عدم تصمیم‌گیری درباره اختصاص آب کارون به طبس

عدم تصمیم‌گیری درباره اختصاص آب کارون به طبس

محمدرضا راعی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، در پاسخ به این سؤال که «اجرای خط دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد در چه مرحله‌ای است؟» اظهار داشت: خط نخست انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد اجرا شده که هم‌اکنون در حال استفاده است و برای اجرای خط دوم نیز موافقت‌نامه مربوطه با رئیس‌ جمهور مبادله شده است و با موافقت کمیسیون ماده ۳۲، این پروژه هم‌اکنون دارای ردیف اعتباری است.

وی با بیان اینکه اختصاص اعتبار برای اجرای خط دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد ابلاغ شده است، ادامه داد: در حال حاضر حدود چند ماه از آغاز اجرای خط دوم این پروژه می‌گذرد که هم‌اکنون حدود پنج کیلومتر از یزد به سمت محل خروجی تونل بهشت‌آباد واقع در استان اصفهان لوله‌گذاری شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد اضافه کرد: زمین مناسب برای احداث تصفیه‌خانه مربوطه اختصاص یافته است و هم‌اکنون در حال تملک زمین‌های طول مسیر خط این پروژه هستیم.

راعی در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که «آیا شهرستان کویری و کم‌آب طبس از خط دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد منتفع خواهد شد؟» بیان کرد: هنوز هیچ‌ گونه تصمیم‌گیری برای اختصاص آب حاصل از این پروژه به شهرستان‌های استان یزد انجام نشده است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر مشاور مربوطه در حال مطالعه درباره اختصاص یا عدم اختصاص آب حاصل از اجرای این پروژه به شهرستان‌های مختلف استان است که براساس رشد جمعیت، آمایش سرزمین، و چینش صنایع در هر شهرستان، برای اختصاص یا عدم اختصاص یا میزان تخصیص آب به هر شهرستان تصمیم‌گیری خواهد شد، اما هنوز درباره انتفاع یا عدم انتفاع شهرستان‌های استان به ‌ویژه شهرستان طبس از این آب هیچ ‌گونه تصمیم‌گیری نشده است.

وی خاطرنشان کرد: اجرای خط دوم انتقال آب سرشاخه‌های کارون به استان یزد در صورت اختصاص مرتب اعتبار و عدم وجود مشکلات زمین‌شناسی پیش‌بینی نشده، ظرف ۶ تا ۷ سال آینده به اتمام می‌رسد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان یزد در بخش دیگری از سخنان خود درباره پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس نیز گفت: با تأکید و حمایت مجدانه محمدرضا فلاح‌زاده استاندار یزد، مشکل مالی این پروژه برطرف و بدهی‌های مربوطه پرداخت شد.

وی اضافه کرد: پروژه تصفیه‌خانه آب شرب شهر طبس و مخازن مربوطه با هزینه کل ۱۱۰ میلیارد ریال دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است که در آینده بسیار نزدیک شاهد آغاز بهره‌برداری از این تصفیه‌خانه خواهیم بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × پنج =