پیشروی کویر به سمت طبس بر اثر خشکسالی/ وجه خرید تضمینی گندم سریعتر پرداخت شود

معاون استاندار و فرماندار ویژه طبس با بیان اینکه وقوع خشکسالی و عدم تغذیه کافی موجب پیشروی کویر به سمت شهر طبس شده، گفت: افت شدید سطح آب زیر زمینی در دوره ۲۰ ساله دشت طبسن است ۵.۲۸ متر بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی طبس به نقل از شبستان، مهدی اخوان صفار روز شنبه(۲۲ خرداد) در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان با اشاره به اینکه شهرستان طبس ۷۵ هزار نفر جعیت دارد، اظهار کرد: بر اثر خشکسالی‌های ۱۷ ساله و فقر شدید مراتع ۳۰۰ هزار دام موجود در این شهرستان در حال حاضر به ۱۵۰ هزار رأس دام کاهش یافته است.

وی بیان داشت: سال گذشته در شهرستان طبس ۳۶ میلیمتر بارندگی شده که تنها ۱۲ میلیمتر آن موثر بوده است.

فرماندار ویژه طبس با اشاره به اینکه دامداران به دلیل خشکسالی به فروش اجباری دام رو آورده اند و این یعنی از دست دادن سرمایه، تصریح کرد: همچنین سطح زیرکشت از ۱۲ هزار و به ۷ هزار کاهش یافته است و کف شکنی چاه‌ها هزینه مضاعفی به کشاورزان تحمیل کرده است.

اخوان صفار با بیان اینکه سقط جنین دام‌ها در این شهرستان ۱۲ درصد به دلیل خشکسالی وعدم تغذیه صحیح افزایش یافته، گفت: افزایش بیماری دام و بیماری‌های مشترک میان انسان و دام ضرر هنگفتی به دامداران تحمیل کرده است.

به گفته وی در بحث تأمین منابع آب، کاهش بارندگی‌ها در شهرستان طبس به کمتر از ۴۰ میلیمتر سبب عدم آبگیری ۳ سد مخزنی در این شهرستان شده است.

فرماندار ویژه طبس با اشاره به اینکه کاهش آب قنوات و چشمه‌ها موجب کاهش قدرت اقتصادی کشاورزان و مهاجرت روستاییان به شهرها و از دست دادن فرصت شغلی دامداران شده، افزود: افت شدید سطح آب زیر زمینی در دوره ۲۰ ساله دشت طبس ۵.۲۸ متر بوده است.

اخوان صفار ادامه داد: در سه سال اخیر ۳۹ حلقه چاه نیاز به جابه جایی داشته که نزدیک به ۲ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان برای کشاورزان هزینه در برداشته است.

وی با بیان اینکه به دلیل پایین بودن سطح آب و عدم بارندگی افزایش میزان برق مصرفی نسبت به سال گذشته ۲۰ درصد بوده، گفت: وقوع خشکسالی و عدم تغذیه کافی موجب پیشروی کویر به سمت شهر طبس شده است.

فرماندار ویژه طبس عنوان کرد: کیفیت نامطلوب آب چاه‌ها و عدم تامین آب شرب بهداشتی از دیگر مشکلات این شهرستان است.

وی با اشاره به اینکه سه برنامه را برای این شهرستان پیش بینی شده، بیان کرد: حفر چاه‌ها جزو برنامه های کوتاه مدت، مطالعه دقیق دشت‌های طبس و آب های ژرف جزو برنامه های میان مدت و انتقال آب از خارج حوزه شهرستان جزو برنامه های بلندمدت است.

علی باقریی، فرماندار شهرستان بشرویه در این جلسه اظهار کرد: بشرویه به دلیل خشکسالی فوق بحرانی است و ۸ هزار و ۵۰۰ خانوار در این شهرستان پایه اقتصاد آنان بر کشاورزی و دامداری است.

وی افزود: مجتمع نگینان که به پنج روستاها آبرسانی می‌کرده در حال حاضر با کمبود آب مواجه است و می‌طلبد مدیران استان و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی امسال به بشرویه توجه ویژه ای داشته باشند.

فرماندار بشرویه با تاکید بر اینکه باید به کشاورزان و دامداران تسهیلات کم‌بهره و دراز مدت داده شود، گفت: باید غرامت کشاورزان از طریق صندوق بیمه محصولات کشاورزی پیگیری شود.

باقری بیان داشت: باید شیر دامداران شهرستان بشرویه خرید تضمینی شود و پول گندم و جو مردم که حدود ۶ میلیارد تومان خرید تضمینی شده باید سریعترحداقل نصف آن پرداخت شود.

وی درخواست کرد بانک ها تعامل خود با کشاورزان و دامداران را افزایش دهند و دوره تسهیلات را تمدید کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هجده − چهار =