

دبیر اجرایی نظام صنفی کارهای کشاورزی و دامداری شهرستان طبس افزود: ما خوشحال از اینکه بالاخره پیگیری ها نتیجه داد و به دامداران و عشایر هم که مدام با ما تماس می‌گرفتند، گفتیم دیگر دلهره فروش دام و تلف شدن دام را نداشته باشید، ما دستور وزیر را داریم.

بندگی بیان کرد: جیره دام در زمان آبستن دام و حوالی آبان ماه است اما در طبس به دلیل خشکسالی مرتع، دام از اردیبهشت نیاز به آذوقه دارد و حال با این وضعیت، دامداری که ۹ ماه برای دام خود زحمت می‌کشد آن را به اجبار و به قیمت ناچیز باید به دست دلال بسپارد.

بندگی گلایه دارد از سنگ اندازی های بانک ها، از عدم استمهال وام ها، از صندوق توسعه تعاون، او از اشک مردانی سخن به میان آورد که برای تلف شدن گاوهای ۸۰۰ کیلویی و گوساله هایشان کمرشان خم شد، اگر این دام ها آبستن شوند دام و دامدار با هم تلف می‌شوند.

از نتیجه نامه سوال کردیم، در حالی که سرش پایین بود و بغض گلویش را فرو میداد گفت: ما دیگر باید چه کار می‌کردیم، بالاترین مقام اجرایی دامداری و کشاورزی کشور را ملاقات کردیم با درخواستمان نیز موافقت شد.

او با ابراز تاسف از وعده و وعیدی که تا این لحظه از آن دستوری که به سرانجام نرسید، گفت: عشایر، گاوداران و دامداران دیگر اعتمادی ندارند، ما را که روی وعده مسئولان قول داده بودیم را دروغگو خطاب می‌کنند، دام هایشان در حال تلف شدن است و بازارسیاه برای دلالان مهیا شده، مقصر این وضع موجود چه کسی است؟
او به دست های پشت پرده در وزارت خانه اشاره می‌کند و معتقد است مافیا باعث شده دستور وزیر بر زمین بماند.
حال باید دید نامه و دستور وزارت جهادکشاورزی مبنی بر «خرید دام زنده مولد حذفی دامداران و عشایر با قیمت کارشناسی» چرا تاکنون اجرایی نشده و آیا این وزارتخانه پاسخ مناسبی به چشم های در انتظار منطقه محروم طبس و خراسان جنوبی خواهند داشت؟

هم اکنون تعداد دو میلیون راس دام سبک و ۱۰۰ هزار دام سنگین در خراسان جنوبی وجود دارد که از این تعداد ۲۰۰ هزار راس دام سبک و ۱۴ هزار و ۵۰۰ راس دام سنگین در شهرستان طبس وجود دارد.

خبرنگار: ساره نجفی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =