آغاز برداشت زیتون در شهرستان طبس/ با درخت زیتون ۳ هزار ساله طبس آشنا شوید

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس با بیان آغاز برداشت زیتون از ۲۶۲ هکتار سطح زیر کشت این محصول در شهرستان طبس گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح زیر کشت، مقدار ۶۰ تن زیتون برداشت گردد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، زیتون یکی از میوه‌هایی است که در اسلام نگاه ویژه‌ای به آن شده است تا جایی که خداوند در قرآن کریم به این میوه قسم می‌خورد که نشانگر جایگاه و اهمیت این میوه دارد.

DSC_0177خواص زیتون

زیتون خواص فراوانی دارد که از جمله آن خاصیت ضد سرطانی، نرم‌کننده عضلات و آرام‌بخشی درد استخوان، روغن زیتون به موها نرمی و لطافت خاصی می‌بخشد و باعث تقویت مو می‌شود، مصرف روغن زیتون خطر سرطان سینه را کاهش می‌دهد.

عصاره زیتون برای چین و چروک پوست بسیار مفید است، برگ زیتون با اثر مقوی درمان‌کننده فشار خون و زخم‌های عفونی است، روغن زیتون، سوزش و درد ناشی از سوختگی را تسکین داده و از بروز تاول جلوگیری می‌کند.

ماساژ پوست با روغن زیتون، تعریق زیاد را کاهش داده، مژه و ابرو را تقویت می‌کند، ماساژ پوست سر با روغن زیتون سبب تقویت پوست و مو گشته و شوره سر را برطرف کرده و موهای سفید شده را سیاه می‌کند، چند قطره روغن زیتون سریعاً خارش و سوزش چشم و پلک را تسکین داده و آبریزش چشم را برطرف ساخته و قوه بینایی را تقویت می‌کند.

پوست و برگ درخت زیتون دارای خاصیت تب‌بر است، روغن زیتون سلامت قلبی عروقی را بهبود بخشد و بر قلب نیز تأثیر حفاظتی دارد، مصرف روزانه دو قاشق غذا خوری (۲۳ گرم) روغن زیتون، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، روغن زیتون دفع کننده سنگ کیسه صفرا است برای این منظور باید آن‌را با آبلیمو مصرف کرد، روغن زیتون برای رفع سرفه‌های خشک مفید است.

زیتون در شهرستان طبس

زیتون از دیرباز مورد احترام و دارای قداست خاصی در نزد مردم طبس بوده است.

احتمالا در زمان حکومت خاندان امیرگیلکی بر شهر طبس این درخت از شمال کشور به این شهر آورده شد و در آن زمان بود که دریافته‌اند شهر طبس استعداد پرورش زیتون را داراست و نسبت به کاشت آن اقدام نموده‌اند.

DSC_0187

اکنون با گذشت سال‌ها از این اتفاق مبارک، کاشت درخت زیتون در طبس رونق بسیاری یافته است به گونه ای که علاوه بر فراوانی باغات زیتون در اکثر باغچه‌های منازل مردم طبس هم این درخت وجود دارد.

برداشت زیتون در شهرستان طبس آغاز شد

داوود بخشایی مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس در گفتگو با خبرنگار پایگاه اطلاع‌رسانی طبس سطح زیر کشت زیتون در شهرستان طبس را ۲۶۲ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این سطح ۱۳۹ هکتار بارور و ۱۲۳ هکتار نهال می‌باشد و پیش‌بینی می‌شود مقدار ۶۰ تن زیتون برداشت گردد.

وی خاطرنشان کرد: از این ۶۰ تن، مقدار ۴۰ تن برای کنسرو و ۲۰ تن جهت روغن‌کشی استفاده خواهد شد.

DSC_0136

بخشایی گفت: در سال جاری تعداد ۱۲ هزار اصله نهال زیتون رقم زرد بین متقاضیان از طریق فعالسازی بخش خصوصی در غرفه‌های فروش نهال توزیع شده است.

