پرواز بار دیگر رویا می‌شود؟/ جدول آخرین نرخ بلیت هواپیما

سال گذشته افزایش ۶۵ تا ۷۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی با دستورالعمل متولی صنعت هوایی کشور ابلاغ و اجرا شد و بسیاری را در سفر از نوع هوایی محتاط کرد و حالا با احتمال اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت، تکرار دوباره افزایش آن دور از انتظار نیست.

طبس نیوز: سال گذشته افزایش ۶۵ تا ۷۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی با دستورالعمل متولی صنعت هوایی کشور ابلاغ و اجرا شد و بسیاری را در سفر از نوع هوایی محتاط کرد و حالا با احتمال اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت، تکرار دوباره افزایش آن دور از انتظار نیست.

سال گذشته افزایش ۶۵ تا ۷۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی با دستورالعمل متولی صنعت هوایی کشور ابلاغ و اجرا شد و بسیاری را در سفر از نوع هوایی محتاط کرد و حالا با احتمال اجرای قانون آزادسازی نرخ بلیت، تکرار دوباره افزایش آن دور از انتظار نیست.

به گزارش ایسنا، ۱۵ آبان سال گذشته مردمی که برای خرید بلیت هواپیما به آژانس‌های مسافرتی مراجعه کردند از افزایش قیمت اعمال شده در بلیت‌ها شوکه شدند؛ افزایش ۶۵ تا ۷۵ درصدی نرخ بلیت هواپیما با علم کاهش مسافر، اتفاقی بود که باید اجرا می‌شد و شد!

ثبت رکورد افزایش قیمت به صورت یکباره بیش از ۷۰ درصد، امری بی‌نظیر بود که اتفاق افتاد البته ایرلاین‌ها هنوز راضی نبوده و معتقدند که ” افزایش کمتر از ۱۰۰ درصد، با توجه به افزایش نرخ ارز مشکلات را حل نمی‌کند.”

با نزدیک شدن به فصل خرید بلیت هواپیما برای تعطیلات نوروز کم‌کم آثار منفی این افزایش قیمت با کاهش اقبال عمومی از خرید بلیت از آژانس‌های هوایی خودنمایی کرد؛ رویدادی که در آمار اعلام شده از سوی مسئولان اثبات شد.

در این باره محمود رسولی‌نژاد – مدیرعامل شرکت فرودگاه‌های کشور – به ایسنا گفت: ” تعداد پروازهای نوروزی ۱۰ درصد کاهش داشت که نتیجه کاهش ۱۰ درصدی مسافران است”.

بر اساس آمار اعلام شده از سوی وزارت راه و شهرسازی در نوروز امسال تعداد سفرها در بخش‌های مختلف حمل و نقل جاده‌ای ریلی و دریایی افزایش داشته است لذا می‌توان نتیجه گرفت مسافران پشت کرده به بخش هوایی، راه زمین و دریا را برای سفر در پیش گرفته‌اند.

اما این تمام ماجرا نیست …

حال باید دید آیا افزایش نرخ بلیت هواپیما به همین جا ختم می‌شود و همچون دیگر وسایل نقلیه عمومی سالی یکبار شاهد افزایش قیمت خواهد بود یا باز باید منتظر اعلام افزایش قیمت در این بخش باشیم؟

قانون برنامه پنجم توسعه می‌گوید، از سال دوم این برنامه یعنی ابتدای فروردین ماه امسال باید آزادسازی در نرخ بلیت هواپیما اجرا شود و برای هرچه بهتر اجرا شدن این قانون، شناورسازی قیمت در سال ۹۱ پیش‌بینی شده بود.

شناورسازی انجام نشد و هنوز خبری از آزادسازی نیست اما قانون باید اجرا شود البته “با دستور دولت”.

این آخرین خبر از آزادسازی نرخ بلیت هواپیما در پروازهای داخلی است که کاپیتان حمیدرضا پهلوانی به ایسنا اعلام کرد.

رییس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید دارد: ” آزادسازی نرخ بلیت هواپیما طبق سیاست‌های کلان و با دستور دولت انجام خواهد شد.”

به گفته وی ” برای اجرای آزادسازی در زمان ابلاغ دستور، مواردی که نیاز صنعت و بخش دولتی است در برنامه‌های سازمان هواپیمایی دیده شده است. براین اساس طوری برنامه‌ریزی شده که در صورت آزاد‌سازی نرخ بلیت، منافع صنعت هوایی کشور و مردم در نظر گرفته شود”.

