طبس، قطب تولید زعفران در استان یزد

مدیر جهادکشاورزی طبس گفت: شهرستان طبس با ۳۵۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران و میانگین عملکرد ۴.۳ کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار مقام اول سطح زیرکشت و تولید زعفران در استان یزد را به خود اختصاص داده است.

طبس نیوز به نقل از ایسنا، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طبس، گفت: شهرستان طبس با ۳۵۰ هکتار سطح زیرکشت زعفران و میانگین عملکرد ۴.۳ کیلوگرم زعفران خشک در هر هکتار مقام اول سطح زیرکشت و تولید زعفران در استان یزد را به خود اختصاص داده است.

“محمود اسدی” در گفت‌وگو با خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) – منطقه یزد، گفت: زعفران یکی از مناسب‌ترین گیاهان مناطق کم آب است که برداشت آن در شهرستان طبس از نیمه دوم آبان‌ماه آغاز شده و تا اواخر آذرماه ادامه خواهد داشت.

وی با پیش‌بینی تولید حدود ۱.۵ تن زعفران خشک در سال‌جاری از مزارع این شهرستان، گفت: مناطق عمده کاشت و توسعه این محصول بخش دستگردان و دیهوک شهرستان طبس است که با توجه به شرایط مناسب این مناطق و تلاش کشاورزان طبس در سال زراعی ۹۱-۹۰ زعفران‌کار نمونه استانی با عملکرد ۱۶ کیلوگرم زعفران خشک در هکتار(چهار برابر میانگین شهرستانی) از شهرستان طبس انتخاب و معرفی شده است.

وی افزود: مقداری از زعفران تولیدی در مناطق زعفران‌کاری فرآوری شده و مابقی نیز به صورت گل به استان‌های همجوار صادر می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی طبس مشکل عمده زعفران‌کاران طبسی را کمبود آب کشاورزی بر اثر خشکسالی‌های متوالی اعلام کرد و ادامه داد: به منظور کمک به زعفران‌کاران شهرستان، در سال‌های گذشته به وسیله تانکر اقدام به آبیاری باغات زعفران شده و در سال جاری نیز آبرسانی به باغات زعفران از هیجدهم آبان‌ماه آغاز شده است.

وی گفت: برای ارتقاء سطح آگاهی‌های زعفران‌کاران و افزایش کمی و کیفی این محصول نیز هفت جلسه کارگاه آموزشی مدرسه در مزرعه با موضوعات مختلف و سه مورد دوره آموزشی یک روزه مبارزه با علف‌های هرز برگزار شده است و همه ساله جهت فرآوری زعفران تعدادی الک و هیتر نیز در اختیار زعفران‌کاران قرار می‌گیرد.

اسدی گفت: از محل طرح اصلاح الگوی کشت، ۳۰۰۰ مترمربع از مزارع شهرستان طبس به روش جدید زیرکشت محصول زعفران قرار گرفته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − چهارده =