شبنم امید در کام دام‌های تشنه عشایر طبس

عملیات تسهیل آب رسانی به عشایر و تسطیح و مرمت راههای دامداری و عشایری بخش مرکزی و دیهوک طبس با اعتباری بالغ بر ۲۷۰ میلیون ریال اجرایی شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، داود بخشایی معاون رئیس سازمان و مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس درگفتگو با خبرنگار این پایگاه از تسهیل عملیات آبرسانی در حوزه آبرسانی دام، به عشایر بخش مرکزی و دیهوک خبر داد و گفت: کاهش نزولات آسمانی و خشکسالی شدید مشکلات زیادی را برای همه و به خصوص عشایر به وجود آورده است و در حال حاضر یکی از مهمترین دغدغه های این قشر کمبود آب در مراتع و هزینه های بالای آبرسانی است .

وی افزود: اعتباری بالغ بر ۱۵۰میلیون ریال از محل اعتبارات اداره کل عشایر خراسان جنوبی برای این عملیات در نظر گرفته شده است که جهاد کشاورزی شهرستان با کمک بخش خصوصی (شرکت تعاونی دامداران) این طرح را اجرا میکند.

بخشایی با بیان اینکه در هر ماه حدود ۲۰۰ تانکر آب برای این مناطق مورد نیاز است گفت: هزینه  تامین هر تانکرآب ۵۰۰ هزار ریال بوده  و تماما از سوی خود عشایر تامین می شده که اکنون با تخصیص این اعتبار۵۰ درصد از هزینه هر تانکر از محل اعتبارات دولتی تامین میگردد.

وی افزود: این طرح از نیمه تیرماه امسال آغاز و بر اساس زمان بندی انجام شده تا اواخر شهریور یا اوایل مهرماه به همین شکل ادامه خواهد داشت.

مدیر جهاد کشاورزی همچنین از تکمیل طرح تسطیح و مرمت راههای دامداری و عشایری بخش مرکزی و دیهوک که از نیمه اردیبهشت ماه آغاز شده بود خبر داد.در این طرح، تسطیح ۴۷۵ کیلومتر راههای سه دهستان گلشن، منتظریه و نخلستان از بخش مرکزی انجام و تنها دهستان پیر حاجات و بخش دیهوک باقی مانده بود که در حال حاضر با اعتباری بالغ بر ۱۲۰میلیون ریال از محل اعتبارات اداره کل عشایر خراسان جنوبی به اتمام خواهد رسید.

بخشایی گفت: عدم تیغ زنی و مرمت این راهها از سه سال گذشته تا کنون مشکلاتی را در حمل و نقل آذوقه و آب به این مناطق ایجاد میکرد که امید است با اجرای کامل طرح، این مشکلات نیز برطرف شود.

گفتنی است شهرستان طبس دارای سه بخش عشایری دستگردان،مرکزی و دیهوک با جمعیت ۱۰۹۳ خانوار است که از این تعداد، ۳۹۲ خانوار در بخش مرکزی و دیهوک در ۱۶۴ محله عشایری مستقر هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + 18 =