روش فعلی تعیین نرخ محصولات کشاورزی به نفع تولید کشور نیست

دبیر نظام صنفی کشاورزی طبس گفت: روش فعلی تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نفع کشاورز و تولید کشور نیست و با این روال به طور قطع کشاورزان در آینده از کاشت گندم گریزان بوده و حتی به شغل‌هایی غیر از کشاورزی روی خواهند آورد.

طبس نیوز: دبیر نظام صنفی کشاورزی طبس گفت: روش فعلی تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی به نفع کشاورز و تولید کشور نیست و با این روال به طور قطع کشاورزان در آینده از کاشت گندم گریزان بوده و حتی به شغل‌هایی غیر از کشاورزی روی خواهند آورد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از خبرگزاری فارس ، مسعود رضابندگی در نامه‌ای خطاب به صادق خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، با انتقاد از نرخ فعلی خرید تضمینی محصولات کشاورزی، خواستار افزایش این نرخ شده است.

در ابتدای این نامه که نسخه ای از آن نیز در اختیار خبرگزاری فارس قرار گرفته، آمده است: با مشخص شدن و اعلام نهایی نرخ خرید تضمینی گندم به قیمت هر کیلو ۷۲۰ تومان، کشاورزان حاضر به فروش گندم به دولت نخواهند بود، چراکه هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت نسبت به سال قبل افزایش قابل‌ توجهی یافته است.

این نامه خطاب به وزیر کشاورزی تصریح می‌کند: آقای وزیر؛ آیا تصور می‌کنید تعیین دستوری ۳۵ هزار تومان به‌عنوان نرخ ساعت‌کار کمباین، از سوی کمباین‌داران هم عملی خواهد شد؟ آیا مطلع هستید که قیمت یک کیسه کود نسبت به سال قبل حدود ۲۰۰ درصد گران‌تر شده است؟ آیا نرخ خرید گندم و جو هم به همین میزان افزایش یافته؟

در بخش دیگری از این نامه تصریح شده است: کشاورزان تاوان چه گناهی را پس می‌دهند؟ مگر نه این است که به ندای امام راحلشان و مقام معظم رهبری لبیک گفته و در راستای استقلال کشور و تحقق این سخن به‌ حق حضرت امام خمینی(ره) که فرموده‌اند: «گندم بکارید، استقلال درو کنید»، حتی از وجود خود هم مایه می‌گذارند؟

این نامه می‌افزاید: جناب وزیر؛ به‌نظر می‌رسد روش فعلی تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی آن‌ هم پشت درهای بسته به نفع کشاورز و در نتیجه تولید کشور نیست و با روال موجود بدیهی است کشاورزان در فصل آینده از کاشت گندم به ‌شدت گریزان بوده و حتی به شغل‌هایی غیر از کشاورزی روی خواهند آورد.

این نامه خطاب به وزیر کشاورزی خاطرنشان می‌کند: دلالان کشورهای خارجی گندم کشاورزان ما را با نرخی بسیار بالاتر خریداری می‌کنند، اما در عین حال معاون‌ شما کشاورزان را از فروش گندم تولیدی خود به آن‌ها منع فرموده‌اند، آیا جلوگیری از صادرات گندم با روش زور، منصفانه است؟ آیا بهتر نیست که با تعیین نرخ عادلانه برای خرید تضمینی محصولات کشاورزی زمینه‌ای فراهم کنیم تا کشاورز خود مایل به فروش محصولش به دلالان نباشد؟

این نامه می‌افزاید: هنوز مشکل بیمه تأمین اجتماعی کارفرمایان بخش کشاورزی برطرف نشده و دیگر کشاورزان به آینده شغلی خود امیدوار نیستند، با این وجود معاون محترم جنابعالی موضوع استراتژیک بودن محصول گندم را مطرح می‌کنند و می‌فرمایند که فروش و صادرات گندم ممنوع و غیرقانونی است. چرا باید کشاورز به دلیل اینکه محصولش استراتژیک است زیان کند؟

در پایان این نامه آمده است: از جنابعالی خاضعانه استدعا داریم تا با نگاهی مهربانانه‌تر نسبت به قشر مظلوم و زحمتکش کشاورز، در راستای منطقی‌تر شدن نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برنامه‌ریزی و پیگیری کنید.

رونوشتی از این نامه نیز برای رئیس کمیسیون کشاورزی آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی و رئیس نظام صنفی کارهای کشاورزی کشور ارسال شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 − 9 =