در طبس مطالبی را مطرح کردم که به بعضی افراد برخورد

استاندار خراسان جنوبی گفت: در شهر طبس مطالبی را مطرح کردم به بعضی افراد برخورد، هیچ کس نمی تواند ادعا کند معصوم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی طبس به نقل از خبرگزاری ایرنا، سید علی اکبر پرویزی روز سه شنبه در دیدار با مسئولان اجرایی، بخشداران، دهیاران، اعضای شورای اسلامی شهرستان، شهر، بخش و رئیسان شوراهای اسلامی روستا های بیرجند افزود: در سه سال اخیر، عملکرد شوراها نسبت به هشت سال دولت قبل قابل مقایسه نیست و هم اکنون تلاش می شود که شوراها به جایگاه واقعی خود برسند.

وی ادامه داد: اگر قانون شوراها از ابتدای انقلاب به درستی اجرا می شد وضعیت از حالا بهتر بود، برخورد های سلیقه ای و شرایط جنگ هم عاملی شد که قانون شوراها مدتی اجرا نشود.

وی یادآور شد: این قانون بعدها در دولت اصلاحات عملیاتی شد، انتظار بود شوراها اختیار مناسبی به دست آورند و به معنای واقعی مدیریت جامع شهری و روستایی در اختیار آنها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: نبود آموزش و تجربه کافی در بعضی اعضای شوراهاها باعث واگذار نشدن اختیار لازم مدیریت جامع شهری به این نهاد شده است.

وی تاکید کرد: اگر مدیریت جامع شهری طبق قانون محقق می شد، الان کارآمدترین افراد مدیران دستگاه های اجرایی بودند.

** در دنیا دولت متصدی همه امور نیست

وی اضافه کرد: هم اکنون همه گرفتاری ها بر عهده دولت است و خیلی نمی توان در حوزه نظارت و سیاست گذاری کار شود،تصدی گری کار دولت نیست و در هیچ جای دنیا دولت متصدی همه امور نیست.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: نگاه دولت روحانی خارج از شعار و … است وعمل به قوانین و مقررات برای ما مهم است.

وی یادآور شد: در این سه سال که از فعالیت دولت تدبیر و امید می گذرد بدون تبلیغ و هیاهو در چارچوب قانون و مقررات کمک کردیم شوراها و دهیاری ها امور مردم را در حوزه جغرافیایی و سیاسی خود انجام دهند.

** افزایش اعتبار دهیاری ها و شهرداری ها

وی اضافه کرد: در طول سه سال گذشته نسبت به ۱۰سال قبل دو برابر اعتبار در اختیار دهیاری و شهرداری های استان قرار گرفته است.

** بعضی افراد مغرضانه دولت را تخطئه می کنند

وی تاکید کرد: بعضی افراد مغرضانه و کینه توزانه فکرمی کنند اگر دولت اقدام شایسته ای کرد چون دولت روحانی است باید تخطئه شود.

وی اضافه کرد: خدمات دولت به مردم همان خدمات نظام مقدس جمهوری اسلامی است، همان خدمت که باید سال های قبل انجام می شد امروز انجام شده است.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: درآمد دولت در سه سال قبل در حوزه عمرانی به ۱۰۰ میلیارد دلار هم نمی رسد در صورتی که دولت قبل ۶۰۰ میلیارد دلار درآمد نفتی داشت.

پرویزی افزود: با بدهی ۵۵۰ هزار میلیارد تومانی که از دولت قبل به ارث رسید و ده های هزار پروژه کوچک و بزرگ در کشور نیمه تمام رها شده و امروز ما باید این مشکل را رفع کنیم.

وی اظهار کرد: در این شرایط نباید انتظار بیش از حد از دولت داشت، اما اعتبار دولت به این است که اگر بناست توسعه صورت گیرد روستاها و شهرها و مناطق باید توسعه یابد.

وی ادامه داد: به همین دلیل دولت اصرار دارد امور به استان ها و شهرستانها واگذار شود و استان ها به شهرستان ها اختیار دهند.

وی یادآور شد: در این دولت به اندازه ۳۷ سال گذشته قیر رایگان به شهرداری ها و دهیاریها تحویل شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در برخی مناطق کشور بودجه دهیاری ها از یک اداره کل بیشتر است، اضافه کرد: اگر نقد و انتقاد خصمانه و کینه توزانه باشد قابل بررسی نیست، به گروه های سیاسی استان گفتم اگر ایده ای برای توسعه استان دارند از آن استفاده خواهیم کرد.
استاندار خراسان جنوبی گفت: همانطور که ممکن است در دستگاه اجرایی کارکنان متخلف باشند، در شوراهای شهر هم این موضوع وجود دارد.

