ایدز و راه های پیشگیری از ایدز/ باورهای غلط در مورد ویروس HIV (اچ آی وی)

سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایذر در نشست خبری به تشریح بیماری ایدز و راه های پیشگیری ابتلا به این بیماری پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری طبس نیوز، دکتر اصغر سهرابی سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس شنبه شب به مناسبت هفته اطلاع رسانی ایدز گفت: بیماری ایدز (AIDS) به مجموعه‌ای از علایم و بیماری‌ها اشاره دارد که در اثر ویروسی به نام اچ آی وی (ویروس نقص ایمنی انسانی) ایجاد می‌گردد.

وی افزود: ایدز یک بیماری عفونی به حساب می‌آید که در آن سیستم ایمنی بدن انسان دچار نقص می‌شود.

راه های انتقال ایدز

وی گفت: این ویروس از طریق دریافت خون و فرآورده های خونی، تماس جنسی با فرد مبتلا، استفاده مشترک از وسایل تزریق و سایر ابزار تیز و برنده مانند تیغ و سوزن خالکوبی و تَتو و انتقال از مادر مبتلا به نوزاد طی بارداری، زایمان و شیردهی است.

دکتر سهرابی با بیان اینکه از راه های انتقال اچ آی وی استفاده مشترک از ابزار تیز و برنده مثل تیغ است بر رعایت بهداشت در آرایشگاه ها و کلینیک های پزشکی تاکید کرد و گفت: بر آرایشگاه ها نظارت می شود مردم خود نیز باید حواسشان باشد و در صورت تخلف به سامانه ۱۹۰ اعلام کنند که با آرایشگاه های متخلف برخورد و در نهایت منجر به پلمپ آن خواهد شد.

باورهای غلط در مورد ویروس HIV (اچ آی وی)

وی در خصوص برخی شایعات در خصوص انتقال این بیماری گفت: دانستن روش‌هایی که از آن طریق اچ آی وی انتقال نمی‌یابد، بسیار مناسب و سودمند خواهد بود، زیرا موجب می‌شود که نگرانی‌های بی‌دلیل در مورد ابتلا به عفونت اچ آی وی از بین برود.

وی افزود: تماس های معمولی مانند دست دادن، در آغوش گرفتن، روبوسی کردن، عطسه و سرفه، استفاده از ظروف غذاخوری مشترک، استفاده از استخر، توالت و حمام مشترک و نیش حشرات منتقل نمی شود.

وی بیان کرد: بر اثر گزش حشراتی مانند پشه نیز فرد به ویروس اچ آی وی مبتلا نخواهد شد.

وی ادامه داد: بنابراین نیازی نیست تا افرادی که با ویروس زندگی می کنند را از سایر افراد جدا کرده و یا آن ها را از زندگی اجتماعی محروم کنیم.

سهرابی هشدار داد: این ایجاد محرومیت و تهمت و تبعیض به این افراد می تواند خطرآفرین باشد.

راه تشخیص ابتلا به اچ آی وی

وی با اشاره به راه تشخیص اچ آی وی عنوان کرد: تنها راه تشخیص این بیماری انجام آزمایش خون است.

وی افزود: اچ آی وی آزمایش اختصاصی دارد و در آزمایش های متداول انجام شده مشخص نمی شود و در صورت نیاز باید به پزشک خود درخواست آن را تاکید کند.

سهرابی تصریح کرد: این آزمایش در طبس به صورت رایگان و کاملا محرمانه گرفته می شود به صورتی که حتی خانواده فرد مطلع نمی شوند و آزمایش به صورت کد و فقط به خود شخص با شرایط بسیار محرمانه گفته می شود.

راه های پیشگیری از ایدز

سرپرست شبکه بهداشت و درمان طبس با اشاره به روش های حفاظت در برابر این ویروس گفت: خویشتنداری در زمان تجرد، وفاداری زوجین به همدیگر و تقید به مسائل دینی از اقدامات حفاظتی است که می توان انجام داد.

وی ادامه داد: پیشگیری از ابتلای نوزاد به اچ آی وی با مصرف داروهای ضدویروس در طی دوران بارداری و پس از زایمان، عدم مصرف مواد مخدر، الکل و شیشه که قدرت تصمیم گیری را مختل نموده و فرد را در معرض رابطه جنسی محافظت نشده قرار می دهد نیز از راه های محافظتی است که می توان برای پیشگیری از آن انجام داد.

وی گفت: در کشور ما یکی از مسائلی که باعث پیشگیری شده و مقداری از بیماری جلوگیری می کند انجام ختنه است که علاوه بر این از سرطان های تناسلی نیز پیشگیری می کند.

وی گفت: شعار روز جهانی ایدز امسال «مهار همه گیری ایدز با اطلاع رسانی، پیشگیری، تشخیص زود هنگام، درمان و حمایت از مبتلایان» است.

وی گفت: عمده ترین گروه سنی مبتلایان به این بیماری ۲۱ تا ۴۵ سالگی است و کنترل این بیماری از طریق وزارت بهداشت و درمان به تنهایی ممکن نیست و آموزش همگانی و اطلاع رسانی لازم است.

بیش از ۳۲ هزار نفر در کشور مبتلا به «اچ آی وی» هستند

همچنین در این نشست کارشناس مسئول واحد مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت شهرستان طبس گفت: بر اساس نظام جامع مدیریت داده های الکترونیک اچ آی وی کشور ، تا پایان خرداد ۱۳۹۵ مجموعاً ۳۲۶۷۰ نفر مبتلا به اچ آی وی شناسایی ،ثبت و گزارش شده است، که ۸۴ درصد آنان را مردان و ۱۶ درصد را زنان تشکیل می دهند.

جهانشیر غلامی ادامه داد: ۵۴ درصد موارد ثبت شده در گروه سنی ۲۱ تا ۳۵ سال هستند.

وی گفت: علل ابتلا به اچ آی وی در بین کل مواردی که از سال ۱۳۶۵ تاکنون در کشور به ثبت رسیده اند به ترتیب، تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان مواد با ۶۸.۲ درصد، رابطه جنسی ۱۸.۵ درصد و انتقال از مادر به کودک ۱.۵ درصد بوده و راه انتقال در ۱۱ درصد از این گروه نامشخص مانده است.

وی با بیان این که الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال های اخیر تغییر کرده است افزود: از کل موارد شناسایی و گزارش شده در سه ماه اول سال جاری ۳۴ درصد موارد ثبت را زنان و ۶۶ درصد آن ها را مردان تشکیل می دهند.

وی ادامه داد: همچنین راه احتمالی انتقال در ۳۴ درصد موارد اعتیاد تزریقی، ۴۲ درصد روابط جنسی ۳ درصد مادر به کودک و در ۲۱ درصد راه احتمالی ابتلا بیان نشده است.

وی بیان کرد: ضمنا هیچ مورد ابتلا جدیدی از طریق خون و فرآورده های خونی ثبت نشده است.

تصاویر:

دکتر سهرابی شبکه بهداشت و درمان طبس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + 18 =