نسل جوان از مراسم اعتکاف استقبال خوبی کرده اند

حجت الاسلام مهاجریان مقدم حضور گسترده جوانان در این مراسم معنوی را تحسین کرد و افزود: نسل جوان استقبال خوبی از اعتکاف داشته و دارند و اکثر معتکفین در سال های گذشته و امسال را جوانان ، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان و طلبه ها و اقشار دیگر تشکیل می دهند.

امام جمعه طبس در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی طبس، اعتکاف را یک سنت الهی عنوان کرد و آن را برای تمامی ادیان دانست وی افزود: در ادیان الهی، اولیای خدا اعتکاف را جزو یکی از عبادات مهم معرفی کردند اما این فریضه الهی در اسلام از اهمیت و اعتبار بیشتری برخوردار است.
حجت الاسلام مهاجریان مقدم در بیان شرایط برگزاری اعتکاف بر اهمیت برگزار شدن آن در مسجد یعنی خانه خدا اشاره کرد و تاکید نمودکه اعتکاف باید همراه با روزه و سایر برنامه‌ها عبودیتی برگزار شود.
امام جمعه طبس افزود: پیامبر اسلام، خیلی به اعتکاف اهمیت می‌دادند و پیامبر معمولا در دهه آخر ماه مبارک رمضان به مدت ۱۰روز معتکف می‌شدند.
امام جمعه طبس درباره اهمیت برگزار نمودن اعتکاف گفت: اعتکاف آنقدر اهمیت دارد و انسان‌هایی که معتکف می‌شوند آنقدر احترام دارند که خداوند برای خدمت رسانی به معتکفین از پیامبران اولوالعزم خود مانند حضرت ابراهیم، اسماعیل عهد و پیمان گرفته که برای معتکفین خدمت کنند و خانه خدا را برای آن‌ها آماده کنند و امکانات لازم را فراهم نمایند.
وی افزود: در کشور ما در قرن‌ها و دهه‌های گذشته به دلیل اینکه حاکمیت اسلامی نبوده و حاکمان به ارزشهای اسلامی اهمیت نمی‌دادند بحث اعتکاف در کشور ما مطرح نبوده مگر خیلی ضعیف مثلا در حوزه‌های علمیه اما بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا که خیلی از سنت‌ها و دستورات اسلام از جمله اعتکاف احیا و اجرایی شد. مقام معظم رهبری هم توجه خاصی داشته و دارند که امروز در سراسر کشور حتی در روستا‌ها و در دانشگاه‌های کشور اعتکاف برگزار می‌شود.
امام جمعه طبس درباره برگزار شدن مراسم معنوی اعتکاف در شهرستان طبس نیز توضیحاتی را بیان کرد وی گفت: در طبس ما هم از سالهای خیلی گذشته هر ساله اعتکاف برگزار می‌شود، در شهر طبس معمولا هر ساله دو یا سه مرتبه در ماه‌های رجب، ماه شعبان و ماه رمضان اعتکاف برگزار می‌شود.
حجت الاسلام مهاجریان مقدم حضور گسترده جوانان در این مراسم معنوی را تحسین کرد و افزود: نسل جوان استقبال خوبی از اعتکاف داشته و دارند و اکثر معتکفین در سال‌های گذشته و امسال را جوانان، نوجوانان، دانش آموزان و دانشجویان و طلبه‌ها و اقشار دیگر تشکیل می‌دهند.
امام جمعه طبس به حضور گسترده مردم شهر طبس در مراسم اعتکاف امسال نیز تاکید کرد و گفت: با وجود استقبال زیاد مردم، به خاطر اینکه در مسجد جامع محدودیت جا داریم شرایط پذیرش مقداری محدود‌تر است و امسال ۵۵۰ نفر در این مسجد معتکف داریم. تعداد خواهران بیشتر از برادران است و اکثریت معتکفین را جوانان و نوجوانان و افراد تحصیل کرده و فرهیخته هستند.
وی همچنین بر تامین هزینه مراسم اعتکاف توسط برخی ارگان‌ها وخیرین اشاره کرده و افزود: سعی شده تا هزینه از معتکفین کمتر گرفته شود و بعضی از ارگان‌ها و خیرین کمک می‌کنند و خوشبختانه فرهنگی جا افتاده که خیلی‌ها اگر نذر دارند و می‌خواهند فرزندشان را عقیقه کنند، برای معتکفین اختصاص می‌دهند که کار بسیار خوب و پر ثوابی است. با مساعدت‌هایی که انجام می‌شود از معتکفین مبلغ ناچیزی را دریافت می‌کنیم که برای سه روز اعتکاف و افطاری و سحری با کیفیت خوب از بزرگان ۱۵ هزار تومان و از دانش آموزان و جوانان مبلغ ۱۰ هزار تومان که مبلغ بسیار ناچیزی است.
امام جمعه طبس همچنین از برگزار شدن اعتماف در برخی روستاهای شهرستان طبس نیز تقدیر کرد وی گفت: اعتکاف سالهای اول در خود طبس بوده ولی کم کم چندسالی که گذشته و مردم به آثار اعتکاف توجه پیدا کردند و در کشور نیز اعتکاف گسترش پیدا کرده و اکنون در طبس در روستاهای که فاصله آن‌ها با شهر دور‌تر است و رفت آمد برای آن‌ها مشکل است در آن روستا‌ها نیز اعتکاف برگزار می‌شود و در مراکز بخشهای عشق آباد و دیهوک اعتکاف برگزار می‌شود که در برخی از روستاهای این شهر‌ها نیز اعتکاف برگزار می‌شود.
وی افزود: اعتکاف آنقدر اثر و جاذبه دارد که روستاهایی که از نظر فرهنگی خیلی عقب مانده بوده‌اند اکنون چند سال است که در آن روستا‌ها هم اعتکاف برگزار می‌شود و مردم استقبال می‌کنند.

 

وی در خصوص آمار معتکفین در کل شهرستان گفت: در کل شهرستان آمار دقیقی در حال حاضر موجود نیست اما می‌توان با توجه به خبرهای رسیده گفت بیش از دو هزار نفر معتکف شده‌اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × پنج =