پرویزی گفت: « در شهر طبس مطالبی را مطرح کردم به بعضی افراد برخورد، هیچ کس نمی تواند ادعا کند معصوم است، مهم این است که این اشکال آگاهانه نباشد و هر کس ادعا کند که معصوم و یا معصوم زاده است، مورد پذیرش جامعه نیست.»

استاندار خراسان جنوبی ادامه داد: در شورای شهر هم این اتفاق می افتد، یک پرونده به دادگاه فرستاده شد، و پرونده های دیگری را به دادگاه خواهم فرستاد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: تصمیم گیری بعضی شوراها نه در حدود اختیارات و نه در حدود قانون است، چرا ده ها رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری هر روز مصوبه های شوراها را نقض می کند.

پرویزی افزود: این نشان از نپخته بودن تصمیم های شورا ها دارد، این موضوع مربوط به این استان نیست بلکه همه کشور دچار آن است.

وی ادامه داد: در جایی دیده شد که شوراها خارج از حدود اختیار حتی در حوزه امنیتی و قضایی ورود می کردند.

وی اضافه کرد: شوراها مسئول حفظ اموال مردم هستند و همه امور بودجه شهرداری ها را رصد می کنند.

استاندار خراسان جنوبی گفت: وقتی بودجه توسط شورا تصویب شد باید با نظارت درست هزینه شود و بعد به اطلاع مردم برسد.

پرویزی افزود: اعضای شورا موظف اند هر سال دو مرتبه گزارش مالی شهرداری ها را از طریق روزنامه ها به مردم اعلام کنند.

وی اظهار کرد: شوراهای اسلامی باید سالی یک مرتبه به استانداری اعلام کنند پولی که بابت هزینه های شورا می گیرند در چه راهی هزینه می کنند.

وی یادآور شد: هر روز مصوبه های شوراها را از طریق فرمانداری ها رصد می کنم، بعضی از شوراها از حدود و اختیار خود خارج شدند، هرچند این موضوع عمومیت ندارد و ممکن است مربوط به یک شورا باشد.

وی اضافه کرد: دولت توان خود را گذاشته که شوراها جایگاه خود را پیدا کنند، شورا حق ندارد زمین رایگان حتی به دستگاه دولتی بدهد، اموال شهرداری مال مردم آن شهر است.

وی تاکید کرد: اگر دولت زمین بخواهد باید به قیمت روز از شهرداری بخرد، حافظ منافع مردم شورای شهر است و مسئولیت آن تصویب اعتبار ،بودجه و امکانات شهر و نظارت بر تفریغ بودجه است و هیچ اختیار اجرایی دیگری ندارد و اعضای شورا باید امین اموال مردم باشند.

** امور به شوراها و بخش خصوصی واگذار شود

پرویزی افزود: هر جا دولت تصدی گری کرد آسیب دید ، بهتر است هرچه سریعتر بخشی از امور به بخش خصوصی و شوراهای اسلامی شهرها واگذار شود.

وی اظهار کرد: انتظار از اعضای شورا این است که قانون را خوب مطالعه و طبق قانون خیلی موارد را از مسئولان دستگاههای اجرایی تقاضا کنند، چون مطالعه کم است خواسته ها بسیار پیش پا افتاده است.

وی ادامه داد: مدیر شهرستانها باید پاسخگوی اعضای شورا باشند به این شرط که اعضای شورا به اندازه کافی به قانون تسلط داشته باشند.

وی یادآور شد: آرای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در اختیار اعضای شورا قرار گیرد، شورا حق تغییر کاربری اراضی و وضع عوارض برای تغییر کاربری را ندارد.

استاندار خراسان جنوبی در ادامه بیان کرد: تفکر منطقه ای و یا بعضی حسادت ها عامل کاهش سرمایه گذاری در این مناطق است، نیازمند سرمایه گذاری خارجی هستیم، اگر با دنیا رابطه سیاسی نداشته باشیم هیچ رابطه تجاری شکل نخواهد گرفت.

وی اظهار کرد: بعضی از سرمایه گذاری خارجی هدفمند ممکن است باعث تهدید امنیت شود اما ۹۰ درصد آن به تقویت امنیت کمک می کند چون دنیا سرمایه خود را نابود نمی کند و اولویت استان تامین آب شرب ، راه و برق و ساماندهی مزار شهیدان است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 10 =