۲۱۲ واحد مسکونی به معلولان و مددجویان بهزیستی یزد واگذار شد

212 واحد مسکونی به معلولان و مددجویان بهزیستی یزد واگذار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، بهزیستی از جمله نهادهایی است که پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی تأسیس شد و چتر حمایتی خود از معلولان و اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر جامعه را گسترانید.

اکنون با گذشت ۳۳ سال از پیروزی انقلاب اسلامی، این سازمان به موفقیت‌های چشمگیری دست یافته و اکنون در مرحله‌ای است که مددجویان خود را به خودکفایی رسانده است.

این سازمان در طول ایام‌الله دهه فجر طرح‌های بسیاری را مورد بهره‌برداری قرار داد که تعدادی از این طرح‌ها اطلاع‌رسانی می‌شود.

از مهم‌ترین پروژه‌های بهزیستی یزد در ایام‌الله دهه فجر افتتاح و واگذاری ۲۱۲ واحد مسکونی معلولان و مددجویان زیر پوشش بهزیستی در سراسر استان یزد است.

در مراسم واگذاری ۲۱۲ واحد مسکونی معلولان و مددجویان زیر پوشش بهزیستی که در دیهوک طبس برگزار شد، مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد طی سخنانی اظهار داشت: ساخت مسکن ویژه معلولان و مددجویان بهزیستی در راستای عدالت اسلامی صورت گرفته است.

محمدحسین رحیمی‌نسب با بیان اینکه از سال ۵۹ تا سال ۸۴ تعداد ۲۰۰ واحد مسکونی تحویل معلولان و مددجویان بهزیستی شده است، عنوان کرد: از سال ۸۴ تا ۸۹ این تعداد به هزار و ۳۶۷ واحد افزایش یافته است.

وی بهزیستی را مولود انقلاب اسلامی دانست و اظهار داشت: از سال ۵۹ که بهزیستی در کشور تشکیل شده است، ۵۲ وظیفه برعهده آن گذاشته شده و فعالیت‌های آن از قبل از تولد شروع و تا پایان سالمندی ادامه می‌یابد.

رحیمی‌نسب با اشاره به واگذاری هم‌زمان ۹۸ واحد مسکونی ویژه معلولان و مددجویان بهزیستی در طبس گفت: این ۹۸ واحد مسکونی با زیربنای ۵ هزار و ۳۹۰ متر مربع و هزینه‌ای بالغ بر یک میلیارد و ۳۲۳ میلیون تومان به بهره‌برداری رسیده است.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد، هزینه ساخت ۲۱۲ واحد مسکونی معلولان و مددجویان بهزیستی در سراسر استان را ۴ میلیارد تومان ذکر کرد و یادآور شد: از این مبلغ ۲ میلیارد تومان از محل اعتبارات دولتی، یک میلیارد تومان از محل مشارکت خیران و خودیاری معلولان و مددجویان و یک میلیارد تسهیلات اختصاص یافته تأمین شده است.

وی در مورد واحدهای مسکونی واگذار شده در دیگر شهرهای استان به معلولان و مددجویان بهزیستی خاطرنشان کرد: به طور هم‌زمان علاوه بر طبس، ۷۱ واحد مسکن در ابرکوه، ۲۶ واحد در تفت، هشت واحد در اردکان، پنج واحد در مهریز و چهار واحد در بهاباد با حضور مسئولان محلی و رؤسای بهزیستی شهرستان‌ها واگذار می‌شود.

* افتتاح خانه کودکان و نوجوانان با نیازهای خاص در یزد

هم‌چنین به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خانه کودکان و نوجوانان مرحم‌آلام تحت نظارت بهزیستی ویژه دختران گروه سنی ۱۲ سال به بالا در یزد افتتاح شد.

این مرکز که توسط بخش غیردولتی و به صورت مؤسسه خیریه راه‌اندازی شده است به کودکان و نوجوانان بی‌سرپرست و بدسرپرست با نیازهای خاص (عقب‌مانده ذهنی، مبتلا به بیماری‌های خاص و …) خدمات می‌دهد.

این مرکز هم‌چنین با راه‌اندازی خانه آماده‌سازی دختران بالای ۱۸ سال، با پذیرش دختران بی‌سرپرست و بدسرپرست بالای ۱۸ سال به طور موقت، ضمن بازتوانی آنها، شرایط حضورشان در اجتماع را فراهم می‌کند.

* نخستین پایگاه خدمات اجتماعی در یزد افتتاح شد

نخستین پایگاه خدمات اجتماعی با هدف توانمندسازی اجتماع محور در سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق آسیب‌خیز در یزد افتتاح شد.

