طبس به عنوان واحد نمونه حفاظت محیط زیست استان معرفی شد

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی: بر اساس نظرات و جمع بندی های صورت گرفته شهرستان طبس به عنوان واحد نمونه استان خراسان جنوبی قرار است معرفی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، پرویز آرامنش مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی در نشست خبری در جمع اصحاب رسانه طبس به موضوعات مهم و قابل توجه زیست محیطی استان و شهرستان طبس اشاره کرد.

خشکسالی مهمترین مشکل زیست محیلی استان

آرامنش خشکسالی و کمبود آب را مهمترین مشکل زیست محیطی استان اعلام کرد و گفت: تداوم ۱۷سال پدیده خشکسالی، بارندگی کم و تبخیر بالا، مناطق زیست محیطی منطقه را تحت‌الشعاع قرار داده است.

با ریزگردها درگیر هستیم

وی در خصوص ریزگردها در استان نیز گفت: مشکل ریزگردها شاید خیلی نمود خاصی مانند استان های غربی کشور نداشته باشیم ولی این نیز یکی از مشکلاتی است که ما با آن درگیر هستیم.

وی ادامه داد: کارهای مطالعاتی در این زمینه انجام دادیم و در چند روز پیش موضوع اعتباری برای آن ابلاغ شده که در زمینه منشایابی ریزگردها در استان بتوانیم شناسایی کنیم و بعد برای آن برنامه مدیریتی داشته باشیم.

کمبود نیرو یکی از مهمترین مشکلات سازمان حفاظت محیط زیست

وی از کمبود نیرو در این سازمان خبر داد و افزود: یکی دیگر از چالش های استانی که شاید چالش محیط زیستی نباشد کمبود نیرو است که حدود ۷۸ درصد جایگاه های پستی ما خالی است.

وی افزود: امیداوریم بتوانیم از روی برنامه ششم مجوز استخدامی را داشته باشیم و این مساله ای است که سازمان باید بتواند آن را حل کند در استان جذب نیرو قابل حل نیست.

آرامنش تصریح کرد: در طبس و برای منطقه نایبندان همین مشکل را داریم ولی فعلا در قالب این مجموعه امکان حل این مشکل نیست.

نیروگاه حرارتی آلاینده است/ به فکر برطرف کردن خطرات زیست محیطی هستیم

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی نیروگاه حرارتی را یکی از مشکلات زیست محیطی طبس دانست وگفت: اگر قرار است واحدی بیاید باید بتوانیم با لحاظ کردن شرایط محیط زیستی ،انجام مطالعات اولیه و همچنین جانمایی واحد مورد نظر مجوز صادر کنیم.

وی ادامه داد: جانمایی زیست محیطی نیروگاه فوق در استان یزد انجام شده یعنی تبعات زیست محیطی آن دیده شده و بعد از آن هم برای ادامه فعالیت الزامات زیست محیطی را در حوزه بهره برداری واحد دیده شده است.

آرامنش گفت: اکنون اگر موضوع فعالیت آن باشد ما یا باید بگوییم آلاینده است و باید برخورد قضایی شود و برای تعطیلی واحد اقدام کنیم و یا اینکه الزاماتی را در نصب فیلترها داشته باشیم و کنترل کنیم.

واحدهای صنعتی ملزم به رعایت استانداردهای آلایندگی هستند/ما لحظه ای در حال بررسی آلاینده‌ها هستیم

آرامنش افزود:واحدهای صنعتی ملزم هستند در هنگام بهره برداری ضوابط و استاندارهای آلایندگی یعنی کاهش آلایندگی محیط زیست را اعمال کنند و اگر اعمال نکنند پروانه بهره برداری برای آنها صادر نخواهد شد.

وی افزود: واحد های تولیدی موظف هستند بر اساس قانون پایش لحظه ای آلاینده ها را انجام دهند که باید روی خروجی کارخانجات نصب کنند که لحظه ای آلاینده ها را سنجش میکنند و به مرکز پایش اداره کل محیط زیست استان ارسال میکنند یعنی لحظه ای ما کارخانجات صنعتی را تحت کنترل داریم.

