خرمای طبس چشم به راه صنایع تبدیلی و بسته‌بندی

شهرستان طبس سابقه هزار و ۵۰۰ ساله در نخل کاری دارد اما امروز هنوز نخل داران و تولیدکنندگان خرما در این شهرستان از کمبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما گلایه‌مند بوده و خواستار توجه مسئولان برای رسیدگی به مشکلات خود هستند.

طبس نیوز:شهرستان طبس سابقه هزار و ۵۰۰ ساله در نخل کاری دارد اما امروز هنوز نخل داران و تولیدکنندگان خرما در این شهرستان از کمبود صنایع بسته‌بندی و فرآوری خرما گلایه‌مند بوده و خواستار توجه مسئولان برای رسیدگی به مشکلات خود هستند.

به گزارش طبس نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان،شهرستان طبس با وجود دارا بودن بیشترین سطح زیر کشت خرما ی خراسان جنوبی در زمینه برداشت و هم چنین صنعت فرآوری این محصول با مشکلات زیادی روبرو است.

کشت خرما در شهرستان طبس به دلیل موقعیت جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب از سابقه بسیار طولانی برخوردار است، به گونه‌ای که ویژگی‌های منحصر به فرد خرما و ارزش غذایی بالای این ماده غذایی، سبب شده است تا مردم این شهرستان، همواره نگاه ویژه ای به تولید این محصول داشته باشند.

تولید ۵ هزار تن خرما در خراسان جنوبی/ سودآوری ۱۸۰ میلیارد ریالی خرما برای نخلداران

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی چندی پیش از پیش‌بینی تولید پنج هزار و ۱۱۵ تن محصول خرما خبر داده و گفته بود: سطح باغات خرمای استان بالغ بر دوهزار و ۸۸هکتار است که از این سطح یک هزارو ۴۴۰ هکتار آن درختان بارور هستند.

غلامرضا هادربادی گفت: پیش بینی می شود از سطح مذکور پنج هزار و ۱۱۵ تن محصول به ارزش ۱۸ میلیارد تومان برداشت شود.

به گفته وی شهرستان طبس با سطح یک هزار و ۷۴۵ هکتار بیشترین سطح زیرکشت محصول خرما را دارا است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان جنوبی بیان داشت: اکثر خرمای تولید شده در بازارهای محلی استان به فروش می رسد و قسمتی به سایر استانها از جمله خراسان رضوی، تهران، یزد، مازندران،اصفهان و زنجان ارسال می شود.

وی تعداد بهره‌برداران محصول  خرما در استان را هزار و ۷۶۷ نفر اعلام و  عنوان کرد: برداشت خرما از مرداد ماه آغاز و تا مهر ماه ادامه خواهد داشت.

هادربادی  عنوان کرد: از جمله خواص خرما می توان به تقویت قلب، رفع کم خونی ناشی از کمبود آن،جایگزین قند صنعتی برای بیماران دیابت ، رفع خستگی اعصاب  و افزایش فعالیت فکری با توجه به مقدار فسفر فراوان اشاره کرد.

طبس رتبه نخست خراسان جنوبی در تولید خرما را دارد/تولید سالانه چهار هزار تن خرما در طبس

شهرستان طبس با برداشت چهار هزار و ۶۶۵  تن خرمای مرغوب و صادراتی، مقام اول سطح زیر کشت خرما را در استان خراسان جنوبی به خود اختصاص داده‌است.

رئیس جهاد کشاورزی طبس گفت: این شهرستان با سطح زیر کشت هزار و ۷۴۵هکتار نخیلات و تولید چهار هزار و ۶۶۵ تن محصول خرما، مقام اول سطح زیر کشت و تولید خرمای استان خراسان جنوبی  را به خود اختصاص  داده است.

محمود اسدی در گفتگو با مهر اظهارکرد: از هزار و ۷۴۵هکتار سطح زیر کشت خرمای  شهرستان طبس ۳۸۰ هکتار بومی و هزطار و ۳۶۵  هکتار ارقام اصلاح شده است.

وی با بیان اینکه از مجموع سطح زیر کشت اصلاح شده  ۶۲۵  هکتار آن بارور است؛ عنوان کرد: ارقام زاهدی، کبکاب، مضافتی، پیارم و بریم از عمده انواع  خرما اصلاح شده در شهرستان طبس است.

