شعب بانکی در ارائه وام‌های خوداشتغالی سخت‌گیر نباشند/ تحقق ۸۰ درصدی سهمیه اشتغال شهرستان طبس

فرماندار ویژه طبس با بیان اینکه رتبه شهرستان در اعطای وام‌های خوداشتغالی خیلی پایین است گفت: پرداخت وام‌های خود اشتغالی هرچند با مبلغ کم می‌تواند گره مشکلات بسیاری از افراد بویژه روستاییان و افراد کم درآمد را باز کند اما سخت گیری‌های بی‌مورد بانک‌ها افراد را از گرفتن وام منصرف می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس، معاون استاندار و فرماندار ویژه شهرستان طبس در جلسه کمیته اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان طبس گفت: با پتانسیل هایی که در طبس هست ما نباید در شهرستان افراد بیکار داشته باشیم. اشتغال هم صرفاً به معنی کارمند بودن و پشت میز نشستن نیست. در بخش های مختلف صنایع و معادن تقاضای برای نیروی کار وجود دارد و باید افراد را به سمت مشاغل تولیدی و خود اشتغالی هدایت کنیم.

مهدی اخوان صفار با اشاره به آمار پایین اعطای وام های خوداشتغالی گفت: رتبه شهرستان در این شاخص خیلی پایین است و باید برای رفع نواقص اقدام کرد. پرداخت وامهای خود اشتغالی هرچند با مبلغ کم می تواند گره مشکلات بسیاری از افراد بویژه روستائیان و افراد کم درآمد را باز کند. بعضاً مشاهده می شود که سخت گیری های بی مورد بانکها افراد را از گرفتن وام منصرف می کند لذا انتظار داریم در این مورد با سعه صدر بیشتری با ارباب رجوع برخورد شود.

رئیس کمیته اشتغال و سرمایه گذاری شهرستان طبس افزود: دستگاههای اجرایی و بانک ها با یکدیگر تعامل بیشتر و بهتری داشته باشند. باید تلاش کنیم اعتبارات تخصیص داده شده را جذب کنیم تا سهمیه شهرستان محفوظ بماند. البته بعضاً آمار پایین ناشی از عدم ثبت اطلاعات در سامانه یا عدم ارسال اطلاعات لازم به استان است که از دستگاهها انتظار داریم در این خصوص هم توجه لازم را داشته باشند.

رئیس اداره تعاون کار و رفاه اجتماعی، مجموع تعهد اشتغال دستگاههای اجرایی شهرستان طبس در سال ۹۴ را ۹۹۲ نفر اعلام کرد و بر اساس گزارش سامانه رصد سهمیه هر دستگاه و میزان تحقق آن به شرح ذیل بیان کرد:
فنی و حرفه ای: ۱۵ نفر سهمیه – ۱۵ نفر تحقق، حمل و نقل و پایانه ها: ۲۲ نفر سهمیه – ۳۱ نفر تحقق، میراث فرهنگی: ۲۸ نفر سهمیه – ۲۹ نفر تحقق، کمیته امداد: ۱۳۵ نفر سهمیه – ۱۱۶ نفر تحقق، جهاد کشاورزی: ۸۵ نفر سهمیه – ۸۶ نفر تحقق، شبکه بهداشت و درمان: ۵۵ نفر سهمیه – ۲۰ نفر تحقق، صندوق کارآفرینی و امید: ۶۰ نفر سهمیه – ۶۰ نفر تحقق، بنیاد شهید و امور ایثارگران: ۱۳ نفر سهمیه – ۶ نفر تحقق، شرکت گاز: ۱۳ نفر سهمیه – ۱۶ نفر تحقق، بهزیستی: ۳۸ نفر سهمیه – ۵۰ نفر تحقق، صنعت و معدن: ۲۸۰ نفر سهمیه – ۳۳۸ نفر تحقق، بنیاد مسکن: ۱۶۰ نفر سهمیه – ۰ نفر تحقق (اختلال در سامانه رصد بخش مسکن)، پست: ۱ نفر سهمیه – ۰ نفر تحقق، راه و شهرسازی: ۴ نفر سهمیه – ۴ نفر تحقق، فرهنگ و ارشاد: ۴ نفر سهمیه – ۴ نفر تحقق، شهرداری: ۳۷ نفر سهمیه – ۰ نفر تحقق، آب و فاضلاب روستایی: ۳ نفر سهمیه – ۳ نفر تحقق، آبفای شهری: ۲ نفر سهمیه – ۲ نفر تحقق، برق: ۱۵ نفر سهمیه – ۶ نفر تحقق.

قاسمی زاده افزود: به این ترتیب مجموع آمار اشتغال دستگاه های اجرایی شهرستان طبس تاکنون ۷۹۷ نفر می باشد که حاکی از تحقق ۸۰ درصدی سهمیه اشتغال است البته بعضی از دستگاهها نیز اطلاعات خود را در سامانه رصد ثبت نکرده اند و آمار واقعی بیشتر از این است.

دبیر کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری، کل مبلغ تسهیلات مشاغل خانگی اعلامی به شهرستان طبس در سال ۹۴ را مبلغ یک میلیارد و ۱۷۱ میلیون تومان اعلام کرد و افزود: ۲۰۹ پرونده متقاضیان وام به میزان ۸۱۳ میلیون تومان را به بانک های عامل معرفی کردیم و تاکنون فقط ۹۶ میلیون تومان توسط بانک ملی به این افراد پرداخت شده و بسیاری از افراد نیز در صف دریافت وام هستند.

در سوال و جواب از مدیران بانک ها، علت عدم پرداخت تسهیلات، تکمیل نشدن پرونده های متقاضیان، تعداد زیاد مراجعین، معوقات متقاضیان یا ضامنین و محدودیت اعتبارات تخصیص داده شده اعلام شد.

تعدادی از بانک ها نیز از پرداخت تسهیلات در ایام پایانی سال و ماه‌های ابتدایی سال ۹۵ خبر دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × سه =