۱۳ فروردین، روز بی‌مهری به طبیعت

13 فروردین، روز بی‌مهری به طبیعت

به گزارش خبرگزاری فارس از طبس، سیزده‌ به ‌در سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن‌های نوروزی است که در تقویم رسمی ایران به عنوان روز طبیعت نام‌گذاری شده و از تعطیلات رسمی محسوب می‌شود.

مردم ایران در آغاز سال نو، پس از ۱۲ روز جشن و عیددیدنی به یاد ۱۲ ماه سال، در روز سیزدهم فروردین ماه با خانواده خود به دامن طبیعت و دشت و کوه و صحرا پناه برده و با شاد سپری کردن این روز، به اصطلاح سیزده را به‌ در می‌کنند و به این ترتیب دوره رسمی نوروز به پایان می‌رسد.

گره زدن سبزه به وسیله دختران و پسران دمِ بخت، بازی‌های گروهی، گردآوری گیاهان صحرایی، بادبادک‌پرانی، آب‌پاشی و آب‌بازی، به آب سپردن سبزه سفره نوروز و … از جمله آئین و رسومی است که در روز طبیعت انجام می‌شود.

روز طبیعت این فرصت را برای همگان فراهم می‌کند تا برای دقایقی هم که شده سری به طبیعت بزنند، اما آنچه حائز اهمیت است این است که این سفرها و حضور در طبیعت برای خود قواعد و اصولی دارد که اگر از این اصول چشم‌پوشی شده و سهل‌انگاری مانع از انجام دقیق آنها شود، به ضرر طبیعت و در نهایت به ضرر خود مردم خواهد بود.

هیچ انسانی حق ندارد که در حق طبیعت اجحاف کرده یا هرگونه ظلم و ستمی را بر آن روا دارد، زیرا همان‌گونه که انسان‌ها نسبت به یکدیگر حق و حقوقی دارند و اگر از آن سرپیچی کنند به عنوان خاطی و مجرم مورد بازخواست قرار خواهند گرفت، ظلم به طبیعت هم از نظر قانونی جرم محسوب می‌شود.

چنانچه والدین، فرزندان خود را از دوران کودکی با طبیعت آشتی دهند، این ارتباط دوستانه با طبیعت، اتفاق‌های خوشایندی را برای هستی رقم خواهد زد.

در مناطقی که هنوز مردم آن با طبیعت ارتباط تنگاتنگی دارند و زندگیشان از طریق این ارتباط دوجانبه تأمین می‌شود، مردم نسبت به طبیعت همانند فرزندانشان احساس مسئولیت می‌کنند و برای آن دل می‌سوزانند تا طبیعت نیز در برقراری یک زندگی آرامش‌بخش و مستغنی مددیار آنان باشد.

پیامبر اکرم(ص) در این‌باره فرموده‌اند: «نخل را نسوزانید و آن را در آب غرق نکنید، درخت بارور را قطع نکنید و زراعت را به آتش نکشید، زیرا شما نمی‏دانید، شاید در آینده به آن نیازمند شوید.»

هم‌چنین حضرت امام علی(ع) درباره اثرهای مثبت حضور در طبیعت فرموده‌اند: «نگاه کردن به سبزه موجب شادابی است.» و امام صادق(ع) هم فرموده‌اند: «زندگی با سه چیز خوش: هوای پاک، آب فراوان گوارا، و زمین نرم و سست(آماده زراعت).»

در عین حال، روحیه آدم‌ها با طبیعت پیرامون خود گره خورده است، پس نگذاریم طبیعت از ما برنجند.

مردمانی که در شهرهای بزرگ سکنی گزیده‌اند و بنا به شرایط کمتر در ارتباط با طبیعت هستند، هیچ چاره‌ای ندارند جز اینکه فرصت‌های بدست آمده را صرف ارتباط با طبیعت کنند.

بسیاری از روان‌پزشکان نیز بر این نکته تأکید کرده‌اند که ارتباط انسان با طبیعت، اثرهای مفیدی را در پی دارد و در صورت قطع چنین ارتباطی، انواع بیماری‌های روان‌پریشانه زندگی فردی و جمعی آنان را تهدید خواهد کرد، شاید بالا رفتن آمار و ارقام افسردگی در شهرهای بزرگ دلیل موجهی بر این مدعا باشد، پس طبیعت، این نعمت بزرگ و پربرکت الهی را آلوده نکنیم.

امام جمعه طبس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار داشت: مردم در روز سیزدهم فروردین‌ماه به صحرا و جنگل و کوهستان رفته و از طبیعت استفاده می‌کنند، اما باید استفاده از طبیعت به شکل مطلوب بوده و با گناه و معصیت و آلوده کردن محیط همراه نشود.

حجت‌الاسلام سیدابراهیم مهاجریان ادامه داد: مردم در روز طبیعت اموال کشاورزی دیگران را ضایع نکرده، از آلوده کردن طبیعت به جد بپرهیزند و از رها کردن زباله‌ها به‌ ویژه مواد پلاستیکی در طبیعت خودداری کنند.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس نیز در این‌باره به خبرنگار فارس گفت: خانواده‌هایی که در روز سیزدهم فروردین‌ماه به طبیعت می‌روند، از روشن کردن آتش در نزدیکی درختان و گیاهان در پارک‌ها و باغ‌ها خودداری کنند، از رها کردن زباله در جنگل و طبیعت بپرهیزند و زباله‌هایی مانند شیشه، پلاستیک و قوطی‌های آلومینیومی را در یک کیسه زباله ریخته و با خود به شهر بازگردانند.

اسدالله حاتمی بیان کرد: درختان در محیط شهری باعث زیبایی محیط، پاکی هوا و جذب پرندگان هستند که هرگز نباید شاخه‌های درختان و بوته‌ها را به هر دلیلی شکست.

وی با اشاره به اینکه هر تن کاغذ تولید شده با روش بازیافت معادل ۱۷ درخت جنگلی است، خاطرنشان کرد: فقط اگر تنها ۲۵ درصد کاغذ موجود در زباله‌های شهری بازیافت شود، سالانه یک میلیون و ۷۰۰ هزار درخت قطع نخواهد شد.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان طبس یادآور شد: نصب پلاکارد حاوی توصیه‌های زیست محیطی در ورودی مناطق تفریحی و گردشگری، و توزیع کیسه زباله و تراکت زیست محیطی، از جمله اقدامات اداره محیط زیست شهرستان طبس در روز انس با طبیعت است.

بیایید در روز آشتی با طبیعت، طبیعت را آلوده نکنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 + 17 =