قبل از حادثه دنبال مقصر بگردیم

نواقص ایمنی و حفاظت کارگاه را گوشزد و کتبا اعلام کردم قراردادم تمدید نشد!

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، دو سال از حادثه دردناک انفجار معدن یال شمالی و کشته شدن هشت تن از کارگران عزیزی می‌گذرد که هنوز داغ از دست دادنشان بر دل هایمان تازگی می‌کند.

پس از این حادثه هر روز خبری می‌رسید، دنبال مقصر بودیم، هر کدام از مسئولین توپ را به میدان دیگری می انداخت.

پیام‌های تسلیت یکی پس از دیگری در سایت‌ها و جراید و رسانه‌ها منتشر می‌شد اما این بر دل داغدیدگان مرهم نمی‌شد.

همه از ایمن نبودن معدن یال شمالی صحبت به میان داشتند اما دیگر چه سود که عزیزانی را از دست داده بودیم که برای کسب روزی حلال تلاش می‌کردند و جامعه کارگری با از دست رفتنشان داغدار شده بود.

بیش از ۲۰ مورد اشکال معدن یال شمالی را تهدید می‌کند

اکنون نیز پس از گذشت ۲ سال، وقتی کارگر ایمنی از تونل این معدن بازدید می‌کند و از وی می‌پرسیم که وضعیت چگونه است؟ با سر افکندگی پاسخ می‌دهد که بیش از بیست مورد ایراد و اشکال در حال حاضر وجود دارد.

دوباره اشک‌هایم سرازیر می‌شود، آشفته می‌شوم و با خود می‌اندیشم که آیا دوباره باید جمعیت کارگری را عزادار ببینیم تا دوباره مسئولین به تکاپو افتاده و فکری به حال ایمنی معادن کنند.

اول ایمنی بعد کار

لب به دندان می‌گیرم و از خداوند تعالی می‌خواهم که دیگر شاهد این‌چنین حوادثی نباشیم اما این را هم می‌دانم که ایمنی هر کارگاه برای حفظ جان کارگران از هر چیزی مهمتر و اساسی تر است. اینجاست که مفهوم اول ایمنی بعد کار مشخص میشود!

امروز وقتی از کارگر ایمنی معدن یال شمالی دلیل اخراجش را می‌پرسم ، با جوابی غیر منتظرانه مواجه می‌شوم: «نواقص ایمنی و حفاظت کارگاه را گوشزد و کتبا اعلام کردم قراردادم تمدید نشد.»

چون حق را گفته و خواسته تا دوباره همکارانش را به سوی مرگ نخواند دیگر قراردادش تمدید نمی‌شود و از کار بیکار می‌گردد.

این نشانه چیست؟ کدام مسئول پاسخگو خواهد بود؟ آیا باید این‌گونه باشد که کارفرما به دنبال کارگری باشد که حقیقت را عنوان نکند و چشم بر نواقص ایمنی کارگران بپوشاند؟

3 دیدگاه دربارهٔ «قبل از حادثه دنبال مقصر بگردیم;

  1. مقصر فقط و فقط اداره کار میباشد چون ب راحتی از کنارش میگذرن تنها یال شمالی نیس بقیه معدن های خصوصی هم هس حتی نگین .

  2. باید آن مسئول مربوط را جریمه یا از کار اخراج کرد تا با جان مردم بازی نکند به نفع شرکت یا خودش …. از مسولین تقاضا داریم تا رسیدگی کنید .

  3. واقعا جای تاسف دارد . ایمنی از ملزومات کار در معادن می باشد و کارگران بدون ایمنی محل کار خود نمی توانند به خوبی کاری انجام دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش + دوازده =