طبس دومین شهر معدنی خراسان جنوبی

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت:طبس با دارا بودن ۶۸ فقره معدن بعد از نهبندان دومین شهر معدنی خراسان جنوبی به حساب می آید.

طبس نیوز:معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت:طبس با دارا بودن ۶۸ فقره معدن بعد از نهبندان دومین شهر معدنی خراسان جنوبی به حساب می آید.

به گزارش طبس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: در مجموع ۳۲۳ معدن دارای پروانه بهره برداری در سطح استان فعال هستند که این معادن برای ۶ هزار و ۹۱۹ نفر به طور مستقیم شغل ایجاد کرده است.

سالاری افزود: خراسان جنوبی از قطب‌های معدنی کشور است که به لحاظ حجم و ذخیره ماده معدنی مقام هشتم استان‌های کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: نهبندان با ۸۶ فقره پروانه، طبس با ۶۸ فقره و خوسف ۶۱ فقره به ترتیب رتبه اول تا سوم استان را از لحاظ معادن دارند.

وی گفت: بر اساس نوع ماده معدنی مس با ۶۵ فقره پروانه، آهن ۵۸ و سنگ‌های زینتی ۴۹ پروانه فراوانی مواد معدنی در استان خراسان جنوبی را دارد.

معاون امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان جنوبی از بهره برداری معدن مس ماهور در نهبندان و کارخانه فرآوری آن در آینده خبر داد و گفت: معدن مس ماهور از اقدامات خوبی است که باعث تحول در شهرستان نهبندان خواهد شد و امید است با بهره برداری از این معدن که دارای ذخایر مس از نوع پورفیری است، ذخایر مس استان افزایش قابل توجهی پیدا کند.

سه پهنه از ۱۳ پهنه اکتشاف مواد فلزی در استان به شهرستان نهبندان تعلق دارد که حدود ۲۳ درصد از کل استان را در بر می گیرد.

معاون امور معادن سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان جنوبی گفت: از مجموع معادن دارای پروانه بهره برداری معتبر خراسان جنوبی مهمترین آنها معادن زغال سنگ، گرانیت، بنتونیت، منیزیت، خاک نسوز و مرمریت است.

سالاری گفت: مواد معدنی استان به کشورهایی مانند چین، عراق، ترکیه، ارمنستان، اروپا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس صادر می شود.

وی، مجموع سرمایه گذاری اسمی در بخش معادن خراسان جنوبی را ۱۳۳ میلیارد و ۸۰ میلیون تومان اعلام کرد .

وی عنوان کرد: ذخایر قطعی مواد معدنی استان با احتساب ذخایر قطعی گواهینامه های کشف معتبر ، بیش از یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون تن است .

شهرستان طبس نیز که به تازگی به استان خراسان جنوبی ملحق شده است از قطب‌های معدنی استان خراسان جنوبی و کشور است که با ۱.۱ میلیارد تن ذخیره زغال ‌سنگ، بزرگ ‌ترین منطقه زغال‌دار کشور است و نیازمند توجه ویژه مسئولان در بخش فرآوری از این معدنی است.

سالاری با بیان اینکه بیش از ۱۰۰ تا ۱۲۰ ماده معدنی در طبس شناخته شده است و می توان این شهرستان را به عنوان یک منطقه معدنی شناخت، گفت: اما متاسفانه زغال سنگ در طبس فرآوری نمی شود و این حجم زیادی را از منافع اقتصادی شهرستان را عاید کشورهای خارجی می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × دو =