استاندار یزد: ۸۰ درصد مشکل حل شد

استاندار یزد می‌گوید که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور به دنبال حل موضوع آب یزد هستند و ۸۰ درصد مشکل حل شده است. پیش از این شایعاتی مبنی بر محروم شدن بخشی از کشاورزان اصفهانی از آب منطقه باعث بروز انتقاداتی از سوی کشاورزان مناطق شرقی استان اصفهان شد.

طبس نیوز:استاندار یزد می‌گوید که مقام معظم رهبری و رییس‌جمهور به دنبال حل موضوع آب یزد هستند و ۸۰ درصد مشکل حل شده است. پیش از این شایعاتی مبنی بر محروم شدن بخشی از کشاورزان اصفهانی از آب منطقه باعث بروز انتقاداتی از سوی کشاورزان مناطق شرقی استان اصفهان شد.

به گزارش دنیای اقتصاد، این انتقادات که منجر به اعتراض و وارد شدن خساراتی به خط لوله انتقال آب به استان یزد شد، اکنون در حال رسیدگی و رفع و رجوع است. پیش از این و در پی قطع آب مناطقی از استان یزد به دلیل وارد آمدن خسارات به خط لوله انتقال آب، نماینده اردکان در مجلس گفته بود: ای کاش صداوسیما صف طولانی مردم شهرستان‌های مختلف استان یزد را نشان می‌داد که برای دستیابی به آب شرب مناسب جلوی تانکرها در انتظار ایستاده‌اند. وی افزوده بود: با کمک همکاران در مجلس و مسوولان اجرایی هر چه زودتر به فریاد العطش مردم استان یزد پاسخ داده شود و آب مورد نیاز آنها تامین شود. در عین حال امام جمعه یزد نیز با اشاره به مشکلات ایجاد شده در خط انتقال آب اصفهان به یزد گفت: برخی افراد منافق با همکاری صهیونیست‌ها از این درگیری‌ها برای مردم بازی و سرگرمی به راه انداخته‌اند.