با توجه به درخواست افزایش ۱۰۰ درصدی نرخ بلیت هواپیما از سوی ایرلاین‌های ایرانی و مخالفت با آن و با توجه به نیاز شرکت‌های هواپیمایی به درآمد بیشتر برای نوسازی ناوگان، افزایش نرخ بلیت هواپیما پس از آزادسازی نرخ بلیت دور از انتظار نیست.

البته این امید وجود دارد که رقابتی شدن فضا پس از اجرای این بخش از قانون برنامه پنجم، افزایش کیفیت خدمات برای جذب مسافر بیشتر را در پی داشته باشد یا ایرلاین‌ها برای بقا در گردونه رقابت مجبور به کاهش داوطلبانه نرخ بلیت شوند.

در صورت منتج شدن تمام این اتفاقات به افزایش دیگر بار نرخ بلیت هواپیما، باید منتظر ریزش بخشی دیگر از مسافران هوایی بود.

در حال حاضر قیمت بلیت هواپیما بر اساس آخرین نرخ مصوب بلیت پروازهای داخلی درجه اکونوم براساس مصوبه شورای‌عالی هواپیمایی کشوری محاسبه می‌شود که جدول آن بدین شرح است:

مبدا مقصد نرخ بلیت ریال
آبادان اردبیل ۱۵۱۰۰۰۰
آبادان سبزوار ۱۷۵۱۰۰۰
آبادان سیری ۱۳۸۴۰۰۰
آبادان قشم ۱۴۴۷۰۰۰
آبادان کیش ۱۳۳۱۰۰۰
آبادان یزد ۱۲۰۵۰۰۰
اراک بندرعباس ۱۶۷۸۰۰۰
اراک عسلویه ۱۴۹۹۰۰۰
اردبیل دزفول ۱۱۹۵۰۰۰
ارومیه قشم ۲۳۲۹۰۰۰
اصفهان آبادان ۹۴۳۰۰۰
اصفهان ارومیه ۱۳۴۲۰۰۰
اصفهان اهواز ۹۶۴۰۰۰
اصفهان بم ۱۲۴۷۰۰۰
اصفهان بندرعباس ۱۳۶۳۰۰۰
اصفهان چابهار ۱۷۲۰۰۰۰
اصفهان زاهدان ۱۴۴۷۰۰۰
اصفهان سیری ۱۳۱۰۰۰۰
اصفهان عسلویه ۱۱۲۱۰۰۰
اصفهان قشم ۱۴۳۶۰۰۰
اصفهان کرمانشاه ۱۰۴۸۰۰۰
اصفهان کیش ۱۲۶۸۰۰۰
اصفهان ماهشهر ۹۴۳۰۰۰
اهواز بندرعباس ۱۴۰۵۰۰۰
اهواز رشت ۱۲۷۹۰۰۰
اهواز زاهدان ۲۲۷۶۰۰۰
اهواز ساری ۱۳۳۱۰۰۰
اهواز عسلویه ۱۲۸۹۰۰۰
اهواز قشم ۱۴۶۸۰۰۰
اهواز کرمانشاه ۱۲۲۶۰۰۰
اهواز کیش ۱۳۵۲۰۰۰
ایلام مشهد ۱۸۳۵۰۰۰
بندرعباس آبادان ۱۳۸۴۰۰۰
بندرعباس بیرجند ۱۲۲۶۰۰۰
بندرعباس چابهار ۹۲۲۰۰۰
بندرعباس رشت ۱۸۶۷۰۰۰
بندرعباس ساری ۲۰۵۶۰۰۰
بندرعباس کرمانشاه ۱۹۷۲۰۰۰
بندرعباس کیش ۹۴۳۰۰۰
بندرعباس گرگان ۱۹۹۳۰۰۰
بندرعباس یزد ۱۰۲۷۰۰۰
تبریز اصفهان ۱۲۷۹۰۰۰
تبریز اهواز ۱۴۴۷۰۰۰
تبریز بندرعباس ۲۱۹۲۰۰۰
تبریز عسلویه ۲۰۱۴۰۰۰
