عبدالله زاده : راه‌اندازی صنایع غذایی در خراسان جنوبی مقرون به صرفه نیست

راه‌اندازی صنایع غذایی در خراسان جنوبی مقرون به صرفه نیست

محمد عبدالله زاده در گفت‌‌وگو با خبرنگار حوزه انتخابیه خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به این‌که در منطقه خراسان جنوبی معادن بسیار زیادی وجود دارد که بخش عمده‌ای از آن هنوز به بهره‌برداری نرسیده است، گفت: حدود ۱۰ نوع آن را می‌توان به شکل مواد معدنی انبوه مورد استفاده قرار داد.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس شورای اسلامی به  معدن فلورین، سنگ آهن یا مواد مورد نیاز سیمان، گچ، مس اشاره کرد و تصریح کرد: هنوز  بخش عمده‌ای از این معادن به بهره‌برداری  نرسیده  و تنها فعالیت‌هایی در زمینه فلورین و ذغال سنگ صورت گرفته است.

عبداالله زاده متذکر شد: به طور قطع بهره‌برداری ازمعادن منطقه در زمینه اشتغال زایی نیز تأثیرات خوبی به دنبال دارد.

وی ادامه داد: متأسفانه در زمینه فرآوری صنایع و صنایع وابسته به معادن در منطقه اقدامات خوبی صورت نگرفته است. در حالی که فرآوری و تبدیل ماده خام به ماده بهتر می‌تواند در فروش آن با قیمت بالا کمک کند این امر در منطقه با استقبال مواجه نشده است.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه  دررابطه با این‌که در استان خراسان جنوبی که بیش از ۲ درصد بیابان‌های جهان را به خود اختصاص داده است چرا میزان نهال کاری و فضای سبز کم است؟ گفت: این مسئله به اعتبار نیاز دارد هر چند که اقداماتی صورت گرفته اما مساحت استان نیز بسیار زیاد است.

به گفته عبدالله زاده وسعت منطقه فردوس و سرایان، طبس و بشرویه در حدود ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع است و به طور قطع کاشت نهال و فضای سبز در این وسعت هزینه بر است.

وی درباره تمرکز صنایع غذایی در خراسان جنوبی نیز اعلام کرد: صنایعی باید در این استان متمرکز شود که مزیت نسبی داشته باشند یعنی یا ماده اولیه آن باید اینجا تولید شود  یا به وسیله  کارگرارزان آن را تولید کرد ضمن این‌که بازار فروش آن نیز در داخل استان وجود داشته باشد.

عبدالله زاده با تأکید بر این‌که استقرارصنایع غذایی در خراسان جنوبی هزینه بر است، اظهارداشت: معادنی که ماده اولیه آن موجود است یا برخی محصولات کشاورزی که در استان تولید می‌شود می‌توان صنایع وابسته به آن را تولید کرد.

نماینده مردم فردوس، سرایان، طبس و بشرویه در مجلس اعلام کرد: هزینه حمل ونقل در صنایع غذایی سنگین است و صرفه اقتصادی ندارد؛ دور بودن بازار مصرف و انتقال تولیدات به دیگر استان‌ها مقرون به صرفه نیست و قدرت رقابت با دیگر تولید کنندگان را نخواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 18 =