حمام خان طبس موزه مردم شناسی می‌شود

رسول بهبهانی از اختصاص ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار جهت راه‌اندازی موزه خبرداد وگفت امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبار به زودی شاهد راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در شهرستان طبس باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس (طبس نیوز) رسول بهبهانی اظهار داشت: حمام خان پس از واقعه سال ۵۷ توسط کارکنان شرکت نفت کشور در یک اقدام خداپسندانه (در قسمتی از باغ خان که از جمله موقوفات عمادالملکی شهرستان طبس است) در یک نقشه و طراحی سنتی با زیربنای حدود ۶۰۰ متر مربع به عنوان حمام جهت استفاده مردم زلزله زده طبس ساخته شد.

مدیر میراث فرهنگی و گردشگری طبس افزود: این بنا تا سال ۱۳۸۴ مورد استفاده و بهره‌برداری مردم قرار می‌گرفت ولی به دلیل توسعه و پیشرفت ساخت و ساز منازل مسکونی خود به خود بلا استفاده قرار گرفت.

وی افزود: با توجه به این که یکی از مصوبات دور اول سفر هیات محترم دولت به استان احداث و راه‌اندازی موزه مردم شناسی در طبس بود، این بنا با رضایت متولی محترم موقوفه عمادالملکی و همکاری و همیاری اداره محترم اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس به عنوان ساختمان موزه مردم‌شناسی انتخاب شد.

بهبهانی گفت : با توجه به این که فضاهای داخلی و وضعیت محوطه وضعیت بسیار نابسامانی بود و شرایط لازم را جهت راه‌اندازی موزه نداشت به همین خاطر طی سه سال متوالی توسط اداره کل صنایع دستی و گردشگری اعتباری معادل ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون ریال صرف هزینه‌های مناسب‌سازی فضاهای داخلی، ساخت مخزن امن، محوطه سازی و تاسیسات و دیگر مسائل شد.

بهبهانی افزود: در سال مالی جاری مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار از محل منابع استانی، جهت راه‌اندازی موزه اختصاص یافته که امیدواریم با تخصیص ۱۰۰ درصدی این اعتبار به زودی شاهد راه‌اندازی موزه مردم‌شناسی در شهرستان طبس باشیم.

هاشم مریدا کارشناس میراث فرهنگی وگردشگری نیز در گفتگو با طبس نیوز گفت: این باغ به باغ سرچشمه معروف است و از موقوفات مرحوم باقر خان، عمادالملک که در گذشته این محل معروف به حمام خان بوده است.

مریدا افزود: در زمان عمادالملک سعی کردند قناتی را بازسازی و دایر کنند و تا این محل بیاورند که آب به سطح زمین برسد اما ظاهرا موفق به انجام این کار نشده‌اند ، چون آب به سطح زمین نرسیده در همین مکان سعی کردند که حمامی را احداث کنند که حدود ۲۰۰ سال قبل احداث حمام انجام گرفته است.

وی اظهار داشت : از نظر قدمت و تزئینات داخلی تقریبا هم سنگ حمام گنجعلی‌خان کرمان بوده و مانند حمام‌های قدیمی دارای گرم‌خانه، رختکن، سربینه حمام(حمام سرد) و خزینه بوده است.

وی با بیان این که این حمام کاملا سنتی و یکی از بناهای بسیار زیبای طبس بوده است گفت: این حمام دارای نقش و نگارها، سفالگری‌های داخلی و بسیار زیبا که متاسفانه در زلزله سال ۱۳۵۷ طبس مثل تمام بناهای تاریخی دیگر طبس ویران شده و امروزه هیچ آثاری از این بنا در دست نیست.

مریدا همچنین گفت : حوضی که اکنون در این بنا وجود دارد، حوض باغ سرچشمه است که توسط مهندس دانش‌دوست در کتاب باغ‌های طبس کاملا معرفی شده است و جزو حوض‌هایی است که شکل هندسی خاصی دارد و قدمت این حوض حدود ۲۰۰ سال می‌باشد.

مریدا یادآوری کرد: حمام تا قبل از زلزله سال ۵۷ قابل استفاده بوده و بیشتر خان نشین بوده و بیشتر مورد استفاده خانواده خان بوده است اما بعدها مورد استفاده مردم نیز قرار می‌گرفته است.

2 دیدگاه دربارهٔ «حمام خان طبس موزه مردم شناسی می‌شود;

  1. ضمن تشکر از درج این خبر خوشحال کننده ، از تمامی عزیزانی که برای فرهنگ و میراث فرهنگی شهر تازیخی طبس زحمت می کشند تشکر می کنم. امیدوارم بزودی شاهد افتتاح این موزه باشیم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دوازده =