پیوند طراح و تلویزیون و الگوسازی حجاب

برای احیای عفاف و حجاب در کشور نیازمند سیاست های کلان و توجه الگوسازان و طراحان هستیم تا علاوه بر حفظ این فرهنگ بتوانیم آن را به جهان صادر کنیم.

به گزارش طبس نیوز، در جامعه کنونی ما توجه به پوشش و ظاهر بسیار اهمیت دارد و یکی از دلایل آن می‌تواند مربوط به فعالیت های اجتماعی و اشتغال بانوان باشد.

در اینجا سیاستگذاری های کلان در امر پوشش لازم است که متاسفانه در این زمینه بسیار ضعیف عمل شده است و توجه جدی را می‌طلبد.

امر به معروف و نهی از منکر لسانی امری واجب و برگزاری همایش، سمینار، نشست ها، کارگروه ها و اجتماعات مختلف نیز تا حدی میتواند کارساز باشد.

اما عدم الگوسازی یکی از چالش های اساسی در این زمینه است، اگر به کشورهای غربی نگاهی بیندازیم متوجه خواهیم شد آنها نه تنها برای جوامع خود بلکه برای جوامع اسلامی در حال الگوسازی هستند مانند زنی که سفیر صلح، ورزشکار، بازیگر، مدل و خیلی محبوب است و در کشور ما به راحتی اسمش آورده می‌شود و حتی بازیگران ما سعی می‌کنند با عمل های زیبایی خود را در این زمینه شبیه او سازند.

در جهانِ حکومتِ رسانه ها، وسایل ارتباط جمعی با انتقال اطلاعات و شکل دادن به آن ها نقش مهمی در توسعه و تغییر فرهنگ و تمدن بشری ایفا می کنند.

در میان این رسانه ها، تلویزیون به دلیل دسترسی آسان و تنوع برنامه ها، تأثیرگذاری بیشتری دارد و به عنوان یک ابزار مهم در تولید و انتقال یا حفظ فرهنگ های مختلف، فعالیت های گسترده ای دارد.

در فیلم و سریال های تلویزیون خودمان زنان چادری چه کسانی هستند؟ کسانی که هنوز در عهد قاجار زندگی می‌کنند یا از فقر مالی رنج میبرند یا پیرزن و مادربزرگ که در حال انقراض هستند و زنان با فرهنگ و دکتر و مدیر عامل با آرایش های آنچنانی و لباس های مارک دار و رنگانگ و بزک کرده.

چرا مدیرعاملی، دکتر، مهندس، استاد دانشگاه و یا پولدار چادری در فیلم و سریال ها جایی ندارد و یا بسیار کمرنگ است؟ شاید نویسندگان و فیلم سازان به این باور رسیدند که چادر جایگاهی در فرهنگ و پیشرفت ندارد.

مسئله دومی که وجود دارد عدم « تیپ سازی» است، بسیاری از خانم ها پوشش چادر را انتخاب کردند و اکنون نیز مدل های مختلف دانشجویی، جده ای، لبنانی، عربی و غیره وجود دارد که تغییرات بسیار جزئی در آن انجام شده است.

بسیاری از بانوان ما نیز چادر را انتخاب نکردند اما به دنبال مدل های پوشیده ولی شیک و زیبا هستند و باز سوالی مطرح میشود که طراحان و تولید کنندگان لباس چرا به این موضوع اهمیتی نمی‌دهند که البته در یک نگاه کلی شاید ترس از عدم استقبال به ذهن خطور کند.

اما وقتی لباس هایی را می‌بینیم که در جشنواره های مختلف که قبلا زنان مدل های عجیب و غریب داشتند ولی اکنون مردان هم به آن اضافه شدند و مدل های خنده دار و تعجب آور میپوشند فورا پاسخ عدم استقبال رد میشود.

چه زیبا و در شان یک زن ایرانی است که لباسی با پوشش اسلامی بپوشد و خود و جامعه را بیمه کند.

اینکه حجاب مصونیت است فلسفه ای جداگانه دارد اما مورد دیگر آن فرهنگ است، اگر کمی به عقب برگردیم متوجه غنی بودن ریشه عفاف و حجاب در ایران خواهیم شد و حتی چادر یکی از نمادهای فرهنگ ایران بوده و هست.

ما میتوانیم دست به دست هم دهیم از طراح لباس و تولید کننده پوشاک گرفته تا سازندگان فیلم و سریال و رسانه ها تا بتوانیم فرهنگ غلط بی حجابی و بی عفتی که به مرور از غرب با انواع شبکه های اجتماعی و رسانه هایشان به کشور تزریق شده را از بین ببریم و آن را صادر نیز کنیم.

یادداشت: خبرنگار ۱۰۱

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × چهار =