معادن زغال‌سنگ می‌تواند طبس را چون عسلویه به منطقه ویژه اقتصادی تبدیل کند

زغالسنگ طبس به دلیل نبود امکانات و صنایع فرآوری به صورت خام به کشورهای خارجی از جمله ترکیه و آلمان صادر می‌شود. فرماندار طبس به وجود معادن غنی زغال سنگ در این شهرستان اشاره می‌کند به اینکه بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماده معدنی در طبس شناخته شده است..

طبس نیوز: زغالسنگ طبس به دلیل نبود امکانات و صنایع فرآوری به صورت خام به کشورهای خارجی از جمله ترکیه و آلمان صادر می‌شود. فرماندار طبس به وجود معادن غنی زغال سنگ در این شهرستان اشاره می‌کند به اینکه بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماده معدنی در طبس شناخته شده است..

به گزارش طبس نیوز به نقل از روزنامه خراسان، زغال سنگ طبس به دلیل نبود امکانات و صنایع فرآوری به صورت خام به کشورهای خارجی از جمله ترکیه و آلمان صادر می‌شود. فرماندار طبس به وجود معادن غنی زغال سنگ در این شهرستان اشاره می‌کند به این که بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماده معدنی در طبس شناخته شده است و تا ۱۵۰ نوع قابل افزایش است طوری که می‌توان این شهرستان را به عنوان یک منطقه معدنی شناخت. اما زغال سنگ در طبس فرآوری نمی‌شود و «طالبیان مقدم» توضیح می‌دهد: مواد معدنی شهرستان مثل فلورین، خام فروشی و به کشورهایی چون آلمان و ترکیه صادر می‌شود و داخل کشور هم کمتر کار فرآوری انجام می‌گیرد. به گفته وی در شهرستان فقط کارخانه زغال شویی داریم، یک کارخانه کک هم توسط بخش خصوصی در مراحل راه اندازی است با این شرایط از رئیس جمهور درخواست شد با توجه به حجم زیاد زغال سنگ در منطقه، کارخانه کک شویی احداث و از خام فروشی مواد جلوگیری شود.

تبعات خام فروشی

وی به تبعات این خام فروشی اشاره می‌کند و این که می‌توان از هر کدام از مواد معدنی موجود صدها مواد با ارزش به دست آورد ولی باید امکانات و صنایع پایین دستی در کنار این معادن احداث تا از مشتقات موجود به طور بهینه استفاده شود، انجام نشدن این کار ضربه های غیرقابل جبرانی به معادن و کشور وارد می‌کند. وی رصد کردن ظرفیت معدنی شهرستان را در جلوگیری از این خام فروشی موثر می‌داند و می‌گوید: اگر این قابلیت به درستی معرفی و ظرفیت شهرستان در این زمینه ارزیابی شود، طبس می‌تواند یک قطب اقتصادی در کشور باشد چون در کنار آن ذخایر نفت و گاز هم در طبس موجود است و با این قابلیت می‌توان در کشور و دنیا حرفی برای گفتن داشت.

وی عسلویه را مثال می‌زند و اظهار می‌کند: چون در این منطقه زیرساخت‌ها و صنایع بالا و پایین دستی برای سرمایه گذاران ایجاد و ظرفیت‌های موجود آن بالفعل شد عسلویه در حال حاضر به یک منطقه ویژه اقتصادی تبدیل شده است. طبس هم این ظرفیت را دارد فقط باید منابع موجود آن به درستی معرفی و به طور بهینه از آن استفاده شود.

