تأملی در حوادث حج/ ایده‌ای برای عرضه

مسجدالحرام (حریم حرم ) و مسجدالنبی، در کشورعربستان است ولی مال عربستان نیست، بلکه مال جمیع مسلمانان است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، در راستای فرمایشات مطرح شده در خطبه‌های نماز جمعه دو مطلب به نظرم می‌رسد که معروض میدارم و گمان می کنم در صورتی که مقبول مردم و مسئولین شهرستان قرار گیرد، ایده‌هایی برای عرضه و برون رفت از بخشی از مشکلات جامعه باشد .

یکی از مهمترین وظایف دینی چند میلیارد مسلمان جهان حج بیت الله الحرام است که با توجه به پیچیدگی‌های سیاسی حاکم بر منطقه و جهان ونیز اتفاقات و حوادثی که امسال در جریان حج پیش آمد به شکل مسئله (problem = مشکل) خودنمایی می کند.

از آن جهت تعریف مشکل برای آن صدق می‌کند که در آینده، نه حج نمودن آسان و بی‌دغدغه خواهد بود و نه صرف نظر نمودن از این واجب، ممکن.

نگاهی اجمالی به انعکاس موضوع در فضای مجازی و نیز فضای حقیقی جامعه این نگرانی را به خوبی نشان می‌دهد، مضاف براینکه مخالفان دین مبین اسلام نیز با ماسک روشنفکری (و تاکید می‌کنم، نه روشنفکر حقیقی که باید دو اصل محکم ایرانیّت و اسلامّیت را در رسالت خود، بصورت ممزوج، داشته باشد) از این نگرانی مردم، به جهتِ تشکیک حج و به امید تخریب باورهای دینی، نهایت استفاده را نموده و می نمایند و این، وظیفۀ روشنفکر ایرانی مسلمان و نیز مسئولین را بیشتر و جدی‌تر می‌کند.

پیشنهاد من مطرح نمودن این شعار به عنوان رسالتی مهم ( mission=هدف در سطح) است:

« مسجدالحرام (حریم حرم ) و مسجدالنبی، در کشور عربستان است ولی مال عربستان نیست، بلکه مال جمیع مسلمانان است».

الگوی اجرایی این شعار می‌تواند واتیکان باشد که می‌دانیم در کشور ایتالیا است ولی مال ایتالیا نیست.

منظور اینکه پیشنهادیِ شدنی است که چنانچه به عنوان شعاری فرامذهبی مطرح شود می‌تواند مورد پذیرش عموم مسلمانان و حتی ملت عربستان قرار گیرد.

شاید نابجا نباشد که بگویم – به نظر من – معادلۀ قدس شریف نبز از همین راه حل تبعیت می کند، قدس مال همۀ پیروان ادیان ابراهیمی جهان است.

از خداوند متعال می‌خواهم که امنیت، صلح و دوستی را – و بالطبع و به تبع خوشبختی را به بشر و بشریّت عنایت بفرماید.

اللهمّ عجّل لولیک الفرج.

ربّنا آتنا فی الدنیا حسنه و فی الآخره حسنه و قنا عذاب النار . برحمتک یا ارحم الراحمین.

نویسنده: مهدی امینیان مدرس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 6 =