تبریز قشم ۲۲۸۷۰۰۰
تبریز کیش ۲۱۶۱۰۰۰
تبریز ماهشهر ۱۵۹۴۰۰۰
تهران آبادان ۱۱۸۴۰۰۰
تهران اردبیل ۹۶۴۰۰۰
تهران ارومیه ۱۱۰۰۰۰۰
تهران اصفهان ۹۴۳۰۰۰
تهران اهواز ۱۰۴۸۰۰۰
تهران ایرانشهر ۲۰۳۵۰۰۰
تهران ایلام ۱۰۰۶۰۰۰
تهران بجنورد ۱۱۵۳۰۰۰
تهران بحرگان ۱۲۸۹۰۰۰
تهران بم ۱۵۷۳۰۰۰
تهران بندرعباس ۱۷۷۲۰۰۰
تهران بندرلنگه ۱۶۶۷۰۰۰
تهران بوشهر ۱۳۶۳۰۰۰
تهران بیرجند ۱۳۸۴۰۰۰
تهران پارس‌آباد ۱۰۵۸۰۰۰
تهران تبریز ۱۰۲۷۰۰۰
تهران توحید ۱۴۳۶۰۰۰
تهران جهرم ۱۳۶۳۰۰۰
تهران جیرفت ۱۵۴۱۰۰۰
تهران چابهار ۲۰۲۴۰۰۰
تهران خارک ۱۴۳۶۰۰۰
تهران خوی ۱۱۶۳۰۰۰
تهران داراب ۱۴۵۷۰۰۰
تهران دزفول ۹۶۴۰۰۰
تهران رامسر ۹۶۴۰۰۰
تهران رشت ۹۶۴۰۰۰
تهران رفسنجان ۱۲۶۸۰۰۰
تهران زابل ۱۷۳۰۰۰
تهران زاهدان ۱۷۰۹۰۰۰
تهران ساری ۹۶۴۰۰۰
تهران سبزوار ۱۰۹۰۰۰۰
تهران سنندج ۹۶۴۰۰۰
تهران سهند ۹۳۲۰۰۰
تهران سیرجان ۱۳۵۲۰۰۰
تهران سیری ۱۷۸۳۰۰۰
تهران شاهرود ۹۲۲۰۰۰
تهران شهرکرد ۹۷۴۰۰۰
تهران شیراز ۱۲۶۸۰۰۰
تهران طبس ۱۱۴۲۰۰۰
تهران عسلویه ۱۶۲۵۰۰۰
تهران فسا ۱۳۵۲۰۰۰
تهران قشم ۱۸۴۶۰۰۰
تهران کرمان ۱۳۷۳۰۰۰
تهران کرمانشاه ۹۶۴۰۰۰
تهران کیش ۱۷۰۹۰۰۰
تهران گچساران ۱۲۳۷۰۰۰
تهران گرگان ۹۶۴۰۰۰
تهران لار ۱۵۹۴۰۰۰
تهران لامرد ۱۵۳۱۰۰۰
تهران لاوان ۱۵۵۲۰۰۰
تهران ماهشهر ۱۱۵۳۰۰۰
تهران مشهد ۱۳۱۰۰۰۰
تهران همدان ۹۴۳۰۰۰
تهران یاسوج ۱۱۰۰۰۰۰
تهران یزد ۱۰۰۶۰۰۰
چابهار ارومیه ۲۶۸۶۰۰۰
خرم‌آباد تهران ۹۶۴۰۰۰
خرم‌آباد کیش ۱۵۹۴۰۰۰
رشت اردبیل ۹۲۲۰۰۰
رشت بوشهر ۱۵۲۰۰۰۰
رشت زاهدان ۱۹۳۰۰۰۰
رشت عسلویه ۱۸۲۵۰۰۰
رشت قشم ۱۹۹۳۰۰۰
رشت کیش ۱۸۶۷۰۰۰
زاهدان کرمانشاه ۲۱۱۹۰۰۰
زاهدان کیش ۱۳۰۰۰۰۰
زاهدان گرگان ۱۸۶۷۰۰۰
ساری زابل ۱۸۲۵۰۰۰
ساری شیراز ۱۵۶۲۰۰۰
سیری خارک ۱۱۷۴۰۰۰
شیراز رشت ۱۴۸۹۰۰۰
شیراز ارومیه ۱۷۴۱۰۰۰
شیراز اصفهان ۹۶۴۰۰۰
شیراز بندرعباس ۹۶۴۰۰۰
شیراز تبریز ۱۷۰۹۰۰۰
شیراز چابهار ۱۴۳۶۰۰۰
شیراز رامسر ۱۳۷۳۰۰۰
شیراز رشت ۱۴۴۷۰۰۰
شیراز زاهدان ۱۳۳۱۰۰۰
شیراز عسلویه ۹۶۴۰۰۰
شیراز قشم ۹۸۵۰۰۰
شیراز کرمان ۹۴۳۰۰۰
شیراز کرمانشاه ۱۴۹۹۰۰۰
