نیمی از زندانیان یزد را مجرمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند

نیمی از زندانیان یزد را مجرمان مواد مخدر تشکیل می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، سید حشمت‌الله حیات‌الغیب پیش از ظهر امروز در نشستی خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار داشت: رویکرد اصلی سازمان زندان‌ها، آموزشی، فرهنگی و تربیتی است.

وی با بیان اینکه در استان یزد سه زندان مرکزی در یزد، اردکان و طبس همچنین یک کانون اصلاح و تربیت، یک بازداشتگاه در ابرکوه و دو مجتمع زندان باز در ابرکوه و یزد وجود دارد، افزود: ۶۰ درصد زندانیان این زندان‌ها بومی و ۴۰ درصد غیربومی هستند.

حیات‌الغیب یادآور شد: نیمی از زندانیان استان یزد مجرمان موادمخدر هستند و پس از موادمخدر، مجرمان سرقت در صدر آمار زندانیان قرار دارند.

* ۱۰ درصد زندانیان یزد تبعه خارجی و افغانی هستند

وی ادامه داد: ۹۷ درصد زندانیان استان یزد مرد و سه درصد دیگر زن و ۱۰ درصد آنها نیز اتباع بیگانه هستند که تقریبا همه زندانیان تبعه خارجی، افغانی هستند.

حیات‌الغیب در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه زندان‌بانی یکی از مشاغل سخت و طاقت‌فرساست، عنوان کرد: اصلاح و تربیت زندانیان مهم‌ترین رسالت زندان‌بانان است و رعایت حقوق زندانیان و زندان‌بانی اسلامی در زندان‌‌های استان یزد ساری و جاری است.

وی تاکید کرد: زندان‌بانان با تلاش خود، زندانیان را برای بازگشت شرافتمندانه به جامعه فراهم می‌کنند زیرا هدف از زندانی کردن افراد، اصلاح و تربیت و هدایت زندانیان در مسیر بازگشت به جامعه است.

حیات‌الغیب با بیان اینکه با همین هدف فعالیت‌های فرهنگی با سه محور انجام می‌شود، یادآور شد: عمده امور اصلاحی و تربیتی با قرآن و نماز صورت می‌گیرد ضمن اینکه به ورزش زندانیان نیز اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: ورزش صبحگاهی در زندان برای همه اجباری است و ورزش حرفه‌ای نیز در برخی رشته‌ها در زندان دنبال می‌شود.

* ۱۲۴ زندانی حافظ یک تا سه جزء قرآن هستند

حیات‌الغیب با بیان اینکه در حال حاضر نیمی از زندانیان استان یزد زیر پوشش آموزش قرآن هستند، یادآور شد: ۱۲۴ زندانی در استان یزد از یک تا سه جزء قرآن کریم را حفظ هستند.

وی همچنین عنوان کرد: ۳۶ زندانی نیز در دانشگاه علمی و کاربردی مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه سال گذشته جشن پایان بی‌سوادی را در استان یزد جشن گرفتیم.

مدیرکل زندان‌های استان یزد همچنین از تلاش ۷۰ درصد زندانیان استان یزد در کارگاه‌های فنی و حرفه‌ای خبر داد و افزود: سال گذشته برای هزار و ۵۰۰ زندانی در استان یزد، گواهی مهارت فنی و حرفه‌ای صادر شد ضمن اینکه در گواهینامه‌های آنها هیچ نامی از زندان برده نمی‌شود.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال گذشته تاکنون بیش از ۲هزار نفر در کلاس‌های فنی و حرفه‌ای شرکت کرده‌اند، اظهار داشت: برخی رشته‌هایی که اکنون در زندان به زندانیان آموزش داده می‌شود، حتی در خود مرکز فنی و حرفه‌ای هنوز راه‌اندازی نشده است.

حیات‌الغیب در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فعالیت‌های عمرانی مرتبط با زندان‌های استان یزد افزود: در سفر سوم هیئت دولت به استان یزد طرح انتقال زندان مرکزی یزد به خارج از شهر مصوب شد و پس از رایزنی‌ها مختلف، زمینی به وسعت ۷۰ هکتار در خضرآباد جنب پادگان آموزشی آیت‌الله خاتمی به زندان اختصاص یافت.

* زندان مرکزی یزد صرف ۳ سال آینده به خارج از شهر منتقل می‌شود

وی با بیان اینکه پیمانکار زندان قرارگاه خاتم‌الانبیاء سپاه است، افزود: این زندان قرار است ظرف سه سال با بنای بیش از ۳۷ هزار مترمربع و ظرفیت ۳هزار نفر به ازای هر نفر ۱۲.۵ مترمربع و با اعتبار ۴۰ میلیارد ریال احداث شود.

حیات‌الغیب همچنین از تصویب طرح انتقال زندان طبس خبر داد و یادآور شد: این طرح نیز از مصوبات سفرهای استانی است و قرار است زندان طبس به منطقه دیهوک در جوار روستای خسروآباد انتقال یابد و در فضایی به وسعت چهار هکتار و ظرفیت ۲۵۰ نفر و ۱۴.۵ متر مربع فضا برای هر زندانی در طول مدت ۱۸ ماه با اعتبار ۳میلیارد تومان احداث شود.

وی همچنین به تشریح دیگر برنامه‌های عمرانی سازمان‌ زندان‌های استان یزد پرداخت و اظهار داشت: تا پایان امسال بازداشتگاه خاتم و مهریز همچنین زندان بافق احداث می‌شود و با این اقدام همه حوزه‌های استان یزد دارای زندان و بازداشتگاه می‌شود و برای این امر دیگر نیازی به تردد به مرکز استان یا سایر شهرستان‌ها نیست.

* زمینه آزادی ۲۰۱ زندانی جرائم مالی غیرعمد در یزد فراهم شد

حیات‌الغیب در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: از ابتدای سال گذشته تاکنون زمینه آزادی ۲۰۱ زندانی جرائم مالی  غیرعمد در ستان یزد با پرداخت حدود ۳میلیارد تومان فراهم شده است.

وی با اشاره به اقدامات مرکز مراقبت بعد از خروج عنوان کرد: این مرکز با شناسایی زندانیانی که صلاحیت و گواهی فنی و حرفه‌ای دارند، تا سقف ۱۰ میلیون تومان وام با تنفس یک ساله و سود بسیار کم پرداخت می‌کند تا از این طریق زمینه بازگشت زندانیان به زندان فراهم نشود.

در پایان این نشست، خبرنگاران از بندهای مختلف زندان مرکزی یزد از جمله بند قرآنی بازدید کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − یازده =