بانگ طبل مردم طبس را از اوقات سحر آگاه کرد+عکس

بانگ طبل مردم طبس را از اوقات سحر آگاه کرد

 به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، در گذشته‌های دور که امکان استفاده از ساعت برای همه وجود نداشت، مردم شهر طبس با صدای طبل از هنگام سحر ماه مبارک رمضان آگاه می‌شدند.

طبل‌زنی در اوقات سحر ماه رمضان در طبس، یکی از نیات موقوفه عمادالملکی است که تاریخ وقف این امر خیر به سال ۱۳۰۰ هجری قمری برمی‌گردد و ماندگاری آن نیز به دلیل موقوفه بودن و اجرای نیات خیر واقف است.

این طبل‌زنی برنامه و زمان‌بندی معین و سبکی خاص دارد، به این ترتیب که سه ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل یک، دو ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل دو، و یک ساعت مانده به اذان صبح با عنوان طبل سه با سبک و سیاقی خاص نواخته می‌شود که شماره طبل (یک، دو یا سه) با تعداد ضربه‌هایی که در انتهای طبل‌زنی نواخته می‌شود قابل تشخیص است.

هر نوبت طبل‌زنی حدود ۴ دقیقه طول می‌کشد و با توجه به اینکه در اوقات سحر، صدای عبور و مرور وسائط نقلیه وجود نداشته و شهر در آرامش و سکوت محض است، صدای طبل در اقصی نقاط شهر شنیده می‌شود.

آلات و ادوات طبل‌زنی شامل دو کاسه کوچک به نام چاشنی و سه کاسه بزرگ به نام‌های سرنواز، بردست و نقره است که هر یک آهنگ خاصی دارد.

در مجموع چهار نفر در نواختن طبل مشارکت دارند که طی سالیان متمادی افراد متعددی این کار را انجام می‌داده‌اند اما در رمضان امسال طبل‌ها به‌ وسیله حسن آشوری، امید آشوری، رجبعلی آشوری و محمدعلی آشوری نواخته شد.

این سنت قدیمی از گذشته‌های دور تاکنون حال و هوای خاصی در سحرگاهان ماه مبارک رمضان در شهر طبس ایجاد می‌کند که همه ‌ساله اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس ضمن تأکید بر اجرای این نیت واقف که اکنون به یک سنت تبدیل شده است، بر روند طبل‌زنی در این شهر نظارت دارد.

عکس های مرتبط:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

6 − سه =