۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات به عشایر شهرستان طبس اعطا شد

رئیس اداره امور شهرستان طبس گفت: ۴میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و پنج ساله از محل ماده ۱۲-۱۰ به عشایر شهرستان و صندوق خرد زنان عشایری اعطا شد.

به گزارش طبس‌نیوز، محسن مهرور روز دوشنبه در گفت و ‌گو با خبرنگار طبس‌نیوز افزود: در نیمسال اول سال جاری، واحد پرواربندی ۳۰۰ راسی دام سبک از محل تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و پنج ساله توسط شرکت تعاونی عشایری کوچنده جلگه به مبلغ ۱۷۵میلیون تومان اختصاص شده است.

وی افزود: حدود ۳۵۰ راس بز سانن و اجرای اصلاح نژاد بز سانن از محل تسهیلات اشتغال پایدار و۴۵۰ میلیون تومان تسهیلات قرض الحسنه چهار درصد و پنج ساله از محل ماده ۱۲-۱۰ به عشایر شهرستان و صندوق خرد زنان عشایری اعطا شد.

وی در خصوص اقدامات و عملکرد اداره امورعشایر شهرستان طبس در سال گذشته از محل اعتبارات تملک و دارایی های استانی و ملی گفت: استخر ژئوممبرین برای روستای مشاع عبید با حجم آبگیری ۶۵۰ متر مکعب و با اعتبار بالغ بر ۷۶ میلیون و ۸۴۰ هزار تومان و استخر مصالح بنایی برای روستای چاه بلو با حجم آبگیری ۱۸۰ مترمکعب با اعتبار بالغ بر ۲۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان احداث شد.
وی ادامه داد: چاه مالداری روستاهای چاه چرخی، چاه پوزه و چاه پی‌آب با اعتبار بالغ بر ۳۵ میلیون و ۱۰۰هزار تومان و قنات روستاهای کویر کاج و سمبا با اعتبار بالغ بر ۳۱ میلیون و ۳۷۹ هزار و ۴۰۰ هزار تومان و بند خاکی شامل عملیات خاکی سه هزار و ۴۰۰ مترمکعب، احداث سرریز یک باب درمحل روستای چاه مسافر و حوض کربلایی اسداله با اعتبار بالغ بر ۴۵ میلیون و ۷۶۵ هزار تومان مرمت و بهسازی شدند.

رئیس اداره عشایر طبس افزود: آب انبار به ظرفیت ۲۰ هزار لیتری و آبشخور به طول ۱۰ متر با اعتبار بالغ بر ۳ میلیون تومان مرمت و همچنین راه چاه مسافر شامل اجرای شن ریزی، قنوی و دریواسیون به طول ۵ کیلومتر با اعتبار بیش از ۵۱ میلیون تومان بهسازی شده است.

وی در خصوص ایل ‌راههای عشایری گفت: راه‌های عشایری به طول یک هزار و ۶۷۲ کیلومتر توسط بخش خصوصی، یک هزار و ۴۰۰ کیلومتر توسط گریدر اداره کل امور عشایر استان با اعتبار بالغ بر ۱۰۱ میلیون ۳۶۵ هزار تومان تسطیح شد.

مهرور در خصوص آب‌رسانی به عشایر گفت: آبرسانی با تانکر سیار است که در طول سال ۹۶ حدود ۱۰ هزار متر مکعب جهت شرب دام و مسائل بهداشتی با اعتبار بالغ بر ۱۲۰ میلیون تومان انجام شده است.

وی در مورد تانکر ذخیره آب عشایر بیان کرد: پنج دستگاه تانکر ذخیره آب پنج هزار لیتری و یک دستگاه تانکر ۱۰ هزار لیتری با اعتبار بالغ بر ۱۵ میلیون تومان واگذار شده است.

وی گفت: خرید دستگاه موتور برق برای روستای سنجدو با اعتبار بالغ بر دو میلیون تومان، تجهیز ساختمان اداری طبس-عشق آباد با اعتباربالغ بر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از اقدامات انجام شده در سال ۹۶ است.