شیراز کیش ۹۶۴۰۰۰
شیراز لار ۹۴۳۰۰۰
شیراز لامرد ۹۴۳۰۰۰
شیراز مشهد ۱۵۹۴۰۰۰
شیراز یزد ۹۲۰۰۰
عسلویه ماهشهر ۱۱۲۱۰۰۰
کرمان ایرانشهر ۱۹۰۹۰۰۰
کرمان بم ۱۰۰۶۰۰۰
کرمان بوشهر ۹۲۲۰۰۰
کرمانشاه ارومیه ۱۰۶۹۰۰۰
کرمانشاه بوشهر ۱۲۰۵۰۰۰
کرمانشاه عسلویه ۱۵۵۲۰۰۰
کرمانشاه قشم ۱۷۵۱۰۰۰
کرمانشاه کرمان ۲۰۵۶۰۰۰
کرمانشاه لار ۱۶۷۸۰۰۰
کرمانشاه لامرد ۱۸۳۵۰۰۰
کرمانشاه یزد ۱۷۵۱۰۰۰
کیش اراک ۱۶۰۴۰۰۰
کیش ارومیه ۱۳۳۱۰۰۰
کیش بم ۱۶۵۷۰۰۰
کیش چابهار ۲۲۴۵۰۰۰
کرمانشاه کیش ۱۰۵۸۰۰۰
کیش زنجان ۱۱۸۴۰۰۰
کیش ساری ۱۹۸۲۰۰۰
گرگان کیش ۲۲۰۳۰۰۰
مشهد آبادان ۱۹۱۹۰۰۰
مشهد اراک ۱۵۵۲۰۰۰
مشهد اردبیل ۱۶۲۵۰۰۰
مشهد ارومیه ۱۹۴۰۰۰۰
مشهد اصفهان ۱۴۲۶۰۰۰
مشهد اهواز ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد ایرانشهر ۱۵۸۳۰۰۰
مشهد بندرامام ۱۸۳۵۰۰۰
مشهد بندرعباس ۱۶۸۸۰۰۰
مشهد بندرلنگه ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد بوشهر ۱۷۸۳۰۰۰
مشهد بیرجند ۹۴۳۰۰۰
مشهد تبریز ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد چابهار ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد خارک ۱۷۹۳۰۰۰
مشهد خرم‌آباد ۱۷۰۹۰۰۰
مشهد دزفول ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد رشت ۱۴۷۸۰۰۰
مشهد رفسنجان ۱۴۰۵۰۰۰
مشهد زاهدان ۱۳۰۰۰۰۰
مشهد زنجان ۱۵۸۳۰۰۰
مشهد ساری ۱۰۷۹۰۰۰
مشهد سنندج ۱۷۳۰۰۰۰
مشهد سیرجان ۱۴۳۶۰۰۰
مشهد شاهرود ۹۴۳۰۰۰
مشهد شهرکرد ۱۵۵۲۰۰۰
مشهد عسلویه ۱۹۰۹۰۰۰
مشهد قشم ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد کرمان ۱۳۱۰۰۰۰
مشهد کرمانشاه ۱۸۱۴۰۰۰
مشهد کیش ۲۰۴۵۰۰۰
مشهد گرگان ۱۰۲۷۰۰۰
مشهد لار ۱۹۳۰۰۰۰
مشهد لامرد ۱۸۴۶۰۰۰
مشهد ماهشهر ۱۹۱۹۰۰۰
مشهد نوشهر ۱۲۵۸۰۰۰
مشهد همدان ۱۶۴۶۰۰۰
مشهد یزد ۱۲۲۶۰۰۰
یزد ارومیه ۱۶۲۵۰۰۰
یزد زاهدان ۱۲۰۵۰۰۰
یادآور می‌شود نرخ‌های عنوان شده مربوط به یکسر پرواز در هر مسیر است و هزینه رفت و برگشت در هر مسیر دو برابر می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سه × چهار =