آلودگی نور در طبس

یکی از اساتید و مدرسان نجوم ایران در مقاله ای به پدیده آلودگی نور در طبس پرداخته و آن را زنگ خطری برای کشورمان ایران خواند.

طبس نیوز:یکی از اساتید و مدرسان نجوم ایرانن در مقاله ای به پدیده آلودگی نور در طبس پرداخته و آن را زنگ خطری برای ایران خواند.

به گزارش طبس نیوز، سهراب علیدوستی با ارسال خلاصه ای از سفر تحقیقاتی خود به طبس جهت سنجش تاریکی آسمان شب به موضوع آلودگی نور در طبس اشاره کرده است.

وی در این گزارش آورده است،شهرستان طبس واقع در مرز کویر لوت و مرکزی ایران دارای توپوگرافی متنوعی بوده به طوری که از کویرهای کم ارتفاع گرفته تا کوه‌های نسبتاً مرتفع را شامل می‌شود.

تراکم پایین جمعیتی در آن باعث گردیده تا این شهرستان دارای یکی از تاریک‌ترین و بهترین مناطق رصدی منجمان را دارا باشد. یکی از این مناطق کویر نایبندان است که تاریک‌ترین منطقه رصدی مورد شناسایی اینجانب بوده است.

استاد علیدوستی در ادامه بر گسترش روزافزون طبس و استفاده از لامپ‌های غیر استاندارد  اشاره کرده و آن را زنگ خطر بزرگی را برای این مناطق میداند.

وی می افزاید،طی سفر اخیر اینجانب به طبس و بررسی میزان نور شهرهای منطقه به این نتیجه رسیده‌ام که آلودگی نوری شهر طبس تا فاصله ۸۰ الی ۱۰۰ کیلومتر آن طرف تر، آسمان شب را از بین می برد. به طوری که مناطقی همچون روستای خرو، روستای ازمیغان، کویر روح مرقوم و قسمتهای شمالی و مرکزی کوه شتری، منطقه حلوان و پیر حاجات را نور شهر طبس از بین برده است. (البته نه به طور کامل) بر این اساس قسمت‌های جنوبی کوه شتری، کویر غربی طبس (به سمت خور و رباط) و کویر نای بندان از تاریک‌ترین آسمان‌ها برخوردارند.

وی به دیگر مخاطرات منطقه هم اشاره کرده و افزود:متاسفانه آسمان شب و حیات وحش منطقه را عامل مهم دیگری نیز تهدید می کند و آن استخراج غیر اصولی میادین تازه کشف شده نفت و گاز هستند که آینده مبهمی را برای آنها رقم زده است. البته با استخراج اصولی و بکار گیری لامپ‌های استاندارد می‌توان جلوی تخریب آسمان شب را گرفت. آینده تاریک‌ترین مناطق رصدی ایران بدست مردم و مسئولین شهرستان طبس است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 1 =