قدمت ۱۵۰۰ ساله نخل کاری در طبس

رئیس جهاد کشاورزی طبس  با بیان اینکه نخل کاری در طبس سابقه هزار و ۵۰۰ ساله دارد، عنوان کرد: به دلیل شرایط آب و خاکی لازم  زمینه رشد و پرورش نخیلات در این شهرستان فراهم است.

وی افزود: سابقه کشت نخیلات و شرایط مناسب  آب و هوایی موجب شده که در سال ۱۳۴۸ موسسه تحقیقات، اصلاح و تهیه نهال و بذر، ایستگاه بررسی سازگاری نخیلات  را با ۱۶ رقم نخل از ارقام مرغوب و تجاری از استانهای خرما خیز کشور در شهرستان طبس راه اندازی کند.

به گفته وی در حال حال حاضر پس از گذشت ۴۴ سال تمامی این  ارقام سازگاری خود را با آب وهوای این شهرستان نشان داده و حتی بعضی از ارقام از نظر کمی و کیفی، عملکرد بهتری نسبت به مبادی خود داشته اند.

اسدی با بیان اینکه تعدا ارقام ایستگاه در حال حاضر به  ۵۰ رقم  افزایش یافته است، تصریح کرد: تعداد کل نخیلات ایستگاه هزار و ۴۶ اصله است.

وی عنوان کرد: ازسال ۱۳۸۵  تا ۱۳۸۸  تعداد  ۲۷۷ اصله پاجوش شامل ۳۴ رقم از ارقام  برتر استانهای هرمزگان،کرمان و خوزستان تهیه و در قالب باغ مادری درایستگاه غرس شده است.

وی اظهارداشت: ارقام  بارور موجود در ایستگاه  مضافتی، زاهدی، کبکاب، استعمران، بریم، شکر، ربی، پیارم، جوزی، گنتار، خصاب، خضراوی، دیری، بوبکی و هلیله ای است.

توزیع ۲۴۱ هزار اصله پاجوش در بین نخل کاران/ توزیع نهال کشت بافت خرما در شهرستان طبس

اسدی افزود: با توجه به نتایج حاصله جهاد کشاورزی از سال ۱۳۷۱ نسبت به اصلاح وتوسعه  نخیلات با ارقام مرغوب و تجاری بویژه مضافتی، کبکاب، زاهدی، پیارم و … اقدام و تا کنون ۲۴۱ هزار اصله پاجوش بین نخل کاران توزیع شده است.

رئیس جهاد کشاورزی طبس تاکید کرد: طرح تحقیقی- تطبیقی بررسی سازگاری و تعیین خواص کمی و کیفی ارقام خرما در منطقه طبس  توسط موسسه تحقیقات خرما و میوه های گرمسیری کشور در سال ۱۳۸۵ با هدف  معرفی رقم یا ارقام برتر از نظر سازگاری و خواص کمی و کیفی میوه برای توسعه و احیای نخیلات در منطقه طبس انجام  شد.

وی ادامه داد:  با توجه به مزایای نهال کشت بافت خرما از جمله اصالت رقم، رشد یکنواخت، عاری بودن از آفات و بیماریها، حمل ونقل آسان و گیرایی بسیار بالا (حدود ۱۰۰ درصد) نسبت به توزیع نهال کشت بافت از سال ۱۳۸۲ اقدام شده است.

وی عنوان کرد: در این راستا تا کنون تعداد  ۳۰ هزار و ۴۱۶ اصله نهال توزیع شده و مورد استقبال کشاورزان قرار گرفته است که تعداد زیادی از آنها به مرحله باردهی رسیده است.

به گفته وی برای نگهداری و پرورش نهال کشت بافت  نسبت به راه اندازی گلخانه مربوطه اقدام و در حال حاضر ۱۲ هزار نهال کشت بافت در آن نگهداری و در زمان مناسب بین نخلکاران توزیع خواهد شد.

وی گفت: با توجه به پایین بودن کمیت و کیفیت محصول ارقام محلی، ارتفاع زیاد و اقتصادی نبودن و عدم امکان انجام عملیات هرس و تکریب و همچنین آلودگی بیش از حد به آفات و امراض و غیر اقتصادی بودن نخیلات بومی و با توجه به شرایط مناسب آب و هوایی، سازگاری نخل با منطقه، رشد و باردهی مناسب از سال پنجم، عملکرد کمی وکیفی بالا نسبت به سایر مناطق نخل خیز، استفاده از زمین های کم بازده و شور برای کشت نخیلات و اقتصادی بودن نخیلات نسبت به سایر محصولات در شهرستان  باعث ترغیب نخلداران به استفاده از ارقام اصلاح شده  و حذف نخیلات پیر و فرسوده و جایگزینی با ارقام مرغوب و صادراتی شده است.