وی در خصوص تسهیلات از محل صندوق توسعه ملی سرمایه در گردش بیان کرد: تعداد ۱۴۵ نفر از عشایر شهرستان به مبلغ سه میلیارد و ۲۰۰میلیون تومان به بانک برای دریافت تسهیلات معرفی شدند که تا کنون ۱۱۸ نفر به مبلغ دو میلیارد و ۶۵۷میلیون تومان تخصیص داده شده و مابقی در حال تشکیل پرونده می باشند.

رئیس اداره امور شهرستان طبس در خصوص استفاده از تسهیلات از محل ماده ۱۲-۱۰ بحران قرض الحسنه ۴ درصد و ۵ساله گفت: به ۲۵ نفر از عشایر بخش دستگردان به مبلغ ۲۶۸میلیون تومان و اعطای تسهیلات به شرکت تعاونی عشایری کوچنده جلگه طبس به مبلغ ۱۷۵ میلیون تومان جهت پرواربندی ۳۰۰ راسی دام سبک تسهیلات اعطا شده است.

وی در مورد تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری گفت: تعداد هشت طرح برای اصلاح نژاد بز سانن ارائه کردیم که مبلغ ۸۰۰ میلیون تومان به آن اختصاص و حدود ۲۷۰راس بز سانن خریداری و تحویل شد.

مهرور تصریح کرد: برگزاری شورای عشایری شهرستان در روستای پده بید، طرح مطالعات اجرای شبکه آبرسانی روستاهای چاه مسافر, چاه پی آب، چاه شور، کل حوض ها- طرح مطالعاتی بندخاکی روستای کویرکاج، سرشماری ۷۰۰خانوار از عشایر شهرستان، پیگیری و جذب یک نیروی امریه عمران، برگزاری سیاه چادر عشایری در بخش دستگردان و شهرستان در ایام نوروز جهت معرفی عشایر و توانمندیهای عشایراز جمله اقدامات و فعالیت های این اداره در سال گذشته بود.

مهرور خاطرنشان کرد: معرفی و انتخاب زن نمونه عشایری استان، خانم حوا نجفی و دامدار نمونه استان آقای بهروزبرهانی قابلیت عشایر شهرستان را می رساند.

وی در خصوص خوراک دام یارانه ای گفت: میزان ۹۷۵ تن علوفه و خوراک دام یارانه ای توسط شرکت تعاونی عشایری کوچنده جلگه ۴۱۵ تن جو نقدی، ۱۰۰تن جو مدت دار، ۷۰تن سبوس، ۴۰ تن یونجه، ۱۱۰ تن کاه، ۲۰ تن کنجاله، ۲۲۰ تن کنسانتره توزیع شده است.

وی بیان کرد: اعتبارات سال ۹۶ نسبت به سال قبل آن ۳۶۰ درصد افزایش داشت.

رئیس اداره عشایر شهرستان طبس به نبود خوراک دام یارانه ای و مدت دار اشاره کرد و گفت: با وجود خشکسالی های چندین ساله و کمبود نقدینگی امکان خرید خوراک به صورت نقد برای عشایر وجود ندارد.

وی گفت: عشایر و روستانشینان همواره در طول تاریخ کشور به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی کانون تولید واشتغال و پشتوانه استقلال سیاسی، امنیتی و اقتصادی کشور بوده اند.

وی بیان کرد: بر همین اساس و به منظور ارج نهادن به وجود با برکت روستاییان و عشایر تلاشگر و مولد و اهمیت فرهنگ و آداب و رسوم آنان، پانزدهم مهر ماه در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران به عنوان روز ملی روستا و عشایر نامگذاری گردیده است.

به گزارش طبس‌نیوز، ۱۵هر ماه در تقویم ملی ایران به نام روز ملی روستا و عشایر ثبت شده است.

گرچه عشایر طبسی سال هاست که درگیر خشکسالی ها پی در پی هستند اما صبر و تلاش دو اصل اجتناب ناپذیر این قشر است.

در شهرستان طبس بیش از ۱۵۰۰ خانوار عشایری در بخش‌های مرکزی، دستگردان و دیهوک وجود دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 3 =