مدیرکل سازمان بهزیستی استان یزد در مورد راه‌اندازی این پایگاه اظهار داشت: با توجه به اینکه تعداد کثیری از گروه‌های هدف بهزیستی در بحث آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیر رسمی و مناطق آسیب‌خیز ساکنند و این سکونتگاه‌ها آسیب‌پذیری بالایی دارند، ضروری است که خدمات تخصصی بهزیستی به طور خاص از طریق پایگاه‌های خدمات اجتماعی ارائه شود.

محمدحسین رحیمی‌نسب گفت: پایگاه‌های خدمات اجتماعی، خدمات تخصصی بهزیستی را به صورت اجتماع‌محور و محلی در این مناطق ارائه می‌دهند و مواردی که نیاز به ارجاع و مداخله بیشتر دارد به بهزیستی و سایر نهادهای مرتبط ارجاع داده می‌شود.

وی شناسایی، آگاه‌سازی عمومی، معرفی خدمات بهزیستی و مداخله در موارد ضروری را از جمله نقش‌های پایگاه‌های خدمات اجتماعی در مناطق آسیب‌خیز و سکونتگاه‌های غیر رسمی دانست.

* راه‌اندازی مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی ویژه معلولان جسمی حرکتی در یزد

مرکز روزانه آموزشی توان‌بخشی ویژه معلولان جسمی حرکتی با حضور مدیرکل و معاونان بهزیستی استان یزد راه‌اندازی شد.

مدیرکل بهزیستی استان یزد در مراسم افتتاح این مرکز اظهار داشت: هزینه نگه‌داری یک فرزند معلول به مراتب بیشتر از یک فرزند عادی است و این در حالی است که بهزیستی تنها بخشی از این هزینه‌های را می‌تواند به خانواده کمک کند.

محمدحسین رحیمی نسب با تأکید بر هزینه‌های بالای خدمات توان‌بخشی و نگه‌داری معلولان بیان کرد: خیران باید برای کمک به بهزیستی و خانواده‌ها وارد شوند و زمینه کار خیر برای عموم مردم و خیرّان در بهزیستی فراهم است.

این مرکز خدمات توان‌بخشی، کاردرمانی، گفتاردرمانی و مشاوره به معلولان جسمی حرکتی ارائه می‌دهد.

* افتتاح نخستین کمپ ترک شیشه ویژه معتادین در یزد

نخستین کمپ ترک شیشه ویژه معتادان به مناسبت سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی با حضور مدیرکل و معاونان بهزیستی استان در یزد افتتاح شد.

رحیمی‌نسب در مراسم افتتاح این مرکز نیز با اشاره به قرار گرفتن کشور در عرصه جنگ نرم عنوان کرد: یکی از حرکت‌های دشمن آسیب‌های اجتماعی است و اعتیاد زمینه‌ساز بسیاری از آسیب‌های اجتماعی است.

وی از مسئولان خواست به ترویج اعتیاد به عنوان ابزار دشمن در جنگ نرم نگاه کنند، چرا که ترویج اعتیاد جوانان را در دام آسیب‌های اجتماعی می‌اندازند.

رحیمی‌نسب در مورد راه‌اندازی این کمپ در استان یزد گفت: سایر کمپ‌های ترک اعتیاد در استان ویژه ترک تریاک و هروئین هستند و با توجه به اینکه راه‌اندازی مرکزی برای ترک اعتیاد به مواد صنعتی در استان ضروری است، این مرکز به بهره‌برداری رسید.

علاوه بر این مرکز دو مرکز ترک اعتیاد به مواد مخدر و یک مرکز مشاوره نیز افتتاح شد.

* ۲۶ واحد مسکونی معلولان و مددجویان بهزیستی تفت افتتاح شد

همزمان با سراسر استان یزد، ۲۶ واحد مسکونی معلولان و مددجویان بهزیستی در شهرستان تفت افتتاح شد.

در این مراسم که به صورت نمادین در بخش نیر برگزار شد، پروژه ۹ واحدی شهرک قیام‌دشت به بهره‌برداری رسید.

هم‌چنین سه واحد مسکونی در اسلامیه، پنج واحد در علی‌آباد، سه واحد در نصرآباد، سه واحد در دیزران و سه واحد در بخ، سخوید و کهدویه به معلولان و مددجویان بهزیستی تفت واگذار شد.

پروژه ۲۶ واحدی مسکن معلولان و مددجویان بهزیستی تفت با هزینه‌ای بالغ بر ۳ میلیارد و ۱۲۰ میلیون ریال از محل اعتبارات دولتی، ریاست جمهوری، سفر مقام معظم رهبری و سهم آورده مددجویی به بهره‌برداری رسیده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + ده =