شهرک های صنعتی شهرستان طبس با مشکل عدم تامین برق رو به رو هستند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس در جلسه شورای اداری خواستار رسیدگی و توجه ویژه به زیرساخت های شهرک صنعتی به خصوص در موضوع برق و همچنین توجه جدی بانک ها برای ارائه تسهیلات شد.

به گزارش طبس نیوز، رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس در جلسه شورای اداری گفت: در حوزه صنعت تاکنون تعداد ۹۷جواز صادره شده است.

حوزه صنعت شهرستان طبس:

مرتضی جلالی فرد بیان کرد: تعداد ۶۳ پروانه بهره برداری در بخش صنعت صادر شده که ۴۲ پروانه خارج از شهرک صنعتی و ۲۱ واحد در شهرک صنعتی طبس است.

وی افزود: ۴۳ واحد صنعتی شهرستان فعال است که با مشکلات زیادی مواجه هستند، ۶ واحد در شرف شروع و ۱۴ واحد تعطیل یا راکد است.

وی از زغال شویی ممرادکو با ۵۰۰ هزارتن کنسانتره زغالسنگ که در انتهای پروره ۴ در حال کار است، نساجی در شهرک صنعتی و تولید قیر از زغالسنگ، به عنوان طرح های مهم در دست اجرا نام برد.

وی در خصوص مشکلات واحد های صنعتی گفت: مشکل سامان فراز قشم زمین است که با کمک مهندس اخوان فرماندار سابق این موضوع موقت مرتفع شد اما برای سند آن مشکل خواهد داشت که باید توجه جدی به آن شود.

وی با بیان اینکه کارخانه کک طبس تنها طرح اقتصاد مقاومتی در شهرستان طبس است، گفت: کارخانه کک از سال ۸۳ تاسیس و ۳۰۰ میلیارد ریال هزینه شده اما با مشکل وام ۲۰ میلیاردی مواجه است که باید به آن پرداخت شود.

جلالی فرد در خصوص کارخانه سیمان گفت: این کارخانه از سال ۹۴ با ۲۰ میلیارد تومان افتتاح و تولید شده که ۳۰۰ هزار تن ظرفیت تولید دارد و مشکل دو میلیارد وام دارد، به بانک معرفی شده اما متاسفانه مشکل وثیقه دارد.

وی ادامه داد: کارخانه کانسرام نیز ۳ میلیارد وام درخواست کرده و آن هم در همین وضعیت است.

وی در خصوص کارخانه نوین سرام گفت: این واحد در شهرک صنعتی مستقر است و از واحدهایی است که با تمام مشکلات، به صورت مستمر تولید و صادرات دارند که در زمینه انواع محصولات چینی بهداشتی فعالیت می کند.

وی با اشاره به کارخانه باریت کویر بیان کرد: این کارخانه در منطقه دستگردان با ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری و ۸۰ هزار تن تولید فرآورده های باریت است و جز واحدهای فعال است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت طبس اضافه کرد: کارخانه صفاییه گلشن، سولفات سدیم در منطقه دستگردان با ۴ هزار تن ظرفیت تولید از دیگر واحد های فعال هستند.

وی در خصوص کارخانه ماسه ریختگری چیروک گفت: این واحد در بخش دیهوک با ۲ میلیارد سرمایه گذاری با طرح توسعه ۴ میلیارد در حال اجراست و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته و امید ما این است که در ایام دهه فجر به بهره برداری برسد که مشکل این واحد تولیدی و خیلی از واحدهای دیگر برق است.

این مقام مسئول گفت: کارخانه زغالشویی پروده از سال ۸۶ شروع به کار کرده و یک ونیم میلیون تن در سال تناژ قابل شستشو دارد و فعالیت مستمر دارد.

وی با بیان اینکه سه شهرک صنعتی در شهرستان وجود دارد گفت: فقط شهرک صنعتی طبس فعال است، دیهوک و خود شهر طبس نیز متاسفانه مشکل برق دارند و نیاز به عزم جدی در استان یا سرمایه گذاری ویژه ای دارد که بتوانیم برق را تامین کنیم.

وی تاکید کرد: اگر مشکل برق این دو شهرک صنعتی به خصوص در طبس تامین نشود حتی راه اندازی واحد نساجی دچار مشکل خواهد شد.

حوزه معدنی شهرستان طبس:

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت شهرستان طبس در بخش دیگری از سخنان خود به حوزه معادن شهرستان طبس اشاره کرد و گفت: در حوزه معادن در حال حاضر ۷۴ پروانه اکتشاف در حال کار داریم.

وی افزود: در این بخش ۱۲۲ پروانه بهره‌برداری صادر کردیم که ۱۰۷ فقره اعتبار دارد و بقیه به دلیل کار نکردن ابطال شده و از طریق مزایده واگذار خواهد شد اما این ۱۰۷ معادن ۱۵ میلیون تن استخراج اسمی آنهاست که در سال گذشته ۸ میلیون تن تولید داشتیم.

وی ادامه داد: در این حوزه میزان اشتغال ۵۱۴۶ نفر و میزان کل ذخایر یک و نیم میلیارد تن، ذخایر قطعی است که تایید شده است.

جلالی فرد افزود: میزان کل ذخایر زغالسنگ ۸۳۸ میلیون میلیون تن تایید شده و پروانه بهره برداری برای آن صادر شده است.

وی در خصوص سهم معادن طبس در استان گفت: معادن زغالسنگ ما از ۲۷ معدنی که داریم ۱۰۰ درصد، از فلورین سه معدن قابل بهره برداری داریم و ۹۸ درصد، پتاس که مربوط به لب مرز خور بیابانک است مربوط به شهرستان طبس است و فقط واحد فرآوری آن در استان اصفهان است، مرمر ۱۰۰ درصد، سنگ نسوز۱۰۰ درصد، باریت ۹۳ درصد، سیلیس ۹۴ درصد، کلسیت۸۰ درصد سهم معادن شهرستان طبس در استان است.

کارگروه تسهیل:

وی بیان کرد: تعداد ۳۲ واحد به بانک معرفی شدند که یک درصد در حوزه صنعت و معدن، ۱۵ درصد در حوزه جهاد کشاورزی است.

وی ادامه داد: مبلغ ۵۲ میلیارد ریال مربوط به بخش جهاد کشاورزی و ۱۷۴ میلیارد ریال در حوزه صنعت و معدن است که این مبلغ منهای کارخانه کک است چون این از طرح های ملی است.

جلالی فرد افزود: وضعیت پرداخت متاسفانه یک واحد در جهاد کشاورزی و یک واحد در حوزه صنعت دریافت کردند ۹ واحد انصراف دادند و ۲۱ واحد در حال پیگیری هستند که برای راه اندازی این واحد ها بانک ها باید کمک بیشتری کنند.

وی گفت: به تفکیک بانکها  بانک انصار دو فقره، ایران زمین یک، تجارت دو، توسعه تعاون دو، صادرات یک، صنعت معدن سه، کشاورزی ۱۲، ملت چهار و ملی سه فقره معرفی شدند.

وی اضافه کرد: میزان ۲۲۶ میلیارد ریال معرفی به بانک است اما عددی که دریافت کردیم فقط ۸۰ میلیون تومان است که بانک ملت و کشاورزی پرداخت کردند و بانک های دیگر پرداختی نداشتند.

وی در پایان خواستار رسیدگی و توجه ویژه به زیرساخت های شهرک صنعتی و بخش دیهوک به خصوص در موضوع برق و همچنین توجه جدی بانک ها برای ارائه تسهیلات شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + دوازده =