آب یزد جیره بندی شد
عکس: خبرگزاری مهر

استاندار یزد اما پس از ایجاد مشکل کمبود آب شرب و بهداشتی در یزد در پیامی به محدودیت شدید در آب شرب و بهداشت در این استان اشاره کرد. به گزارش پایگاه رسمی استانداری یزد، محمدرضا فلاح‌زاده در این پیام آورد: «به اطلاع مردم متدین و شریف استان یزد می‌رساند به علت مشکلاتی که به وسیله عده‌ای از متعرضان به شبکه آب انتقالی به استان یزد به وجود آمده است، استان با محدودیت شدید در آب شرب و بهداشت مواجه شده و در همین راستا تلاش مسوولان ذی‌ربط در وزارت نیرو، استان‌های اصفهان و یزد جهت حل مشکل در جریان می‌باشد.» پس از این بود که علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان یزد نیز گفت: به دنبال وقایع رخ داده در طول مسیر خط انتقالی آب به یزد، آب شرب از یکشنبه ۶ اسفند ماه در یزد جیره‌بندی می‌شود. خط لوله مورد اشاره از روز شنبه ۵ اسفند دچار خسارت شده بود.
با این وجود و در پی جیره‌بندی آب در یزد با دعوت حجت‌الاسلام محمدحسن ابوترابی، نایب رییس اول مجلس نشستی با حضور وزرای اطلاعات، نیرو، جهادکشاورزی و معاونان وزارت کشور، استانداران و نمایندگان استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری و یزد در محل مجلس برگزار شد. در این جلسه برای برخورد منطقی و صبورانه با مشکلات ناشی از کاهش نزولات آسمانی و منابع آب تصمیماتی نظیر تعمیر خط لوله آب شرب انتقالی به استان یزد، اجرای عاجل مصوبات دفتر معاون اول رییس‌جمهور در راستای حل مشکلات کشاورزان، تامین و پرداخت خسارت خشکسالی به کشاورزان استان‌های فوق‌الذکر و استمهال وام کشاورزان خسارت دیده ازخشکسالی، پرداخت بیمه محصولات کشاورزی و اعمال مدیریت واحد در حوزه زاینده‌رود توسط وزارت نیرو اتخاذ شد. در همین شرایط فرمانده نیروی انتظامی در اظهارنظری درباره حوادث اصفهان گفت: مشکل اصلی بر سر نیامدن باران است.
فرمانده ناجا: اعتراضات کشته نداشت
در این باره، سردار اسماعیل احمدی‌مقدم هم در حاشیه همایش علمی مهارت و دیانت گفت: چندی پیش مردم شرق اصفهان با تراکتور جلوی استانداری تجمع کردند. به گزارش خبرآنلاین وی گفت: در اعتراضات شرق اصفهان در جایی لوله آب را قطع کرده بودند، این اعتراضات کشته‌ای نداشت و چند تن به صورت جزئی مجروح شدند که با وساطت ریش سفیدان، نیروی انتظامی و غیره اوضاع تا حدی آرام شد. اما مساله همچنان باقی است.
احمدی مقدم همچنین ادامه داد: وقتی منابع آب کم می شود عده ای می روند و برای اعتراض آب یزد را قطع می‌کنند.
وی گفت: اگر ۵۰ سال پیش این اتفاق پیش می‌آمد مردم نماز باران می‌خواندند اما الان می‌گویند: دولت باید برای ما آب بیاورد. پیش‌بینی‌‌ها این است که در سال ۲۰۳۰ بارندگی‌ها در خاورمیانه کاهش پیدا کند و درگیری و نزاع بر سر آب افزایش یابد. البته مردم ما بسیار فهیم هستند و مدیران نیز باید آنها را قانع کنند و بهتر اوضاع را مدیریت کنند.
وی افزود: امسال بارندگی‌ها تا قدری بهبود یافته است و مدیریت آب نیز بر عهده وزارت نیرو است. با وزیر نیرو نیز صحبت کرده‌ایم. مشکل اصلی در این منطقه کم آبی است.
طبس اولویت نخست بهره‌مندی از آب انتقالی به استان یزد
همچنین نماینده طبس در مجلس با اشاره به نیاز آبی این شهرستان گفت: انتقال آب به طبس یک ضرورت انکارناپذیر است و این شهرستان به طور قطع اولویت نخست بهره‌مندی از خط دوم انتقال آب به استان یزد را دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس، محمدعلی عبداله‌زاده در دیدار با جمعی از مردم شهرستان طبس یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکلات شهرستان طبس را کم‌آبی معرفی کرد و اظهار کرد: شهرستان طبس ظرفیت بسیار زیادی برای توسعه دارد، اما لازمه آن تامین نیاز آبی برای شرب، بهداشت و صنایع است.
وی ادامه داد: شایسته نبود که در جریان خط دوم انتقال آب به استان یزد، در بین تمامی شهرستان‌های استان، فقط طبس از این آب محروم شود که برای پیگیری این موضوع جلسه‌هایی با رییس‌جمهور، وزیر نیرو و استاندار یزد داشتم.
پس از بروز مشکل در خط لوله انتقال آب به یزد، علی اسلامی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان و حسین غفوری مدیرعامل آب منطقه‌ای یزد در این راستا نشست اضطراری خبری برگزار کرده بودند. حسین غفوری در این نشست که یک روز پس از آغاز انتقادات برگزار شد با تشریح وقایع رخ داده در منطقه اظهار کرد: این اقدامات سبب شده تا آب شرب خط انتقالی به روی مردم قطع و آب شرب جیره‌بندی شود.
استاندار یزد: ۸۰ درصد مساله حل شده است
در این بین، محمد رضا فلاح‌زاده شنبه شب در گفت‌وگوی تلویزیونی با سیمای استانی یزد درخصوص روند حل قطعی خط لوله آب انتقالی اصفهان به یزد گفت: مسوولان نظام از جمله رییس‌جمهور، نمایندگان و مسوولان اجرایی ۳ استان ذی‌ربط به دنبال حل موضوع هستند. به گزارش ایلنا، وی همچنین از ورود رهبر انقلاب برای حل موضوع تقدیر و تشکر کرد. استاندار یزد با تاکید بر اینکه هرگونه اقدام اختلافی در جهت اهداف دشمن است، گفت: در روزهای گذشته برخی تحرکات مبنی بر تجمع از طریق پیامک انجام شده که عوامل محرک توسط ماموران اداره کل اطلاعات دستگیر شده اند. وی گفت: منافقان قصد دارند تا در یزد آشوب ایجاد کنند همچنان‌که در اوایل انقلاب در نقاط مختلف کشور ناامنی ایجاد می‌کردند. فلاح‌زاده در ادامه سخنان خود خواستار صبر و تحمل مردم یزد تا حل موضوع شد و گفت: ۸۰ درصد مساله حل شده است. او از رسانه‌ها خواست تا به مطالب تحریک‌آمیز دامن نزنند و اجازه دهند مسیر از طریق قانونی طی شود. وی همچنین وعده داد تا به زودی خبر های خوشی در این رابطه به مردم شرق اصفهان و مردم یزد اعلام شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 + پانزده =