وی در خصوص حمایت از زیتون‌کاران نیز گفت: علاوه بر ارائه خدمات فنی و کارشناسی، طرح توسعه و اصلاح باغات زیتون با بکارگیری یک نفر ناظر فنی باغ در سطح باغات شهرستان و عملیات هرس در سطح ۵/۳۱ هکتار با اعتبار ۶۴/۴۴ میلیون ریال اجرا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس ادامه داد: تعداد ۲۰۰ نسخه بروشور آموزشی جهت تغذیه، هرس، فرآوری زیتون نیز تهیه و در اختیار متقاضیان و فراگیران قرار گرفته است.

وی گفت: دستگاه روغن‌کشی زیتون به ظرفیت ۸۰ کیلوگرم در ساعت در محل ایستگاه سازگاری نخیلات شهرستان طبس توسط بخش خصوصی راه‌اندازی گردیده است و آماده ارائه خدمات به کشاورزان و زیتون‌کاران شهرستان می‌باشد.

زیتون پیر طبس

این درخت کهنسال زیتون که در قسمت شمال غرب شهر در محله پنجه علی (طبس قدیم دارای چهار محله به نام های پایین محله، پهن کوچه، بازگ و پنجه علی بوده است) واقع شده و به علت قدمت و تقدس آن زمین‌های اطراف، کوچه‌ها و اطراف خیابان‌ها و حتی مسجد قدیمی محل را همنام خویش نموده است.

به گفته هاشم مریدا پژوهشگر فرهنگ و تاریخ طبس قدمت این درخت به درستی مشخص نیست اما بر اساس نظریه دکتر طهماسبی از دانشمندان و پژوهشگران مهندسی ژنتیک که تحقیقات بیست ساله در زمینه زیتون دارد عمر آن حدود سه هزار سال می‌باشد.

وی این نظر را که زیتون طبس از زمان حکومت خاندان امیر گیلکی به طبس آمده رد کرده و معتقد است که این درخت پیش‌تر از حکومت این خاندان در طبس نیز وجود داشته است.

DSC_0179

بنا به گفته پیران محلی، مکان درخت گودتر از محل فعلی بوده و شاید ۴ تا ۵ متر از تنه اصلی درخت در زیر خاک قرار دارد و تنه آن نیز بسیار قطور و حدود ۲ متر قطر تنه درخت بوده است.

DSC_0135

پژوهشگر فرهنگ و تاریخ طبس می‌گوید: این درخت اگرچه مقدس بوده و افراد از سوختن چوب و هرس کردن آن به خاطر اعتقادی که دارند احتراز کرده و می‌کنند اما با توجه به شواهد، درخت در ۱۰۰ سال اخیر یک بار دچار آتش سوزی شده است.

مریدا ادامه داد: احتمالاً آتش‌سوزی آن نیز به خاطر چراغ‌هایی بوده است که جهت نذر و نیاز و برآوردن حاجت شب‌ها در لابلای شاخه های درخت روشن می کرده‌اند.و یکی از همین چراغ‌ها باعث آتش‌سوزی و قسمتی از شاخه‌ها و تنه اصلی درخت سوخته است.

DSC_0153

او می‌گوید تا حدود سال ۱۳۴۸ و ۱۳۵۰ آثار سوختگی در تنه اصلی درخت که قطر آن حدود ۱۵۰ سانتیمتر بود کاملاً مشهود بوده از جمله شواهد این که کودکان در هنگام بازی خود را در قوس خالی تنه درخت پنهان می‌کردند.

مریدا معتقد است مهمترین عاملی که سبب ماندن این درخت در میان شهر کویری طبس گردیده بی‌شک قداست درخت زیتون بوده است.و همان گونه که در ابتدا ذکر شد مردم از سوختن چوب درخت و حتی هرس کردن آن ترس و واهمه داشته‌اند.

اگر چه امروزه کاشت زیتون در طبس رواج فراوان یافته اما زیتون پیر، سال‌های سال تنها زیتون در این شهر و شاید منطقه بوده است.

DSC_0139

این درخت بر اثر مقاومت و قداست از آن زمان تا کنون به یادگار مانده است و سال‌هاست که این زیتون به تنهایی در طبس بارور می‌شود و چون کسی به میوه آن تعرض نمی‌کند میوه‌های زیتون بر شاخه‌ها نیلگون شده سپس خشک می‌شود.
/۱۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × 1 =