ترویج فرهنگ وقف سبب اشاعه ارزش های دینی می شود

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: ترویج فرهنگ وقف سبب اشاعه ارزش های دینی می شود.

طبس نیوز:رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس گفت: ترویج فرهنگ وقف سبب اشاعه ارزش های دینی می شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی،حجت الاسلام محمد الهی رئیس اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان طبس یکی از مهمترین وظیفه روحانیون ترویج و تبیین ارزش های اسلام و ابعاد مختلف آنخصوصا برای نسل جوان است چرا که این امر در واقع باعث استحکام دین و ترویج آن می شود.

وی افزود: وقف مال به عنوان صدقه ماندگار و جاریه برای بوجود آمدن تزکیه نفس و کم شدن حب به مال دنیا در درون انسان است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با اشاره به اینکه وقف تنها صدقه و تنها سر ماندگار است اظهار داشت:شاهدیم که واقفان خیراندیش با انجام این عمل نیک و وقف کردن بخشی از دارایی خود این ماندگاری را بوجود آوردند.

حجت الاسلام الهی بیان داشت: برای ترویج فرهنگ وقف باید از تمامی ابزارها و امکانات استفاده کرد تا برکات این سنت حسنه در سطح جامعه به خوبی نمایان شود.

وی تصریح کرد : تقویت و توسعه فرآیند اطلاع رسانی در سالهای اخیر و اهتمام رسانه ها به موضوع وقف موجب گسترش این فرهنگ و سنت حسنه ، در میان مردم و رشد آمار وقف های جدید شده است .

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس اطلاع رسانی را در اجرای دقیق و امینانه نیات واقفان خیراندیش موثر دانست و افزود : در صورتی که جریان و فرآیند اطلاع رسانی به طور موثر ، دامنه دار و مستمر تداوم یابد شاهد خواهیم بود که مردم عزیزمان ضمن ادای حقوق وقف و موقوفات نسبت به گسترش وقفهای جدید اهتمام جدی نشان خواهند داد .

حجت الاسلام الهی وقف را از افتخارات دین اسلام است و اظهار داشت : وقف از افتخارات دین اسلام است و به طور غیرمستقیم در قرآن و به طور مستقیم در سیره‏ی پیامبر (ص) و ائمه (ع) به آن توجه فراوان شده است. از نظر اسلام وقف راه‏گشایی برای رفع محرومیت‏های مادی و معنوی جامعه و یادگار جاودانه‏ای از کرامت انسان به پیشگاه بشریت و پیوند با آفریدگار متعال است.
وی در ادامه افزود : هر چند در هیچ یک از آیات قرآن صریحا به وقف اشاره نشده است اما علمای اسلام از کلیت برخی مفاهیم اخلاقی که در قرآن ذکر شده است چنین نتیجه می‏گیرند که وقف مورد تأیید قرآن است. قرآن در توسعه‏ی فرهنگ وقف در جامعه‏ی اسلامی تأثیر محتوایی و موضوعی داشته است. ذکر آیه‏ی (فمن بدله بعد ما سمعه فانما اثمه علی الذین یبدلونه ان الله سمیع علیم) در وقف‏نامه‏ها نشانه‏ی تأثیر قرآن در گسترش فرهنگ در جامعه‏ی اسلامی است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس رفتار و شیوه‏ی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) را در گسترش فرهنگ وقف تاثیر گذار دانست و اظهار داشت : رفتار و شیوه‏ی پیامبر (ص) و ائمه معصومین (ع) به صورت قول یا فعل در رواج و گسترش وقف از اهمیت ویژه‏ای برخوردار است. به موجب تأکیدی که آن بزرگواران به مسأله‏ی وقف داشتند مسلمانان بخشی از امکانات مالی خود را وقف کردند. عمل آنها به وقف نیز بر رفتار مسلمانان تأثیر گذاشت.

حجت الاسلام الهی یکی از مشکلات کنونی موقوفات را عدم نظارت کافی بر عملکرد متولیان موقوفات دانست و گفت : مهمتریت عامل در شکوفایی فرهنگ وقف ، عمل مسؤولان به وقف اعم از متولیان موقوفات و ادارات اجرایی و ستادی و نظارتی اوقاف می باشد که به عنوان الگو می‏تواند در گرایش و سوق‏دهی مردم در عمل به وقف مؤثر باشد و که همین عامل شکوفایی با عدم نظارت کافی بر عملکرد متولیان می تواند به یک عامل بازدارنده جهت رشد و شکوفایی وقف در جامعه تبدیل گردد.

وی اظهارداشت: هدف اصلی از وقف تامین و تثبیت محل سکونت و منبع ارتزاق و تامین قسمتی از نیازمندی های عمومی و گسترش فرهنگ و تشویق به ساخت بناهای علمی، بهداشتی، مذهبی و غیره است.

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه طبس با بیان اینکه اسلام با این کار یک برنامه عالی انسانی را بنیانگذاری کرده است گفت: این ابتکار چنان در روح واخلاق مردم اثر گذاشته که از مال خود چشم می پوشند و با وقف کردن قسمتی از اموال خویش به نفع کسانی که باید حمایت شوند وسیله آسایش آنان را فراهم  و نیازمندی های نسل های آینده را نیز از طریق وقف تامین می کنند.
حجت الاسلام الهی با بیان اینکه وقف یکی از نیکی های بزرگ و عظیم است که از نظر اخلاقی ، بارزترین تجلی روحیه تعاون اجتماعی و پیشی گرفتن در نیکی ها است ادامه داد: روحانیون می توانند در سخنرانی های خود مردم نیکوکار و مومن را به انجام وقف تشویق کنند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 2 =