طبس؛ نگین زمردی زیبا در حاشیه کویر داغ لوت

طبس بر کناره کویر لوت، از شهرهای میانه راهی خراسان، کرمان، فارس، اصفهان و به عنوان گذرگاهی برای این استان ها محسوب می شود.

طبس نیوز:طبس بر کناره کویر لوت، از شهرهای میانه راهی خراسان، کرمان، فارس، اصفهان و به عنوان گذرگاهی برای این استان ها محسوب می شود.

به گزارش طبس نیوز به نقل از تسنیم،سید مهدی قیصری، سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی، با اشاره به وضعیت جغرافیایی شهرستان طبس، اظهار کرد: این شهرستان با ۵۷ هزار و ۸۰ کیلومتر مربع نخستین شهر پهناور ایران است و فاصله بین دورترین روستاهای منتهی الیه شمالی و جنوبی شهرستان بیش از ۴۰۰ کیلومتر است.

وی افزود: ناصر خسرو در سفر نامه خود درباره طبس (قرن پنجم هجری) چنین بیان کرده است: «طبس شهری انبوه (پر جمعیت) است اگر چه به روستا نماید و آب اندک باشد و زراعت کمتر کنند، خرماستان ها باشد و بساتین (بوستانها) و چون از آنجا سوی شمال روند نیشابور به چهل فرسنگ باشد… و عظیم آسوده بودند مردم آنجا، چنانکه به شب در سرایها نبستندی و ستور (چهار پایان) در کویها باشد، با آنکه شهر را دیوار نباشد و هیچ زن را زهره (جرأت) نباشد که با مرد بیگانه سخن گوید و اگر گفتی هر دو را بکشتندی و همچنین دزد و خونی(قاتل) نبود.»

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به جاذبه های گردشگری این شهرستان، آستانه مبارکه حضرت حسین بن موسی الکاظم (ع)، باغ گلشن، ارگ طبس، سد کریت، رباط چاه گنبد، قلعه اسماعیلیان(خروسان)، آسیاهای آبی و آب انبارهای طبس را از این جمله عنوان کرد.

پناهگاه حیات وحش نای بندان، زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران

قیصری اظهار کرد: پناهگاه حیات وحش نای بندان درحال حاضر از مهم ترین زیستگاه های یوز پلنگ آسیایی در ایران با وسعت یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار با تنوع توپوگرافی کوهستانی، دشتی، شنی، تپه ماهوری کویری و تنوع آبی با شورترین و شیرین ترین چشمه ها، تنوع ارتفاعی از ۶۸۰ متر تا ۳۰۰۹ متر از سطح دریا و نیز تنوع آب و هوایی یعنی وجود گرمترین نقطه در جنوب شرقی کوه نای بند (دیگ رستم) و سردترین نقطه در شمال شرقی کوه نای بند (علی آباد) بزرگترین پناهگاه حیات وحش کشور است.

وی تصریح کرد: طبس را می توان کلکسیون معدنی ایران نیز معرفی کرد چراکه کارشناسان کانادایی، طبس را موزه زمین شناسی و آزمایشگاه علمی برای دانشجویان زمین شناسی می دانند.

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: معادن غنی زغالسنگ این شهرستان، حاکی از وجود جنگل های انبوه و دریاچه های بزرگ در گذشته های دور در این منطقه هستند.

معادن طبس ثروت ملی کشور است
قیصری بیان کرد: این معادن، طبس را در ردیف یکی از غنی ترین مناطق کشور به لحاظ ثروت ملی قرار داده است.

وی معادن این شهرستان را زغال سنگ، سرب، فلورین، خاک نسوز، خاک های صنعتی، سنگ های گرانبها و قیمتی و مواد اولیه شیشه دانست.

تنوع بالای محصولات کشاورزی در طبس با وجود اقلیم گرم و خشک

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: شهرستان طبس با وجود اینکه دارای آب و هوای گرم و خشک است اما اگر تفحصی در سطح شهرستان صورت گیرد از انواع مختلف محصول می توانیم اثری در آن بیابیم که مهترین محصولات کشاورزی طبس عبارتند از غلات (گندم، جو، برنج و سایر غلات) انواع سبزی، گوجه فرنگی، پیاز، هندوانه و خربزه، حبوبات، زعفران، زیره، زیتون، خرما، نارنج، نارنگی، پرتقال، لیمو، بالنگ، سلطان، پسته، زردآلو، انار، گیلاس، انجیر، انگور، آلو، آلبالو، گردو، خرمالو و آنغوزه است.

قیصری با اشاره به روستاهای هدف و مناطق نمونه گردشگری طبس اظهار کرد: روستای خرو و منطقه نمونه گردشگری آبگرم معدنی مرتضی علی، روستای نمونه گردشگری ازمیغان، روستای نایبند، روستای پیر حاجات، روستای ملوند، روستای اصفهک و روستای سرند از جمله آنها است.

وی افزود: برای صنایع دستی و هنرهای سنتی شهرستان نیز می توان گلیم بافی، مسگری، قلم زنی روی مس، حصیر بافی را مثال زد.

نخستین شهر پهناور ایران، تنها یک موزه دارد

سرپرست میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی تصریح کرد: شهرستان طبس تنها یک موزه با عنوان مردم شناسی واقع در خیابان امام خمینی(ره) دارد که مراحل پایانی خود را برای راه اندازی سپری می کند.

قیصری افزود: مشاهیر و مفاخر این شهرستان نیز ابوالفضل طبسی، شیخ ابونصر محمدبن احمد بن ابی جعفر بن ابی اسحاق هروی، احمد بن ابوجعفر طبسی، شمس طبسی، آیت الله حاج شیخ عباس واعظ طبسی، محمد حسین فدایی فرزند ملاعلی اکبر چیروکی و حجت الاسلام و المسلمین آقا شیخ ابراهیم مجتهد نجفی طبسی هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

9 + یازده =