استفاده از وسایل‌ نقلیه عمومی بهترین راه کاهش آلودگی هوا

سوخت پاک، خودروی پاک، هوای پاک
سوخت پاک، خودروی پاک، هوای پاک

اسدالله حاتمی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در طبس با اشاره به نام‌گذاری هفته هوای پاک امسال با عنوان «سوخت پاک، خودروی پاک، هوای پاک»، اظهار داشت: هوای پاک را نمی‌توان خرید اما می‌توان ساخت، که استفاده از وسایل‌نقلیه عمومی و گسترش فضای سبز مؤثرترین راهکار کاهش آلودگی هواست.
وی ضمن تأکید بر لزوم معاینه فنی خودروها به صورت دوره‌ای، ادامه داد: معاینه فنی خودرو باعث افزایش ضریب ایمنی سفر و عمر مفید موتور خودرو و هم‌چنین کاهش مصرف سوخت و در نتیجه بهبود ۱۵ درصدی کیفیت هوا در استان یزد می‌شود.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس به نتایج برخی پژوهش‌های انجام شده در رابطه با تأثیرات آلودگی هوا اشاره کرد و یادآور شد: ۹۲ درصد بیماری‌های تنفسی و ریوی و ۲۰ درصد از بیماری‌های قلبی و عروقی ناشی از آلودگی هواست و هم‌چنین ۶۰ تا ۸۰ درصد انواع سرطان‌ها به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آلودگی هوا و محیط زیست ناشی می‌شود.
وی با بیان اینکه حذف خودروهای فرسوده کمک قابل توجهی به کاهش آلودگی هوا می‌کند، اضافه کرد: یک خودرو به طور متوسط سالانه حدود چهار برابر وزن خود دی‌کسیدکربن تولید می‌کند.
حاتمی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا ۱۱ برابر آلودگی آب و ۱۶ برابر آلودگی غذا برای انسان خطرناک است، به طوری که سالانه ۳ میلیون نفر از مردم جهان به علت آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به بیان برخی از اقدامات اداره محیط زیست شهرستان طبس در هفته هوای پاک پرداخت و گفت: معاینه فنی خودروهای دولتی و شخصی به صورت رایگان در تاریخ ۲۷ دی با همکاری مرکز معاینه فنی خودروی سایپا، فراخوان نقاشی با موضوع اهمیت هوای پاک و دریافت بیش از ۱۰۰ نقاشی در این ارتباط، برگزاری همایش دوچرخه‌سواری با همکاری اداره ورزش و جوانان، هیئت دوچرخه‌سواری و راهنمایی و رانندگی، و نصب پلاکارد و بنر و توزیع پوستر و تراکت در رابطه با هفته هوای پاک در سطح شهر از جمله اقدامات اداره محیط زیست شهرستان طبس در هفته هوای پاک است.
رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس ادامه داد: بازدید ۳۵ نفر از دانش‌آموزان از پناهگاه حیات‌وحش نایبندان، بازدید از چند واحد تولیدی، و ارسال تعدادی کتاب و تراکت درباره آلودگی هوا به مدارس سطح شهر نیز از دیگر اقدامات این اداره در هفته هوای پاک است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 9 =