وی گفت: واحدهای صنعتی موجود در استان را از جمله سیمان قاین، اکسید منیزیم سربیشه به صورت به صورت لجظه ای پایش می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: این را مسلم بدانید اگر واحد صنعتی بخواهد الزامات محیط زیست را رعایت نکند در مرحله پروانه بهره برداری لغو و در صورت گرفتن مجوز تحت کنترل نظارت ما خواهد بود.

کشتارگاه شهرداری مجوز موقت دارد/شهرداری به ما قول جابجایی داده است
مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی در خصوص کشتارگاه شهرداری طبس نیز گفت: جلساتی با شهردار طبس داشتیم و آقای حاتمی نیز پلمپ کشتارگاه را به دلیل مشکلاتی که داشت پیگیری کردند.

وی ادامه داد: شهرداری تعهداتی را در خصوص این کشتارگاه داده است و فعلا به طور موقت مجوز فعالیت دارد و این فرصت برای جابجایی را دادیم که اکنون از نظر جانمایی مشکل دارد ولی قول و تعهدی که شهرداری به ما داده است این است که در رفع این معضل اقدام خواهد کرد.

المان یوز در صورت همکاری شهرداری طبس در یکی از میادین شهر نصب خواهد شد

وی در خصوص میدان یوز آسیایی گفت: یوز افتخار ایران است با توجه به شرایط و در معرض خطر بودن آن و همچنین به دلیل اینکه توجه ایجاد کند ما آمادگی داریم نماد یوز را با همکاری شهرداری طبس در میدانی طراحی و نصب کنیم.

خراسان جنوبی بزرگترین پناهگاه یوز کشور/ پنج قلاده یوز در نایبندان طبس

آرامنش گفت: نایبندان طبس بزرگترین پناهگاه کشور است ولی از نظر تعدادی استان مجاور دارای تعداد بیشتری یوز است.

وی تصریح کرد: هر چند آمار دقیقی از تعداد یوزی که در نایبندان طبس زیست می‌کنند در دست نیست اما حداقل پنج قلاده یوزپلنگ در این منطقه وجود دارند.

پرونده های دستگیری شکار غیر مجاز در طبس خوب است

وی در خصوص پرونده های دستگیری متخلفین شکار در طبس گفت: تا انتهای سال گذشته ۲۴۳ نفر متخلف داشتیم که در سال ۹۳ این تعداد ۱۷۱ بوده و در این زمینه رشد داشتیم.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: تعداد سلاح های کشف شده در این مدت در سال ۹۴ تعداد رشد داشته و حدود ۹۰ قبضه سلاح کشف شده در استان داشتیم.

وی همچنین افزایش مبلغ ضرر و زیان در سال گذشته را کاری خوب و بازدارنده دانست.

محیط زیست طبس واحد نمونه خراسان جنوبی

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی اضافه کرد: ارزیابی واحد ها را داشتیم،که بر اساس نظرات و جمع بندی های صورت گرفته شهرستان طبس به عنوان واحد نمونه حفاظت محیط زیست استان خراسان جنوبی قرار است معرفی شود.

در صورت همکاری فرمانداری طبس آماده فضا سازی هستیم

آرامنش با توجه به تجربیات گذشته در زمینه فضاسازی در سطح استان خراسان جنوبی گفت: در گذشته خود محیط زیست فضاها را درست می کرد  که چند کار در برخی شهرستان ها انجام شده از جمله انتقال گور خر از استان یزد به قاین پس از فنس کشی منطقه مورد نظر، آوردن آهو به قاین و زیر کوه و… اما در شهرستان طبس این اتفاق نیفتاده که انجام این مورد با استقبال فرماندار طبس نیز مواجه شده که در صورت همکاری ما آمادگی داریم تا این کار را در طبس نیز انجام دهیم.

تحویل گونه های جانوری به صورت رایگان به سرمایه‌گذار پارک محیط زیست طبس

وی همچنین شهرستان طبس را برای ایجاد پارک محیط زیست مناسب دانست و گفت: پارک محیط زیست پیش از این در برخی از شهرهای استان انجام گرفته و در صورت وجود سرمایه گذار می‌توان در طبس این امکان را ایجاد کرد.

مدیر کل محیط زیست خراسان جنوبی گفت: هر سرمایه گذاری که برای ایجاد این پارک در طبس اقدام کند سازمان حفاظت محیط زیست استان آمادگی این را دارد که به صورت رایگان گونه های حیات وحش را برای این منظور در اختیار وی قرار دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 1 =