فروشنده در طبس نقد شد

فیلم سینمایی فروشنده، که گویا کم کم قراراست گوی سبقت را از “من سالوادور نیستم”برباید و درحال حاضر در سینما فرهنگ طبس بر روی پرده جادویی است، شب گذشته در بین جمعی از هنرمندان، صاحب نظران و البته علاقمندان به هنر هفتم به نقد گذاشته شد.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، فیلم سینمایی فروشنده، که گویا کم کم قراراست  گوی سبقت را از “من سالوادور نیستم”برباید و درحال حاضر در سینما فرهنگ طبس بر روی پرده جادویی است، شب گذشته در بین جمعی از هنرمندان، صاحب نظران و البته علاقمندان به هنر هفتم به نقد گذاشته شد تا آخرین اثر اصغر فرهادی از دیدگاه هنرمندان طبسی  بررسی شود.

دیدگاه های متفاوت و موشکافانه از زوایای مختلف به این اثر اجتماعی، صرف نظر از دیدگاه اصلی کارگردان به داستان و موضوع فیلم، خود یکی از نشانه های  توانایی و قدرت فرهادی در به تصویر کشیدن اتفاقات بوده است.

جلسه نقد فیلم فروشنده پس از نمایش فیلم در سینما فرهنگ، در  سالن کنفرانس اداره ارشاد طبس برگزارشد.

در این جلسه دکتر سید حمید حقی با ارائه اطلاعاتی کلی در باره فیلم و زمینه اولیه آن گفت: این فیلم سینمایی برگرفته ای از نمایش مرگ فروشنده اثر آرتور میلر است.

حقی، تعلیق موجود در داستان را از ویژگی های مهم داستان برشمرد و گفت: فیلم به خاطر تعلیق موجود تا انتها بیننده را به دنبال خود میکشد و برای رسیدن به واقعیت کنجکاو میکند.
وی فرهادی را یک رئالیست عالی معرفی می‌کند و همچنین بازی بی نظیر فرید سجادی حسینی”در نقش پیرمرد”رانیز می ستاید و وی را مستحق دریافت جایزه می داند.

امیر رضا هنرمند، کارگردان تاتر نیز با گذر از فروشنده ابتدا به تاتر “مرگ فروشنده” آرتور میلر می پردازدو نمایش را بیان نظام سرمایه داری  و تغییر و تقایل مدرنیته و سنت می داند و معتقد است برای درک بهتر فروشنده بهتر است قبل از تماشای فیلم، داستان “مرگ فروشنده” مطالعه شود.

آنچه بیش از همه در نقد آخرین اثر فرهادی در طبس به چشم می آید دیدگاههای کاملا متفاوت نسبت به “جامعه ایران” است تا حدی که عابدین زاده از هنرمندان طبسی چهره  پایتخت، در فیلم فرهادی را نمادی خوب از جامعه امروز ایران معرفی میکند که در تقابل بین سنت و مدرنیته مانده است.

در مقابل فهیمه سادات حقانی از مجریان و هنرمندان طبسی فیلم را تاحد یک فیلم مخرب پایین میکشد و میگوید: این یک فیلم ایرانی نیست و یک سیاه نمایی محض از ایران در فروشنده ارائه شده است.

حقانی بازی شهاب حسینی و ترانه علیدوستی را می ستاید اما معتقد است جایزه کن افتخاری برای فیلمهای ایرانی نیست.

قابلیت برداشت های گوناگون از این اثر در لایه های نهفته فیلم جایی آشکار میشود که بیننده ای، کاراکتر غایب فیلم یعنی  “آهو” را نمادی می داند از مشکلاتی که در زوایایی از  اجتماع وجود دارند و با وجود دیده نشدن، تاثیرات مخربی بر زندگی افراد جامعه دارند و فیلم با نشان دادن این مسئله می خواهد توجه مخاطب را به سمت این مشکلات پنهان جلب کند.

فروشنده هفتمین اثر بلند سینمایی اصغر فرهادی است که به خوبی توانسته دوساعت و پنج دقیقه تماشاگر را بر روی صندلی سینما نگهدارد تا داستان را دنبال و به نتیجه برسد.

جلسه نقد فیلم، هر دوهفته یکبار دوشنبه ها در جمع علاقمندان به هنر سینما و نقد، در اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی طبس برگزار میشود .

دیدگاهی در “فروشنده در طبس نقد شد

  1. آفرین به این حرکتتون…نقدهاتون بجا و کاملا موشکافانا است.خصوصا نقدهای دکتر حقی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ده + 14 =