یارانه تنها ممر امرار معاش !

هستند کسانی که راه درآمدشان همین مبلغ ناچیز یارانه است که به هر ترتیب ممکن با آن روزگار می گذرانند که اگر همین هم نبود معلوم نبود چه بر سرشان می آمد.

یادداشت روز طبس نیوز به قلم محسن اختیاری؛ تردیدی نیست که عملکرد دولتهای نهم و دهم دارای نقدهای فراوانی است که شاید بعضا در مواردی قابل دفاع هم نباشد ؛ اما در این میان جرات و جسارت دولت و بویژه شخص رییس جمهور یادگارهایی از آن دوران برجای گذاشت که تاثیر آن بر کل جامعه و حتی اصل و اساس زندگی قشرهایی از جامعه غیر قابل انکار است که موضوع مهم هدفمندی و پرداخت یارانه های نقدی یکی از این موارد تاثیرگذار است .

البته این امر هم مسلم است که در ابعاد متفاوت این موضوع عظیم و گسترده هم همچون هر پدیده بزرگ دیگر نقدها و اشکالاتی وارد است که لازمست برای مرتفع ساختن آن کاری انجام شود ، همچون اشکالاتی که در فرایند پرداخت وجود دارد.

به عنوان مثال بعضا دیده می شود که به افرادی دارای تمکن مالی که هیچ احتیاجی هم ندارند یارانه پرداخت می شود.

در حالیکه هستند افرادی هم که بسیار احتیاج دارند ولی یارانه شان قطع شده ، و یا پایین بوده مبلغ یارانه ها با توجه به میزان تورم و گرانی ها و اینکه در تمام طول این سالها این مبلغ ثابت بوده و الحمدلله از جانب دولت های یازدهم و دوازدهم هم هیچگونه اقدامی جهت افزایش آن نشده است.

ولیکن چیزی که در این بحث دارای اهمیت است گامهای مهمی است که در راستای تحقق عدالت برداشته شده و علی الخصوص تاثیرات اساسی که در اصل و اساس زندگی قشرهایی از جامعه بویژه قشرهای کم در آمد و یا حتی فاقد درآمد بر جای گذاشته است .

همانگونه که ذکر شد شاید با توجه به شدت تورم و گرانی های موجود در اقتصاد جامعه در نظر اول مبلغ کنونی یارانه پرداختی بسیار ناچیز و اندک به نظر برسد ، اما اگر با نگاهی دقیق تر به پیرامون و جامعه خود بنگریم خواهیم دید که هستند افراد و خانواده هایی در جامعه که تنها ممر امرار معاش و تنها راه درآمدشان همین مبلغ ناچیز یارانه است که به هر ترتیب ممکن با آن روزگار می گذرانند که اگر همین هم نبود معلوم نبود چه بر سرشان می آمد و چه باید می کردند ، و اتفاقا تعدادشان هم در جامعه کم نیست ؛

از قشرهای زیادی از جمعیت روستایی و عشایری گرفته که بخصوص به دنبال خشکسالی های اخیر درآمدشان به صفر رسیده تا افراد بسیاری در شهرها و حاشیه شهرها که با مشکلات اقتصادی دست و پنجه نرم می کنند و تنها امیدشان به این است که خبر واریز مبلغ یارانه را به حسابشان بشنوند .

شاید برای بسیاری این مبلغ ناچیز به نظر برسد اما اگر همین مبلغ را با صفر مقایسه کنیم و اینکه افراد زیادی واقعا درآمدشان صفر است درخواهیم یافت که همین مبلغ اندک هم تاثیرات اساسی در زندگی افراد و خانواده های زیادی در جامعه و کشور دارد .

همانگونه که بیان شد نقدهای اساسی هم در فرایند پرداخت یارانه ها بخصوص بر دولت حاضر وارد است از جمله اشکالاتی که در امر پرداخت وجود دارد.

بطوریکه بعضا افرادی یارانه می گیرند که دارای تمکن مالی هستند و افرادی هم نمی گیرند که بسیار احتیاج دارند و یا اینکه مبلغ یارانه ها برای تمامی افراد یکسان است که مسلما دارای اشکال است چرا که قطعا افرادی هستند که احتیاج و استحقاق بسیار بیشتری دارند ، و از سوی دیگر اینکه در تمام طول این سالها این مبلغ اندک ثابت بوده در حالیکه گرانی و تورم بعضا افسار گسیخته و سرسام آور است و از جانب دولت هم هیچگونه اقدامی در این خصوص نشده و امیدواریم حتی الامکان در عمر باقیمانده دولت حاضر گامی در این جهت برداشته شود چرا که افراد زیادی در جامعه در طول ماه تنها چشم امیدشان به فرارسیدن موعد پرداخت یارانه های نقدی است .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =