«کتابخانه نوید»، نویدی برای کتابخوان‌ها

با وجود شبکه های اجتماعی کتابخوانی روز به روز در حال کم‌رنگتر شدن است اما در این میان کسانی هستند که سعی دارند مردم را با کتاب آشتی دهند، نوید اورنگ و پدرش از این دست هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، گستردگی شبکه های مجازی موجب کاهش سطح مطالعه و کتابخوانی شده و تلویزیون و شبکه‌های اجتماعی، یک رقیب بزرگ برای کتاب شده است.

هر اندازه در یک جامعه سرانه مطالعه بیشتر باشد به همان اندازه افراد آن جامعه آگاهتر، خلاقتر و مفید ترند گر چه کتاب‌های الکترونیکی خوب است اما امروزه با گسترش شبکه های اجتماعی دیگر فرصت کتاب خواندن وجود ندارد.

در این بین کسانی هستند که به مطالعه کتاب بها می‌دهند و سعی در تشویق به فرهنگ کتابخوانی دارند.

نوید اورنگ دانش آموز خلاقی است که به همراه پدرش نمایشگاه کتابی را مقابل خانه خود برپا کردند.

او با توجه به ماه رمضان و اوقات فراغت دانش‌آموزان ایده‌ای به فکرش می‌رسد که کوچک اما خلاقانه و جالب است و دیدن نمایشگاه کوچکش من را بر این داشت تا گزارشی از این کتابخانه داشته باشم.

ایده نمایشگاه و تبادل کتاب بدین ترتیب است که در روز های مورد نظر بچه ها کتابهای قدیمی خود را به نمایشگاه می آورند و از کتابهای قدیمی که بچه های دیگر آورده اند، انتخاب کرده و با خود به منزل می برند.

علی اورنگ پدر نوید، معلم مدرسه راهنمایی شهید غلامی طبس است، او درباره این نمایشگاه می‌گوید: بعداز ظهرها یکی دو ساعتی را دم در خانه خودمان کتاب‌هایی که چند سالی در خانه مانده بود.را جهت مطالعه همسایه‌ها و هم‌محله ای‌ها به نمایش می‌گذاریم.

همه کتاب های نمایشگاه از کتابخانه شخصی خودم و همسایه ها است.

معلم خوش فکر مدرسه شهید غلامی ادامه میدهد: با این کار هم فرزندمان با کتاب انس بیشتری می‌گیرد و هم دوستان او در این نمایشگاه کتاب می‌خوانند، به این بهانه بچه‌ها و هم کلاسی‌ها دور هم جمع شدند و تعدادی کتاب در همین مکان توسط بچه ها خوانده شد و تعدای نیز کتاب بردند.

اورنگ می‌گوید: کتاب‌ها به خانه ها برده و توسط اعضای خانواده‌ مطالعه می‌شود و این کتاب‌ها از داخل کارتون بودن در انبار نجات پیدا می کنند.

آقای اورنگ به عنوان توصیه پایانی می‌گوید: به نظر من اگر طرح های بهتری هست اجرا کنند که این کتاب‌ها در خانه ها خاک نخورند.

و توصیه او به مردم نیز این است که اگر کتاب یا کتابهایی در خانه دارند به همسایه های خود و دیگران بدهند تا آنها نیز آن را مطالعه کنند.

در حین اتمام مصاحبه ما، رضا میرحاجیان دبیر آموزش و پرورش برای بازدید این نمایشگاه آمده بود نظرش را در مورد این نمایشگاه پرسیدم که گفت: این نمایشگاه بسیار ایده خوب و مفیدی است امیدواریم این کار آقای اورنگ مفید و مثمر ثمر باشد.

میرحاجیان همانطور که به کتابهای نمایشگاه نگاه میکرد کتابی را برداشت و شروع به ورق زدن کرد و ادامه داد: روی آوردن دانش آموزان به ویژه در چند سال اخیر به فضاهای مجازی نقش کتاب را کم‌رنگ کرده است ، این کار آقای اورنگ در ارتقای فرهنگ مطالعه و کتابخوانی مفید و موثر است، اگر این ایده و نظر در سطح شهرستان به ویژه در مدارس بیشتر معرفی شود در رشد کتابخوانی تاثیر زیادی خواهد داشت.

صدای احوالپرسی توجهم را جلب کرد او رضا جعفریان معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان طبس بود که به جمع بازدیدکنندگان اضافه شده بود.

رضا جعفریان از فکر بکر همسایه خود گفت: نوید اورنگ پسر علی آقا همسایه ما هستند، امروز متوجه شدم این دانش آموز ابتدایی که بسیار منضبط و درس خوان هست کار بسیار قشنگ و زیبایی انجام داده که در کوچه و مقابل منزلشان نمایشگاهی پر از کتاب‌های متنوع، پرمغز و خوبی در خصوص نماز، قرآن و… برپا کرده است.

جعفریان که یک به یک کتابها را از نظر خود رد میکرد گفت: من فکر میکنم اگر دانش آموزان در هر مقطعی به ویژه دانش آموزان ابتدایی به سوی کتاب و مطالعه رو بیاورند از کودکی به اطلاعات علمی خودشان اضافه می کنند و با مطالعه کتب دینی عشق به نماز و قرآن و مفاهیم دینی در آن‌ها بیشتر می شود.

جعفریان گفت: امیدوارم همه کسانی که در شهرک شهید صدوقی و به ویژه صدوقی یک غربی ساکن هستند از این نمایشگاه و کتابخانه آقای اورنگ بازدید کنند و کتاب ها را به امانت بگیرند و مطالعه کنند.

من همانجا نشستم و شروع به مطالعه یکی از کتابها کردم، نمایشگاه کتاب هر لحظه بازدیدش بیشتر میشد و زیر چشم نگاهی به نوید انداختم که مسئول نمایشگاه و کتابداری کوچک بود.

————–

گزارش: عباس زمانیان

————–

۱۰۱/۱۰۵

4 دیدگاه دربارهٔ ««کتابخانه نوید»، نویدی برای کتابخوان‌ها;

  1. سلام علیکم.خیلی جالب بود.ان شاءالله این نمایشگاه و دیگرنمایشگاه های کتاب، رو به ارتقاء باشه و این طرح ها نه تنها در طبس، بلکه در همه جای ایران فراگیر بشه.
    نویدآقا دستت دردنکنه.عالی بود.

  2. با سلام
    ایده ی خیلی جالبی به انجام رسیده است …انهم بصورت شخصی چه خوب است اداره ارشاد و آموزش و پرورش از ایده بهره برداری کرده و با تشویق مردم به واگذاری کتاب های خاک خورده و در کارتن مانده ی منزلشان انها را در نمایشگاه جمع آوری کرده و از عواید فروش آن در راه های خیر بهره برداری نمایند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − پانزده =