کمبود مجتمع‌های بین‌راهی در پهناورترین بخش کشور

کمبود مجتمع‌های بین‌راهی در پهناورترین بخش کشور نه تنها از مزیت مهم گردشگری و مسافر پذیری دراین منطقه غفلت شده بلکه حداقل امکانات خدماتی و رفاهی کافی هم برای مسافران این مسیر پیش بینی نشده است.

به گزارش طبس نیوز از بخش دیهوک، دیهوک طبس در مسیر تردد مسافران و زائران زیادی است که به مشهد مقدس سفر می کنند، موقعیتی که می تواند درآمد اقتصادی زیادی برای ساکنان این منطقه داشته باشد.

اما نه تنها از مزیت مهم گردشگری و مسافر پذیری دراین منطقه غفلت شده بلکه حداقل امکانات خدماتی و رفاهی کافی هم برای مسافران این مسیر پیش بینی نشده است و به نظر می رسد سایه وعده ها و انتظار برای بهره بردن از این فرصت فراهم شده با شرایط فعلی طولانی مدت باشد.

در این بین مجتمع بین راهی امام رضا (ع) دیهوک تنها مجتمع بین راهی در پهناورترین بخش کشور است که به گفته مسافران این مسیر امکانات کافی هم ندارد .

یک مسافر و خانواده اش در این مسیر به خبرنگار ما می گویند: با خودروی شخصی تابستان هر سال از کرمان به مشهد مقدس سفر می کنیم و در طول این مسیر پس از عبور از جاده ای کویری و خسته کننده به دیهوک می رسیم تا استراحت کنیم اما طی این سال ها امکانات رفاهی و خدماتی این شهر برای رفاه زائران و مسافران تغییر چندانی نکرده است .

«سعادتی» که در دیهوک به دنبال فضایی مناسب برای اقامت است گفت: مانند سال های قبل مکان مناسبی برای اقامت در این شهر پیدا نمی شود در حالی که مسیر راور تا دیهوک طولانی، کویری و خطرناک است و رانندگان بسیار خسته پس از رسیدن به اولین شهر انتظار دارند مکان مناسبی برای استراحت و اقامت پیدا کنند اما در دیهوک چنین فضایی نیست و تنها مجتمع بین راهی در ابتدای شهر دیهوک است که آن هم امکانات اقامتی ندارد.

«زاهدی» مسافر شیرازی نیز با انتقاد از شرایط موجود در دیهوک می گوید: در گرمای شدید هوا حدود سه ساعت در شهر به دنبال فضای مناسبی برای استراحت گشتیم اما موفق به پیدا کردن مکان نشدیم و مجبوریم با وجود خستگی فراوان، حدود ۱۰۰کیلومتر دیگر تا فردوس را طی کنیم تا آنجا استراحت کنیم.

وی از مسئولان منطقه می خواهد: با توجه به آمار بالای مسافرانی که از دیهوک می گذرند مکانی مناسب برای استراحت آنها فراهم کنند.

«حسینی» مسافر اصفهانی هم می گوید: حدود ساعت ده شب پس از طی مسیری طولانی وارد دیهوک شدیم اما بعد از حدود دو ساعت مکان مناسبی برای اقامت پیدا نکردیم، کودکان و سالخوردگان نیز نمی توانند در فضای آزاد استراحت کند .

او با نگرانی ادامه داد: در حاشیه جاده افراد محلی، خانه های شخصی را اجاره می دهند اما مکان مناسبی برای زائران و مسافران نیست چون امکانات مناسبی ندارد و به ناچار باید تا شهر بعد راهم را ادامه بدهم.

مسافر اصفهانی تاکید می کند: هر سال در حوادث تلخ و ناگوار در این راه کویری و طولانی افرادی به علت خستگی و خواب آلودگی جان خود را ازدست می دهند در حالی که اگر مکان مناسبی برای استراحت رانندگان و زائران ایجاد شود این حوادث کم می شود.

فضای اقامت فقط تابستان و نوروز

«علوی» شهردار دیهوک در این رابطه به خبرنگار ما گفت: هرچند این شهر در مسیر زائران مشهد مقدس قرار دارد اما هیچ گونه فضای اقامتی به جز مدارس آن هم فقط در تعطیلات تابستان و نوروز وجود ندارد و تنها مجتمع بین راهی امام رضا (ع )در ورودی شهر دیهوک از خیل عظیم زائران میزبانی می‌کند .

وی گفت: در طول سال جمعی از زائران و مسافران برای استراحت چند ساعته از پارک ها و فضاهای سبز شهر استفاده می کنند علاوه بر این شهرداری دیهوک آمادگی دارد تا با سرمایه گذاران بخش خصوصی برای راه اندازی مجتمع رفاهی و اقامتی مشارکت کند ولی تاکنون در این خصوص متقاضی نداشته ایم.

مجتمع جوابگو نیست

«توکلی» جانشین بخشدار دیهوک نیز با اشاره به موقعیت ویژه این شهر و حجم تردد زیاد زائران و مسافران مشهد مقدس می گوید: مجتمع بین راهی امام رضا (ع) دیهوک تنها مجتمع در پهناورترین بخش کشور در مسیر طولانی ۴۳۰ کیلومتری شهر راور استان کرمان تا فردوس خراسان جنوبی است که پاسخگوی تعداد زیاد زائران و مسافران نیست.

وی افزود :در حال حاضر پیگیری های زیادی برای احداث و راه اندازی مجتمع های بین راهی با توجه به نیاز منطقه انجام و قرار شده یک مجتمع بین راهی با مشارکت بخش خصوصی در روستای ده ته و یک مجتمع نیز با مشارکت آستان قدس رضوی در دیگ رستم احداث شود تا گوشه ای از مشکلات زائران و مسافران برطرف شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 3 =