تداوم حیات طبس منوط به انتقال آب به این شهرستان است

تداوم حیات طبس منوط به انتقال آب به این شهرستان است

 به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، علیرضا محمدزاده در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سؤال خبرنگار فارس که «آیا ضرورتی برای انتقال آب از سایر نقاط کشور به شهرستان طبس وجود دارد؟»، اظهار داشت: شهرستان طبس در میان دو کویر بزرگ ایران واقع شده و دارای اقلیم گرم و خشک است و به همین دلیل در این منطقه میزان بارندگی و درصد رطوبت بسیار پایین و منابع آبی آن نسبتاً فقیر است.

وی ادامه داد: میانگین بارندگی سالانه در شهر طبس طی ۴۰ سال گذشته ۸۴ میلیمتر محاسبه شده که متأسفانه این میزان طی سال‌های اخیر در حال کاهش است به طوری که میزان بارندگی در سال ۱۳۸۹ به ۶۹ میلیمتر و در سال ۱۳۹۰ به ۵۳ میلیمتر کاهش یافته است.

مدیر امور آب و فاضلاب طبس بیان کرد: در گذشته قسمتی از آب مورد نیاز شهر طبس از محل سد «دره بید» تأمین می‌شد که متأسفانه طی سه سال اخیر به دلیل کاهش نزولات جوی و در نتیجه کاهش ذخیره آب سد، فعلاً آب سد دره بید قابل استفاده نیست و هم‌اکنون تمام آب مورد نیاز شهر طبس از محل منابع آب زیرزمینی استحصال می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: شهر طبس دارای ۱۵ هزار و ۷۰۰ مشترک آب و ۳۷ هزار و ۶۹۱ نفر جمعیت است که به ازای هر نفر مقدار ۴۲۵ لیتر در طول هر شبانه‌روز آب استحصال می‌شود، ضمن اینکه آب مورد نیاز شهر طبس از طریق ۲۴ حلقه چاه استحصال و به مخازن آب منتقل می‌شود که در حال حاضر منابع آبی این شهر توان تولید ۲۲۶ لیتر در ثانیه را دارد.

محمدزاده ضمن تأکید بر لزوم مدیریت مصرف از سوی مشترکان، تصریح کرد: متأسفانه در حال حاضر میزان آب تولیدی در شهر طبس معادل میزان مصرف و در نقطه سربه‌سری قرار دارد، ضمن اینکه هر ساله میزان تولید آب کاهش و میزان مصرف افزایش پیدا می‌کند که برداشت شدید آب از منابع آبی که طی سالیان طولانی ایجاد شده موجب ضربه به منابع آبی منطقه و نزدیک شدن این منابع به نقطه پایان خود شده است.

وی با اشاره به اینکه با روال موجود منابع آب زیرزمینی طبس در آینده‌ای نه چندان دور به پایان خواهد رسید، خاطرنشان کرد: بی‌شک تداوم حیات طبس منوط به جایگزینی منابع آبی و انتقال آب از سایر نقاط کشور به این شهرستان است.

مدیر امور آب و فاضلاب طبس یادآور شد: در سفر دوم رئیس جمهور و هیئت دولت به استان یزد طرح مطالعه انتقال آب به این شهرستان به تصویب رسید که ظاهراً هنوز این مطالعات به نتیجه نرسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − یک =