دریچه‌های سد نهرین طبس باز می‌شود

به منظور استفاده از ذخیره باقیمانده سد نهرین جهت آبیاری باغ ها دریچه های زیر آب سد باز می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس، فرماندار ویژه طبس در جلسه کارگروه آب گفت: کمبود آب به عنوان یک واقعیت نیاز به مدیریت دارد و در صورتی که مدیریت خوبی در مصرف باشد می توان با همین میزان آب عم بحران را مدیریت کرد. مصرف آب نهرین و حفظ فضای سبز مهم است.

وی افزود: از مسئولان آب منطقه ای می خواهیم که در زمینه استفاده از ذخایر سد به عنوان راه حل موقتی و همچنین در مدار قرار دادن ۲ حلقه چاه حفر شده اقدام نماید.

وی با اشاره به لزوم تحصیص اعتبار برای اجرای طرح فاضلاب طبس و تأمین بلند مدت آب گفت: مطالعات آب شناسی باید انجام شود و نباید به یک منبع آبی متکی باشیم.

پیگیر خط انتقال آب از محل چاه‌های جدیدهستیم

محبتی معاون برنامه ریزی آب منطقه ای خراسان جنوبی در این جلسه گفت: پیگیر خط انتقال آب از محل چاه‌های جدید هستیم و تا پایان ماه این کار انجام خواهد شد و در مورد سد نهرین باید کارشناسان نظر بدهند و ما مخالفتی با این موضوع نداریم.

شمس آبادی مدیر واحد بهره برداری آب منطقه ای خراسان جنوبی گفت: ورودی رودخانه نهرین به میزان بارندگی و وضعیت هوا و دما بستگی دارد.، مدار آب ارتباطی به میزان آب ندارد و عدالت حکم می کند که همین آب موجود بین همه تقسیم شود.

وی افزود: در حال حاضر هر میزان آب وارد سد شود از طرف دیگر خارج می شود، برای جلوگیزی از تبخیر آب ما ۹ کیلومتر لوله گذاری کرده ایم و به لحاظ فنی امکات تخلیه آب سد در جوی آب وجود ندارد و آب باید در کانال رودخانه رها شود، در سال ۹۲ جهت تخلیه رسوب دریچه سد باز شد.

در پایان این جلسه مقرر شد به منظور استفاده از ذخیره باقیمانده سد جهت آبیاری باغ ها دریچه های زیر آب سد باز شود و آب باقیمانده در اختیار شورای نهرین قرار گیرد.

خلیلی معاون فنی و برنامه ریزی در جلسه کارگروه آب گفت: کارگروه آب در سال ۹۴ تشکیل گردید و با اقدامات صورت گرفته تاکنون بحران آب مدیریت شده است، جلسات کارگروه هر ۱۵ روز برگزار می شود و گزارش دستگاه ها و اقدامات انجام شده بررسی می شود.

محمد نژاد مدیر آب منطقه ای طبس در خصوص وضعیت تأمین آب شهر طبس گفت: از ۲ حلقه چاه حفاری شده یک حلقه آن پمپاژ شده است و در حال طراحی خط انتقال آن هستیم، این چاه که در منطقه زین آباد واقع شده است ۱۲ لیتر آبدهی دارد، چاه عباس بیک هنوز به مرحله پمپاژ نرسیده است.

محمدزاده مدیر آب و فاضلاب طبس در گزارش خود تشریح کرد: در تیرماه امسال میانگین دما ۴۲ درجه بوده است، مصرف آب در شهر طبس ۲۳۷ لیتر در ثانیه است که نسبت به سال قبل نزدیک به ۱۰ درصد کاهش دارد که رقم قابل توجهی است.

وی افزود: در تیرماه به میزان ۷ درصد کاهش آبدهی داشتیم، ۲۱۸ لیتر در ثانیه آب داریم که با تمام ظرفیت در حال کار است، به دلیل کمبود آب فشار آب را کم کردیم.

وی گفت: با توجه به بودجه نشت یابی در ۱۰۹ کیلومتر شبکه انجام دادیم و در مجموع از ۱۱ لیتر هدرروی جلوگیری شده است، این کار در هیچ جای کشور انجام نمی شود و در خراسان جنوبی اولین دستگاه نشت یاب را ما فعال کردیم.

کولرهای گازی جایگزین کولرهای آبی شود

رئیس شورای اسلامی شهرستان طبس در این جلسه گفت: باید به سمت ارائه آمارهای دقیق حرکت کنیم، کاهش مصرف آب و نشت یابی اقدام بسیار خوب و موثری است، باید به مرور زمان کولرهای گازی جایگزین کولرهای آبی شود. وقتی کاهش آبدهی چاهها را داریم و آبها شور می شود تا کی قرار است چاه بزنیم، باید به فکر توسعه واحدهای صنعتی هم باشیم.

باز کردن دریچه های سد نهرین به منظور بررسی میزان دبی آب و تعریف آب نهرین بعنوان یک پروژه ملی و تعیین اعتبار سالانه برای آن از موارد درخواست وی بود.

دیدگاهی در “دریچه‌های سد نهرین طبس باز می‌شود

  1. با یک عملیات آزمایشی و حصول نتیجه پیش بینی شده
    می توان بدون استفاده از ذخیره سد آب کشاورزی را تامین کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده − ده =