نگهداری یازده گورخر در سایت گوراب استان یزد

نگهداری یازده گورخر در سایت گوراب استان یزد

یزد- خبرنگارکیهان:
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان یزد گفت: ۱۱رأس گورخر در سایت گوراب استان یزد نگهداری می شود.
حسن اکبری گفت: گورخر در دنیا چند گونه دارد و یکی از آنها گورخر آسیایی با ۹نژاد است که یکی از این نژادها گورخر ایرانی است که بنام اناگر شناخته می شود.
وی افزود: گورخر ایرانی د رگذشته در کشورهای ایران و عربستان و برخی از کشورهای همسایه زیست می کرد و جمعیت آن در دشت های استپ و بیابانی ایران بسیار زیاد بود و اغلب در دشتهای سیاهکوه اردکان، ساغند، بهاباد، دیهوک طبس و… انتشار داشته و جمعیت زیادی از آن در دشتهای استان یزد زندگی می کردند.
اکبری اضافه کرد: متأسفانه در دهه ۱۳۳۰ که خودروهای تندروی صحرایی مانند جیپ و موتورسیکلت ها و همچنین ادوات شکار مانند تفنگ های خودکار، نیمه خودکار و دوربین دار پیدا شد، شکار این گونه به دلیل بزرگ جثه بودن و راحتی مشاهده در طبیعت به شدت افزایش یافت به طوری که تا اواسط دهه۵۰ تقریباً از تمام دشت های ایران به جز دو منطقه توران در استان سمنان و بهرام گور در استان فارس از بین رفت. در استان یزد نیز این گونه در سطح محلی متفرق شد.
وی اظهار داشت: سازمان محیط زیست توجه زیادی به حفظ این گونه داشته، ولی از دهه ۱۳۷۰ برای اجرای جمعیت این گونه در سایر ایستگاه ها مرکز تکثیر و پرورش گورخر راه اندازی کرد، به طوری که در سال ۱۳۷۶ مرکز تکثیر و پرورش گورخر بنام گوراب در شهرستان مهریز استان یزد راه اندازی شد و برای این کار ۴گورخر از منطقه توران در استان سمنان به این سایت که شامل محدوده فنس کشی شده به وسعت ۱۳۳ هکتار بود منتقل شد.
معاون محیط طبیعی حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان اینکه زنده گیری و انتقال این گونه با توجه به بزرگ جثه بودن و نبود اسلحه بی هوشی در آن زمان کشور، با دشواریهای زیادی همراه بود ، افزود: همچنین در مورد تکثیر در اسارت تجربه ای در کشور وجود نداشت ولی این کار با همت کارشناسان و مأمورین اجرایی انجام شد و ظرف ۱۱سال جمعیت این گونه به ۴۰رأس رسید.
وی افزود: در سال ۱۳۸۷ در حداقل ۴استان دیگر مراکز مشابهی تأسیس شد و مولدهای خودشان را برای تکثیر در اسارت در سایت گوراب تأمین کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × 4 =