از سرمایه گذاران استقبال می‌شود

فرماندار طبس از آمادگی برای حمایت از سرمایه گذاران به منظور سرمایه گذاری در معادن طبس خبر می‌دهد و می‌افزاید: این اطمینان وجود دارد که سرمایه سرمایه گذاران یکی، ۲ سال بعد از بهره برداری پروژه‌ها برگشت کند. در این زمینه دولت و نظام هم از سرمایه گذاران حمایت و موانع موجود را رفع می‌کند، نیروی کار متخصص و تسهیلات در اختیار آنان قرار می‌دهد تا از ظرفیت‌های موجود به طور بهینه استفاده شود. وی با بیان این که در حال حاضر این آمادگی در شهرستان و استان برای حمایت از بخش خصوصی به منظور سرمایه گذاری در معادن طبس وجود دارد، می‌افزاید: استاندار نیز در این مورد همکاری‌های خوبی داشته است و کارگروه معدن در استان تشکیل شده است تا این مسائل به خوبی رصد شود و کل استان از عواید موجود بهره مند شود.

وی با بیان این که معادن زغال سنگ شهرستان ۲ نوع حرارتی و کک شو است، می‌گوید: مصارف زغال سنگ حرارتی شخصی است از آن به عنوان یک سوخت استفاده می‌شود، بیشتر تولید انرژی می‌کند و صدها سال می‌توان از ذخایر آن استفاده کرد.

دومین نیروگاه زغال سوز کشور در طبس

وی می‌افزاید: براساس همین ذخایر نظام و دولت تصمیم گرفت در کنار معادن زغال سنگ حرارتی نیروگاه زغال سوزی طبس را احداث کنند که کارهای این پروژه پیشرفت خوبی دارد و با بهره برداری فاز اول این پروژه حدود ۶۰۰ مگاوات برق تولید خواهد شد.

وی بر تسریع روند اختصاص اعتبار به این پروژه مهم تاکید و اضافه می‌کند: سایت، مخازن، محل نصب توربین معادن و دیوارکشی نیروگاه احداث و آب مورد نیاز تامین شده و نیاز است اعتبارات خاص دیگر به پروژه اختصاص یابد. وی این نیروگاه را دومین و بزرگ‌ترین نیروگاه زغال سوزی کشور می‌داند و می‌افزاید: با بهره برداری آن بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ فرصت شغلی ایجاد خواهد شد. وی از برآورد اعتبار مورد نیاز برای بهره برداری این نیروگاه اظهار بی اطلاعی می‌کند و در عین حال می‌گوید: اعتبار زیادی لازم است البته این مشکلات مالی قابل حل بوده و دولت در این زمینه مصمم است چون با بهره برداری و توسعه آن نیمی یا بخش زیادی از برق کشور تامین می‌شود. وی آغاز عملیات اجرایی احداث نیروگاه را ۵ سال قبل عنوان می‌کند و بدون اعلام زمان بهره برداری از آن، می‌گوید: بر حسب اختصاص اعتبارات لازم فاز اول نیروگاه در سال‌های آینده راه اندازی می‌شود البته با وجود الحاق طبس به خراسان جنوبی این قابلیت بیشتر به بالفعل تبدیل خواهد شد.

فعالیت بزرگ‌ترین کارخانه زغال شویی خاورمیانه

«طالبیان مقدم» با بیان این که بزرگ‌ترین معادن زغال سنگ کک شو کشور و خاورمیانه در طبس وجود دارد، می‌افزاید: این معادن ذخایر بالایی دارد، سال ۸۷ با حضور رئیس جمهور، معدن زغال سنگ تمام مکانیزه طبس و بزرگ‌ترین کارخانه زغال شویی خاورمیانه در شهرستان افتتاح شد که الان هم بهره برداری می‌شود. به گفته وی، ۸۰ درصد زغال سنگ این معدن در داخل کشور مصرف و با توجه به بهبود بازار زغال سنگ و استقبال کشورهای خارجی از این مواد به دلیل آلیاژ عالی و مقرون به صرفه بودن آن بخشی از این مواد صادر می‌شود. وی به سفر اخیر معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت به طبس اشاره و اضافه می‌کند: در این سفر معاون وزیر قول مساعد داد فاز دوم پروده ۴ سریع‌تر آغاز شود که این پروژه برای ۷۰۰ تا ۸۰۰ نفر به طور مستقیم اشتغال زایی خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده − هشت =