برداشت گندم در طبس ۱۰ درصد افزایش می‌یابد

برداشت گندم در طبس 10 درصد افزایش می‌یابد

محمود اسدی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس، با بیان اینکه محصول گندم مقام نخست سطح زیرکشت محصولات زراعی شهرستان طبس و مقام سوم استان یزد را به خود اختصاص داده است، اظهار داشت: کار برداشت محصول گندم از سطح ۳ هزار و ۴۰۰ هکتار مزارع شهرستان طبس، از اواخر اردیبهشت‌ماه آغاز شده و تا اوایل مردادماه ادامه می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه از ۱۸ دستگاه کمباین و ۱۵ دستگاه دروگر در برداشت گندم طبس استفاده می‌شود، خاطرنشان کرد: علی‌رغم وقوع سرما، تگرگ و طوفان در سنوات اخیر در برخی از مناطق شهرستان طبس، اما براساس کارشناسی‌های انجام شده میزان گندم برداشتی این شهرستان با ۱۰ درصد افزایش نسبت به سال گذشته، به ۷ هزار و ۵۰۰ تن خواهد رسید.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس یادآور شد: ارقام گندم کشت شده در این شهرستان شامل قدس، بکراس روشن، بم(آنفارم ۴)، سیستان(آنفارم ۹)، کویر، ارگ و طبسی است.

وی اضافه کرد: یک هزار و ۹۲ هکتار از مزارع گندم شهرستان طبس زیرپوشش بیمه قرار گرفته و در سطح ۴۵ هکتار علیه آفت سن گندم و نیز در سطح ۱۵۲ هکتار علیه انواع علف‌های هرز مبارزه شده است.

اسدی بیان کرد: سطح زیرکشت مزارع زیرپوشش طرح خودکفایی گندم و جو درسال زراعی ۹۰.۹۱ مقدار ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار است که دو شرکت فنی – مهندسی و خدمات مشاوره‌ای برای نظارت بر این سطح بکارگیری شده‌اند.

وی همچنین اقدامات انجام شده به منظور حمایت از کشاورزان گندم‌کار را بوجاری بذور گندم و توزیع نهاده‌ها به ویژه انواع کود شیمیایی، بذر و سم برشمرد و افزود: در این راستا ۳۵.۵ تن بذر اصلاح شده گندم و ۸۱۶ تن انواع کود شیمیایی بین کشاورزان شهرستان طبس توزیع شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: علاوه بر این یک مزرعه تحقیقی – ترویجی و یک مزرعه نمایشی مقایسه عملکرد ارقام گندم، با همکاری مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان یزد به منظور معرفی و شناسایی ارقام مقاوم به شوری و خشکی و ارقام جدید و پرمحصول گندم، و نیز دو مزرعه نمایشی محلول‌پاشی و تغذیه در شهرستان طبس احداث شده است.

وی همچنین از برگزاری اخیر ۱۱ کلاس آموزشی در زمینه‌های مختلف کاشت، داشت و برداشت گندم در شهرستان طبس خبر داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده − 4 =