۶ روستای طبس در فهرست روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی این استان دارای ۱۳ روستای هدف گردشگری و ۱۰ منطقه نمونه گردشگری است که سهم شهرستان طبس ۶ روستای هدف گردشگری و ۳ منطقه نمونه گردشگری می‌باشد.

طبس نیوز: به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی این استان دارای ۱۳ روستای هدف گردشگری و ۱۰ منطقه نمونه گردشگری است که سهم شهرستان طبس ۶ روستای هدف گردشگری و ۳ منطقه نمونه گردشگری می‌باشد.

به گزارش طبس نیوز به نقل از ایسنا، محمد رضا رضایی افزود: هدف از تعیین روستاهای هدف گردشگری، مسیری به سمت توسعه پایدار است.

وی یادآور شد: در گام نخست توسط کمیته راهبردی گردشگری روستایی و عشایری که در سال ۱۳۸۵ در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکیل شد ۴۶۴ روستای کشور که از توانمندی و قابلیت جذب گردشگری بیشتری برخوردار بودند با عنوان روستاهای هدف گردشگری مشخص و توسط هیات دولت مصوب شد.

وی ادامه داد: از این تعداد، سهم استان خراسان جنوبی ۱۳ روستا تعیین شده است.

وی گفت: در این میان ۳۱ روستا (از هر استان یک روستا) بعنوان روستاهای پیشتاز یا پایلوت، هدف گردشگری انتخاب شدند و مراحل توسعه زیر ساختهای مورد نیاز در آن‌ها به اجرا در آمد.

وی افزود: در سال ۱۳۹۱ و با تشکیل اداره کل کمیته ملی طبیعت گردی، کارگروه عملیاتی روستاهای هدف گردشگری بصورت یکی از زیر مجموعه‌های طبیعت گردی در آمد.

وی گفت: در این کارگروه ۱۲۰ روستا از ۴۶۴ روستای مصوب گردشگری بعنوان روستاهای دارای اولویت برای ایجاد زیر ساخت‌های لازم تعیین شد که سهم خراسان جنوبی چهار روستا بود.

وی گفت: این روستا‌ها بر اساس شاخص‌هایی مانند شناخته شدن آن‌ها به عنوان یکی از مقاصد گردشگری، وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور، میزان مسافت روستا تا قطب‌های جمعیتی، میزان گردشگرپذیری در فصول مختلف و وجود خدمات عمومی و رفاهی انتخاب می‌شوند.

وی روستاهای خور، چنشت، ماخونیک، افین، فورگ، مصعبی و کریمو، باغستان، خرو، ازمیغان، اصفهک، سرند، پیرحاجات و ملوند را از روستاهای هدف گردشگری خراسان جنوبی ذکر کرد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، همچنین از وجود ۱۰ منطقه نمونه گردشگری در استان خبر داد و گفت: منطقه نمونه گردشگری از طرح‌های استراتژیک پیشنهادی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری می‌باشد.

رضایی افزود: این مناطق بیشتر در قطب‌های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کشور می‌باشند و بر اساس پتانسیل بالقوه و بالفعل در زمینه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی، میزان استقبال گردشگران، راه‌های دسترسی به آن مناطق و همیچنین زیرساخت‌ها انتخاب می‌شوند.

وی ادامه داد: مقرر شده واحدهای اقامتی متغیر برای اقشار مختلف جامعه، بویژه کم درآمد، در این مناطق ساخته شود.

وی اضافه کرد: این مناطق در طول سفرهای استانی دولت شناسایی و به تصویب رسیده و مطالعات جامع بر روی آن‌ها انجام می‌شود.

وی گفت: ۱۰ منطقه نمونه گردشگری خراسان جنوبی در دور اول و دوم سفرهای استانی دولت قبلی تصویب شده است.

وی افزود: بند دره بیرجند، بوذرجمهر قاین، شهر تون فردوس، منطقه نمونه گردشگری بشرویه، مصعبی کریمو سرایان، باغستان و آبگرم فردوس، منطقه درخش و آسیابان درمیان، چشمه مرتضی علی طبس، ازمیغان طبس و منطقه کوهستانی طبس از مناطق نمونه گردشگری استان هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه − 6 =