اجرای طرح جایگزینی ارقام اصلاح شده خرما در طبس

وی به اجرای پروژه حذف وجایگزینی نخیلات از سال ۸۴ تا کنون در این شهرستان اشاره کرد و بیان داشت: تاکنون ۳۶۱هکتارازنخیلات بومی راحذف واکثر آن با ارقام اصلاح شده جایگزین شده  است.

وی عنوان کرد:درسال جاری کار برداشت خرما در شهرستان طبس از نیمه دوم مرداد ماه شروع و تا نیمه دوم آبان ماه ادامه خواهد یافت.

اسدی گفت: پیش بینی می شود امسال حدود چهار هزار و ۶۶۵ تن خرمای اصلاح شده و بومی از نخلستانهای طبس برداشت شود.

وی افزود: محصول تولیدی در بازار شهرستان طبس و شهرهای اطراف عرضه می شود.

لزوم ایجاد صنایع تبدیلی خرما در طبس/ خرمای طبس برند ندارد

رئیس جهاد کشاورزی طبس تصریح کرد: با توجه به روند رو به افزایش تولید خرمای شهرستان طبس، انتخاب نام تجاری خاص  برای محصول تولیدی و ایجاد سردخانه و صنایع تبدیلی و فرآوری خرما در شهرستان طبس از ضروریات است.

اسدی بیان داشت:  پیگیری های لازم در این زمینه صورت گرفته و جهاد کشاورزی برای صدور مجوزهای لازم و در اختیار گذاشتن تسهیلات بانکی آماده همکاری با سرمایه گذاران بخش خصوصی است.

وی ادامه داد: تا کنون دو مورد مجوز فرآوری و بسته بندی نبوخرما و تولید شیره و سرکه از خرما صادر و احداث کارخانه های مربوطه در دست اقدام است.

روشهای سنتی کاشت و برداشت/ لزوم ارائه آموزش های نوین به نخلداران

یکی از نخل داران استان با بیان اینکه مراحل کاشت، داشت و برداشت خرما در استان به شکل سنتی است، ادامه داد: این روش‌ها موجب شده تا سود آوری به دلیل هزینه های که باید به کارگران برای بالا رفتن از نخل ها پرداخت کنیم صرفه اقتصادی عاید خود کشاورز نشود.

عبدالهی با بیان اینکه متاسفانه در این زمینه آموزش های لازم توسط مسئولان امر ارائه نشده یا مفید نبوده است، گفت: عمده نخل کاران استان مکان مناسبی برای نگهداری خرما ندارند و این نیز از مشکلاتی است که نیازممند تدبیر و برنامه ریزی مسئولان است.

وی با بیان اینکه خرمای طبس با نام این شهرستان به فروش نمی‌رسد، گفت: بسته بندی مناسب و نبود یک نام تجاری برای محصول خرما در استان موجب شده تا محصول با کیفیت این شهرستان به نام دیگر استانها به فروش برسد.

نبود صنایع ‌تبدیلی خرما در استان خراسان جنوبی به خصوص در قطب تولید آن یعنی شهرستان طبس موجب شده تا سود آوری این محصول با ارزش به سایر استانها برود و کشاورزان زحمتکش این استان از عواید آن محروم بمانند.

نبود سردخانه نیز از دیگر مشکلات نخل کاران شهرستان طبس است که عدم وجود آن موجب شده تا محصول با کیفیت این شهرستان به صورت تازه خوری در بازار مصرف شود و  یا کشاورزان عمده محصول خود را به دیگر استانها برای فروش ببرند.

مسئولان می توانند با ایجاد بازار مناسب برای فروش خرما نقش بسیار مهمی را در افزایش تولید خرما و توسعه اقتصادی استان با حمایت از بخش خصوصی برای ایجاد صنایع تبدیلی ، فرآوری و ایجاد زیرساخت‌ های مناسب در این زمینه ایفا کنند و این حمایتها در سطح منطقه ای باعث افزایش کیفیت خرمای عرضه شده و تشویق نخل داران برای توسعه و تولید این محصول با ارزش خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده + دوازده =